printlogo


کد خبر: 255536تاریخ: 1401/8/4 00:00
مشکل بزرگ استقلال و ارتباط مستقیمش با خریدهای ابتدای فصل
نامتوازن

خریدهای نامتوازنی که استقلال در فصل نقل و انتقالات تابستانی داشت، حالا برای سرمربی پرتغالی این تیم دردسرساز شده، به گونه‌ای که تیم تحت مدیریت او با سیستمی بازی می‌کند که در دهه ۶۰ معروف بود! آبی‌پوشان تهران در آخرین دیدارشان از لیگ برتر مقابل میهمان خود نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل به دست نیاوردند تا با ۱۹ امتیاز در جایگاه سوم جدول قرار بگیرند. نسبت امتیاز آنها به بازی کمتر از ۲ امتیاز به ازای هر بازی است که این میزان امتیاز‌گیری برای تیم‌های مدعی قهرمانی، مطلوب و ایده‌آل‌ نیست. با این حال استقلال با قرار گرفتن در رده سوم جدول همچنان یکی از شانس‌های مسلم قهرمانی این فصل رقابت‌های لیگ برتر است. با اینکه آبی‌پوشان در رده سوم جدول قرار دارند و فاصله امتیازی‌شان هم با صدر جدول آنقدر زیاد نیست که آنها را از دستیابی به آن ناامید کرده باشد اما برخی آمارها و نحوه بازی این تیم باعث شده بخشی از هواداران آبی نگران باشند؛ آمارهایی مثل تعداد گل‌های زده، خورده و افزایش مساوی‌ها. یکی از نکاتی که در بازی‌های استقلال به چشم می‌خورد این است که آنها با اینکه برتری‌شان در حفظ توپ و مالکیت را بر حریفان خود دیکته می‌کنند اما کمتر پیش می‌آید از این برتری برای خلق موقعیت‌های خطرناک استفاده کنند. تعداد شوت‌ها به سمت چارچوب کم، شوت‌های در چارچوب بسیار کم و نرخ تبدیل موقعیت به گل هم چندان مطلوب نیست و این در حالی است که مدیران قبلی باشگاه در فصل نقل و انتقالات تا توانستند مهاجم به خدمت گرفتند؛ مهاجمانی که امروز روی هم تعداد گل‌های ‌زده‌شان از انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کند. دقت به نحوه بازی استقلالی‌ها نشان می‌دهد خط میانی آنها آنطور که باید و شاید توان بازیسازی ندارد و برای همین خلق موقعیت و شوت به سمت چارچوب در این تیم کمتر دیده می‌شود. از همین رو آنها از یک شیوه منسوخ و قدیمی برای رسیدن به دروازه حریفان خود استفاده می‌کنند و آن هم بازیسازی با توپ‌های بلند از خط دفاعی است که معمولا این وظیفه را رافائل سیلوا، مدافع برزیلی‌شان بر عهده دارد. در بازی‌های استقلال به کرار دیده می‌شود سیلوا با پاس‌های بلند و قطری از خط دفاعی ۲ وینگر سرعتی و تکنیکی تیمش را صاحب توپ می‌کند تا محبی و قائدی با توانایی‌های فردی‌شان به دروازه حریفان نزدیک شده و خلق موقعیت کنند؛ شیوه‌ای که بعضا جواب می‌دهد اما در بسیاری از مواقع تیم‌های مقابل قادر به خنثی کردن این تاکتیک قدیمی، ساده و البته منسوخ می‌شوند؛ تاکتیکی که در گذشته بویژه دهه ۶۰ به آن «تاکتیک علی‌اصغری» می‌گفتند. اگر امروز ساپینتو چاره‌ای جز اتکا به این سیستم قدیمی و نخ‌نما ندارد، تنها دلیلش این است که تیم تحت هدایتش در فصل نقل و انتقالات بالانس بسته نشده است. آنها در برخی پست‌ها با تراکم و در برخی دیگر از پست‌ها با کمبود بازیکن مواجهند و از جمله پست‌هایی که کمبود بازیکن در آن احساس می‌شود، هافبک بازیساز و خلاق است که همین کمبود یا بهتر است گفته شود فقدان بازیکن، ساپینتو را بر آن داشته تا وظیفه بازیسازی و طراحی حملات را هم به مدافعان میانی‌اش واگذارد. 
در جلسه علی فتح‌الله‌زاده با بازیکنان و مربیان استقلال چه گذشت؟
مدیرعامل استقلال وعده‌های جذابی به بازیکنان این تیم داد. جلسه دیروز علی فتح‌الله‌زاده با بازیکنان استقلال با اتفاق‌های جالبی همراه بود. فتح‌الله‌زاده دیروز برای نخستین‌بار به محل تمرین استقلال در مجموعه ورزشی انقلاب رفت و با بازیکنان و اعضای کادر فنی این تیم دیدار کرد. در این دیدار فتح‌الله‌زاده خطاب به بازیکنان گفت: خیلی زودتر می‌خواستم در تمرین حاضر شوم و شما را ببینم ولی طی صحبتی که با سرمربی محترم داشتم، گفتم بهتر است تمرکزتان روی بازی باشد و به همین دلیل امروز در تمرین حاضر شدم. ما تیم بزرگی هستیم. شما جایی هستید که بزرگانی مثل روشن، حجازی، پورحیدری و... بوده‌اند. همه شما بازیکنان خوبی هستید. طبیعتا برخی مطبوعات هم شیطنت‌هایی دارند. آقای ساپینتو به من گفت بازیکنان خوبی دارم و همه را می‌خواهم حفظ کنم. من هم نظر ایشان را تایید می‌کنم. یک جام و یک بازی (سوپرجام) جلوی ما است. شما ۱۰ بازی هم کنید‌، از یاد می‌رود ولی جام‌ها در یاد می‌ماند. وظیفه من تامین منابع مالی است. من خواسته‌ام که قراردادها بیاید و بررسی کنیم. یک هفته به من وقت دهید. شنیده‌ام ۲ پاداش‌ طلب دارید که ان‌شاءالله آن را هم پرداخت می‌کنم. یک قرارداد اسپانسری در حال انعقاد است. از شما می‌خواهم 40 میلیون هوادار را شاد کنید. شما خوب بازی می‌کنید و بازی قبل حق‌تان بود 4 گل بزنید. مربی بسیار خوبی دارید. ایشان بازی‌خوانی را بخوبی بلد و فرد بادانشی است. ایشان مورد حمایت من است و فصل بعد هم در تیم ما است. ذهن‌تان را از مسائل مالی بیرون بیاورید و تمرکزتان روی کار باشد تا دل هواداران را
شاد کنید. 
در ادامه ریکاردو ساپینتو، سرمربی استقلال صحبت کرد و خطاب به مدیرعامل باشگاه استقلال گفت: من هم بازگشت شما را به باشگاه خوشامد می‌گویم. شما تجربه زیادی دارید و باشگاه را می‌شناسید. آقای دکتر افتخارات زیادی در این تیم کسب کرده است. ما همه انرژی خود را در تمام بازی‌ها به کار می‌گیریم که ببریم. اولویت ما قهرمانی است. برای این هدف سخت کار می‌کنیم. از طرف ما هم، شما حمایت می‌شوید. 
 
چه کسی رئیس هیأت مدیره استقلال می‌شود؟
قرار است پس از معرفی عضو پنجم هیات مدیره باشگاه استقلال، درباره ریاست هیات مدیره این باشگاه تصمیم‌گیری شود. 
ابتدای هفته گذشته به یکباره خبر برکناری مصطفی آجورلو، هواداران استقلال را غافلگیر کرد. هر چند پیش از رسمی شدن این خبر، زمزمه‌هایی درباره برکناری مصطفی آجورلو، مدیرعامل باشگاه استقلال به گوش می‌رسید اما در نهایت در جلسه‌ای کوتاه، آجورلو از سمت مدیرعاملی باشگاه استقلال برکنار و با نظر هیات مدیره باشگاه، علی فتح‌الله‌زاده جانشینش شد. 
آجورلو، رئیس هیات مدیره باشگاه استقلال نیز بود که با برکناری او از مدیرعاملی باشگاه استقلال، از هیات مدیره و ریاست هیات مدیره این باشگاه هم کنار رفت. با کناره‌گیری آجورلو، در حال حاضر، استقلال ۴ عضو هیات مدیره دارد که پرویز مظلومی، مهدی افضلی، حجت کریمی و محمد مومنی هستند. 
با حضور علی‌ فتح‌الله‌زاده به عنوان مدیرعامل جدید باشگاه استقلال، به نظر می‌رسد او بزودی به هیات مدیره باشگاه استقلال اضافه خواهد شد که حضور او با بررسی و تصمیم وزارت ورزش و جوانان باید انجام شود. 
در صورت حضور فتح‌الله‌زاده در جمع هیات مدیره باشگاه استقلال، تعداد اعضای هیات مدیره این باشگاه به ۵ نفر خواهد رسید و پس از آن، اعضا برای ریاست هیات مدیره تصمیم‌گیری خواهند کرد. 

 


Page Generated in 0/0136 sec