printlogo


کد خبر: 255528تاریخ: 1401/8/4 00:00
وزیر بهداشت: تأمین و توزیع آنتی‌بیوتیک شروع شده و دارو به میزان کافی در دسترس مردم قرار می‌گیرد
وارد همه‌گیری آنفلوآنزا شده‌ایم

درپی شیوع گسترده و زودهنگام ویروس آنفلوآنزا در کشور، وزیر بهداشت از ورود به پیک همه‌گیری آنفلوآنزا خبر داد وگفت به دلیل افزایش این بیماری، با کمبود آنتی‌بیوتیک مواجه شده‌ایم که این کمبود با توزیع مناسب دارو مرتفع می‌شود. 
به گزارش« وطن‌امروز»، مراکز درمانی و بیمارستانی این روزها مملو از بیمارانی است که به دلیل ابتلا به ویروس آنفلوآنزا به این مراکز رجوع می‌کنند. شیوع این ویروس در کشور به شکلی بوده که حتی باعث تعطیلی مدارس در برخی استان‌ها چون اردبیل شده است. 
کارشناسان بهداشت تاکید دارند آنفلوآنزا بیماری ویروسی خطرناکی است که در صورت عدم خودمراقبتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند سلامت جامعه را تهدید کند. بیماران زمینه‌ای، افراد مسن و کسانی که ‌دارای نقض ایمنی هستند در معرض خطر این ویروس قرار دارند که به توصیه پزشکان برای خودایمنی در مقابل آن باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. کانون این بیماری هم‌اکنون مدارس، ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و اماکن پرتردد است.
در این باره وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به اینکه همه‌گیری آنفلوآنزا به طور غیرقابل پیش‌بینی در اواسط مهر با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها آغاز شده است، به دلیل افزایش بیماران مبتلا، کمبود آنتی‌بیوتیک نیز احساس شد. 
بهرام عین‌اللهی دیروز در همایش روز ملی بیمه سلامت افزود: اکنون به صورت فوریتی تامین و توزیع آنتی‌بیوتیک از ابتدای هفته آغاز شده و تا ۲ روز دیگر دارو به میزان کافی در دسترس مردم است. 
وی با اشاره به تجویز مصرف دارو اظهار داشت: باید راهنمای تجویز منطقی دارو در کشور تدوین شود و پزشک بر اساس این راهنما برای بیمار داروی مورد نیاز را تجویز کند. استاندارد تجویز دارو در نسخ 1.5 قلم در دنیاست اما در کشور ما 4 قلم در نسخ تجویز می‌شود و این موضوع مصرف دارو را بالا می‌برد. 
همچنین عین‌اللهی در این همایش درباره صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج تصریح کرد: صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج اقدام بزرگی است که در کشور آغاز شده است. این صندوق صوری نیست؛ مصوبه هیات دولت، اعتبار و آیین‌نامه دارد و همه چیز آن مشخص است. 
وزیر بهداشت در ادامه اظهار کرد: اعتبار صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج و خاص و نادر 5هزار میلیارد تومان است که از این تعداد یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است. امیدواریم این حرکت حمایتی شروع شود و به‌تدریج دامنه آن را گسترش دهیم. وی در ادامه به جایگاه ایران در جهان در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: هفته پیش در نشست منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت بودیم که همه شاخص‌ها را به صورت نمودار و مقایسه‌ای اعلام می‌کردند. کشور ما در تمام شاخص‌ها با فاصله زیاد از سایر کشورها برتر بود و فقط در یک شاخص سیگار بود که عقب بودیم. سال قبل دوستان چقدر برای تصویب مالیات سیگار زحمت کشیدند که به نتیجه نرسید. امروز بنا به آمار سازمان جهانی بهداشت، ۱۳ درصد مرگ‌ومیر کشور ما ناشی از سیگار است. این را منِ وزیر که نمی‌توانم حل کنم. باید توجه کرد که ارزانی سیگار در کشور هنر نیست. در تمام نمودارها نشان دادند که هر جا سیگار گران شده، مصرف و عوارض آن کاهش یافته بود. وزیر بهداشت همچنین گفت: در موفقیت در برابر بیماری کرونا، رتبه برتر موفقیت را از سازمان جهانی بهداشت دریافت کردیم. 
عین‌اللهی افزود: سیاست ما ترمیم و توسعه خدمات سلامت در روستاها و مناطق محروم است. در حال حاضر ۵۵۰۰ پروژه عمرانی نیمه‌تمام داریم. بر این اساس به معاونت توسعه اعلام کردیم هیچ طرحی را شروع نکند و طرح‌های نیمه‌تمام را تمام کند. ۴۶۰۰ طرح را با اولویت مناطق محروم در اولویت قرار دادیم. همچنین زیرساخت‌های نظام شبکه بهداشت برای ما مهم است. بسیاری از خانه‌های بهداشت اجاره‌ای هستند و در تملک وزارت بهداشت نیستند. باید تحولی انجام شود تا این مشکل را هم حل کنیم. 
وی با اشاره به اجرای طرح دارویاری ادامه داد: ما در حوزه دارو و برای تهیه دارو ارز ترجیحی می‌دادیم اما ۴۰۰ میلیون نفر را پوشش می‌دادیم. عراق، افغانستان و... همه داروی ما را داشتند و ما با ارز ۴۲۰۰ داشتیم به کشورهای دیگر دارو می‌دادیم. تعدادی جوان دانشگاهی یک حرکت دیجیتالی انجام دادند و طرح دارویاری راه افتاد. همچنین در بحث نسخه الکترونیک ۱۰ درصد نسخه الکترونیک داشتیم که هم‌اکنون به ۹۸ درصد رسیده است. در عین حال پیشنهادم این بوده که پرونده الکترونیک را هم از بیماران صعب‌العلاج شروع کنیم که جمعیت کمتری دارند. نسخه الکترونیک کافی نیست و باید پرونده الکترونیک هم راه‌اندازی شود. 
وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح دارورسان نیز گفت: بارها گفته‌ایم ما داریم دارو را تامین می‌کنیم اما مردم با زحمت دارو را تهیه می‌کنند. در این طرح دانشگاه علوم‌پزشکی تهران پیشقدم شد و بقیه هم می‌توانند بعد از پایلوت طرح دارورسان را انجام دهند. 
وی درباره تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز گفت: در نظام درمانی مهم‌ترین نیرو، پرستار است. قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۳۸۷ مصوب شد، اما چرا اجرا نشد؟ ما این قانون را برای نخستین ‌بار در شورای عالی بیمه و هیات دولت مصوب و آن را اجرا کردیم. 
وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به بحث قانون جوانی جمعیت گفت: نکته مهم دیگر بحث جوانی جمعیت است. کشور ما از رشد بالای چهار به یک رسیده است. به دست ما با پیام‌های غلط، جمعیت کاهش یافت و اگر به سمت پیری جمعیت برویم دیگر هیچ برنامه توسعه‌ای نمی‌تواند در کشور اجرا شود. از مجلس به دلیل تصویب قانون جوانی جمعیت تشکر می‌کنم. آن بخش که مربوط به وزارت بهداشت است، قرارگاه ایجاد کردیم و تاکنون ۱۲ جلسه با ۳۰۰ مصوبه داشتیم که نیمی از آنها را اجرا کرده‌ایم. باید توجه کرد که ما 4.5 میلیون نابارور در کشور داریم که هزینه‌های درمان آنها بالاست. تشکر می‌کنم که بیمه تا ۹۰ درصد هزینه‌های آنها را در بخش خصوصی و دولتی تقبل کرد. از طرفی زنانی که باردار می‌شوند اما تحت پوشش بیمه نیستند، تا 2 سال بیمه رایگان و بچه‌های‌شان هم تا ۵ سال بیمه رایگان می‌شوند. 
وی همچنین درباره بیمه همگانی تاکید کرد: بحث بیمه همگانی در زمان دکتر قاضی‌زاده‌هاشمی ۲ سال اجرا شد و بعد ادامه نیافت اما همه کمک کنید که این بار این طرح ادامه یابد. امسال با کمک مجلس با 6 هزار میلیارد تومان پولی که تخصیص دادند، این طرح عملیاتی شد و ۳ دهک پایین بیمه شدند. تخمین ‌ما این است که حدود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر بیمه ندارند که 3 ماه به آنها فرصت دادیم. 
عین‌اللهی در پایان گفت: وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند این کار را ادامه دهد و همه اعم از مجلس، سازمان برنامه و بودجه و... باید کمک کنند. شخصا به بیمه اعتقاد دارم و فکر می‌کنم راه حل سلامت مردم در بیمه‌هاست. هر چه بیمه‌ها را قوی‌تر کنیم، سلامت بهتر تضمین می‌شود. اکنون بیمه سلامت در پرداخت‌ها به‌روز است اما متاسفانه بیمه تامین اجتماعی خیلی عقب است. اگر طرح دارویاری شکست بخورد، من شکستش ندادم، بلکه سازمان‌هایی که باید کمک کنند و نکردند آن را شکست دادند.
 
    فوت 7 مبتلا به کرونا طی 24 ساعت   
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۲۲۲ بیمار «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند. بر این اساس، از ظهر روز دوشنبه تا ظهرسه‌شنبه ۳ آبان، ۲۲۲ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۶۱ نفر آنها بستری شدند. متاسفانه طی این مدت، ۷ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۴ هزار و ۵۵۵ نفر رسید. این در حالی است که خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۸۵۱ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. از سویی ۱۳۴ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۱۴ هزار و ۶۷۰ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۱۹ هزار و ۵۴۹ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۲۳۱ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۹۴۸ هزار و ۴۵۰ دوز رسید. در حال حاضر ۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۸۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 

 


Page Generated in 0/0073 sec