printlogo


کد خبر: 255547تاریخ: 1401/8/4 00:00
انتشارات «مرز و بوم» خاطرات شاهد عینی جنگ را منتشر کرد
مثل سیاوش، تنها

کتاب «سیاوش» خاطرات «سیاوش قدیر» شاهد عینی 8 سال جنگ تحمیلی، توسط انتشارات مرز و بوم منتشر شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، کتاب «سیاوش» چکیده‌ای از خاطرات دوران کودکی، نوجوانی و جوانی پرفراز و نشیب سیاوش قدیر که جنگ و آثارش را در خرمشهر، آبادان و دیگر شهرهای خوزستان از نزدیک دیده است، منتشر شد. 
این کتاب تصویری قابل تأمل از دوران پهلوی اول در سال‌های 1339 تا 1340 ارائه می‌دهد، فضای حاکم بر خرم‌آباد را در سال‌های پایانی حکومت پهلوی به تصویر می‌کشد و به شرایط حساس سنندج در روزهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به طور مفصل اشاره می‌کند. 
خاطرات مرتبط با سنندج در این اثر، خاطراتی ناب و بکر است که در کتاب‌های دیگر یا اشاره‌ای به آن نشده یا به صورت گذرا و کلی مطرح شده است. شرایط حساس سنندج پس از پیروزی انقلاب اسلامی بویژه در اسفندماه 1357، شروع بحث خودمختاری در کردستان، چگونگی حمله به پادگان ارتش و دیگر اماکن نظامی سنندج، تصرف این شهر توسط مهاجمان و حوادث پس از آن از روایت‌های استثنایی این کتاب است. 
وقوع جنگ تحمیلی فصل جدید و متنوع دیگری در این کتاب است که حجم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. حضور داوطلبانه راوی در مناطق جنگی از جمله در یکی از مناطق مرزی در آبادان به نام روستای «حَیِّر» (در کنار اروندرود) و شرح حوادث آن منطقه پس از اعلام احتمال وقوع جنگ، حضور داوطلبانه در خرمشهر تا چند روز قبل از سقوط شهر و همچنین شرح عملیات کوی ذوالفقاری و حضور در اهواز، رامشیر و جایزان از موضوعات طرح شده در این کتاب است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این کتاب مربوط به روزهای آغازین جنگ و مقاومت مردم در خرمشهر است که با جزئیات مطرح شده است. 
از خصوصیات مهم کتاب سیاوش این است که این کتاب جنگ را از زبان یک سرباز روایت می‌کند در حالی که بیشتر روایت‌های منتشر شده از دوران دفاع‌مقدس توسط رزمنده‌ها که داوطلبانه در میدان‌های جنگ حضور داشته‌اند بیان شده است. در واقع بخش عمده کتاب به بازنمایی نقش سربازان در سال‌های اول جنگ تحمیلی می‌پردازد. از خصوصیات مهم دیگر کتاب پرداختن به نقش و جایگاه نیروهای ژاندارمری و جانفشانی و فداکاری آنها در حراست از مناطق مرزی در دوران دفاع‌مقدس است. 
کتاب «سیاوش» سرانجام با حضور 3 روزه راوی در اردوگاه هموطنان آزاد شده بستانی پس از موفقیت عملیات طریق‌القدس پایان می‌یابد. 
زاویه دید کتاب، اول شخص است و خاطرات از زبان یک نفر روایت شده است. طبق گفته نویسنده در مقدمه کتاب، کتاب «سیاوش» محصول حدود 6 سال مصاحبه عمیق و هدفمند با راوی به صورت شفاهی و کتبی، گفت‌وگو با اطرافیان وی، مطالعه اسناد رسمی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، مطالعه کتاب‌های خاطره مرتبط، سفر 10 روزه به استان خوزستان و آشنایی با محیط آبادان و خرمشهر، گفت‌وگوی مستمر با کارشناسان و خوانندگان حرفه‌ای کتاب‌های خاطره و همچنین تلاش راوی برای دستیابی به پاره‌ای از اطلاعات مهم مربوط به دوران گذشته زندگی پدرش است. در مجموع 70 ساعت مصاحبه با راوی و خانواده‌اش انجام شده و به دلیل عدم سکونت راوی در تهران 630 سوال مکتوب از وی پرسیده شده است. نزدیک شدن به زبان راوی، پرداختن به آداب و رسوم اقوام لر، تطبیق گفته‌های راوی با اسناد رسمی و دیگر اطلاعات موجود و مراجعه چندین باره به آرشیو روزنامه‌ها، اسناد و کتاب‌های خاطره و اطلس‌های جنگ و... از ویژگی‌های دیگر کتاب است. 
این کتاب در 28 فصل نوشته شده و برای تکمیل اطلاعات خوانندگان در قسمت انتهای کتاب عکس‌ها، اسناد، نقشه‌ها و فهرست کتاب‌هایی که در پانویس از آنها استفاده شده آمده است. 
 کتاب «سیاوش» توسط فائزه ساسانی‌خواه نوشته شده و انتشارات مرز و بوم آن را منتشر کرده است. ساسانی‌خواه پیش از این کتاب «چراغ‌های روشن شهر» را در حوزه خاطره‌نگاری دفاع‌مقدس نوشته است که توسط انتشارات سوره مهر، وابسته به حوزه هنری در سال 1398 منتشر و نامزد دریافت جایزه کتاب سال دفاع‌مقدس 1400 شد.

Page Generated in 0/0053 sec