printlogo


کد خبر: 255543تاریخ: 1401/8/4 00:00
دور دنیا

بازی کثیف زلنسکی با طرح بمب کثیف!
وزارت دفاع روسیه دوشنبه (۲۴ اکتبر) اعلام کرد اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد کی‌یف در حال برنامه‌ریزی تحریک‌آمیز مربوط به انفجار یک «بمب کثیف» است. به گفته مسکو، موسساتی علمی در اوکراین وجود دارند که به فناوری مورد نیاز برای تولید بمب کثیف مجهز هستند. انفجار بمب کثیف با مواد منفجره معمولی ایجاد می‌شود، در ساخت بمب‌های کثیف از موادی مانند دینامیت استفاده می‌شود که در کنار مواد رادیواکتیو قرار می‌گیرند و سپس با نیروی انفجار به بیرون پرتاب می‌شوند. مقدار مواد رادیواکتیو پراکنده، اگر چه خطرناک است، لزوما کشنده نیست. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم شامگاه یکشنبه برای منحرف کردن توجهات از این مساله، ادعا کرد که مسکو تنها دولتی است که قادر به استفاده از تسلیحات اتمی در قاره اروپا است. وی مدعی شد: همه، همه چیز را به خوبی درک می‌کنند و می‌دانند که منبع هر چیز کثیفی که بتوان در این جنگ تصور کرد، چه کسی است. کاخ سفید یک روز بعد از واکنش اوکراین، ادعا کرد به بهترین شکل ممکن هر گونه آمادگی برای استفاده از بمب کثیف در اوکراین را زیر نظر دارد اما چیزی مبنی بر استفاده قریب‌الوقوع از این سلاح نمی‌بیند. وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت مسکو موضوع آماده شدن کی‌یف برای استفاده از بمب‌های رادیواکتیو را در مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد مطرح خواهد کرد. به گزارش رویترز، روسیه قصد دارد امروز این مساله را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کند. 
انفجار بمب کثیف با مواد منفجره معمولی ایجاد می‌شود. در ساخت بمب‌های کثیف از موادی مانند دینامیت استفاده می‌شود که در کنار مواد رادیواکتیو قرار می‌گیرند و سپس با نیروی انفجار به بیرون پرتاب می‌شوند. مقدار مواد رادیواکتیو پراکنده اگرچه خطرناک است اما لزوما کشنده نیست. این در حالی است که انفجار سلاح اتمی یک واکنش هسته‌ای ایجاد می‌کند، مانند بمب‌های اتمی که آمریکا در جنگ دوم جهانی روی ژاپن انداخت.
بر اساس برگه اطلاعاتی وزارت امنیت داخلی ایالات متحده، یک بمب اتمی، انفجاری ایجاد می‌کند که هزاران تا میلیون‌ها بار قدرتمندتر از مواد منفجره معمول است که ممکن است در یک بمب کثیف استفاده شود. انفجار یک سلاح اتمی می‌تواند کل شهرها را با خاک یکسان کند، در حالی که مواد منفجره معمولی در یک بمب کثیف ممکن فقط به چند ساختمان آسیب بزند یا آنها را کلا نابود کند. تعداد تلفات و میزان خسارت یک بمب کثیف به متغیرهای زیادی بستگی دارد؛ مثلا، مقدار و نوع مواد منفجره معمولی که در آن استفاده شده از عوامل کلیدی است اما اغلب بمب‌های کثیف تشعشعات کافی برای ایجاد مرگ یا بیماری جدی ایجاد نمی‌کنند. طبق این گزارش، هیچ حمله بمب کثیفی تاکنون ثبت نشده است. به گفته اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی، سال ۱۹۹۵ شورشیان چچنی یکی از این وسایل انفجاری را در پارکی در مسکو کار گذاشتند اما نتوانستند آن را منفجر کنند. گزارش‌هایی هم وجود داشته مبنی بر اینکه گروه‌های تروریستی مثل القاعده و داعش بمب کثیف ساخته یا برای ساخت آن تلاش کرده‌اند اما هیچ‌یک منفجر نشده‌ است. در پی جانبداری غرب از کی‌یف پیش از تحقیق و بررسی، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه تهدید استفاده اوکراین از نوعی بمب رادیواکتیو علیه نیروهای روس را واقعی و جدی توصیف کرد. پسکوف طی نشست خبری در کرملین گفت: «رژیم کی‌یف آشکارا تهدید کرده از بمب کثیف استفاده می‌کند و وزارت دفاع روسیه نیز این اطلاعات را به غرب داده، حال می‌خواهند باور کنند یا نه». وی افزود: «واقعیت این است که بی‌اعتمادی آنها به اطلاعاتی که طرف روس مخابره کرده، به این معنی نیست که تهدید استفاده از چنین بمبی وجود ندارد؛ تهدید آشکار است». 
«ایگور کریلف» فرمانده نیروهای دفاع زیستی، شیمیایی و پرتویی روسیه هم ضمن بیان اینکه مسکو از تماس اوکراین با انگلیس برای دستیابی به فناوری سلاح اتمی اطلاعاتی در دست دارد، بر نگرانی «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه درباره استفاده اوکراین از تسلیحات رادیواکتیو یا سلاح اتمی با تخریب پایین و مقصرنمایی روسیه تأکید کرد. این مقام روس گفت: «هدف از چنین اقدام تحریک‌آمیزی متهم کردن روسیه به استفاده از سلاح کشتار جمعی در صحنه عملیات اوکراین و در نتیجه راه‌اندازی کارزار ضد روسی قدرتمند در جهان با هدف تضعیف اعتماد به مسکو است. در نتیجه چنین تحرکاتی از طریق بمب‌های رادیواکتیو، کی‌یف جمعیت‌های محلی را تحریک و موج مهاجرت از این کشور به سمت تمام اروپا را تشدید کرده و فدراسیون روسیه را تروریست اتمی جلوه می‌دهد».
 
ملونی: با چالش‌ شدید رکود مواجهیم
 نخست‌وزیر جدید ایتالیا که اخیرا سکان هدایت کابینه این کشور را بر عهده گرفته است، بر ادامه مواضع دولت قبلی این کشور در زمینه حمایت از اوکراین تاکید کرد. منابع رسانه‌ای از رم ایتالیا گزارش دادند جورجیا ملونی، نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد کابینه ائتلافی تحت رهبری او «همچنان شریک قابل اتکای ناتو در زمینه حمایت از اوکراین» باقی خواهد ماند. به گزارش خبرگزاری رویترز، نخست‌وزیر جدید ایتالیا خطاب به مردم و متحدان غربی این کشور اطمینان داد که «ایتالیا به طور کامل بخشی از اروپا و جهان غرب است». ملونی افزود هدف او «کاهش دادن یا خرابکاری در ادغام و اتحاد اروپا نیست». ملونی در سخنرانی خود در پارلمان ایتالیا درباره وضعیت جاری اقتصادی این کشور هشدار داد و اعلام کرد ایتالیا با برخی از شدیدترین چالش‌ها از زمان جنگ دوم جهانی مواجه است. نخست‌وزیر جدید ایتالیا به قانونگذاران اعلام کرد که ایتالیا در سال ۲۰۲۳ (سال آینده میلادی) وارد رکود اقتصادی خواهد شد. به گفته ملونی، دولت ایتالیا باید هزینه‌های زیادی را برای مهار تاثیر بحران قیمت انرژی صرف کند که به این معناست باید برخی اقدامات مورد انتظار از بودجه ۲۰۲۳ را به تعویق بیندازد. 
 

Page Generated in 0/0059 sec