printlogo


کد خبر: 255560تاریخ: 1401/8/5 00:00
دور دنیا

آمریکا در آستانه انتخابات کنگره وارد التهاب شد
با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا به شکل حضوری، این کشور رفته رفته وارد جو امنیتی شده است. به نوشته وبگاه «یاهونیوز»، تصاویری از محافظان خودسر صندوق‌های رأی در ایالت آریزونا منتشر شده که نقاب به صورت داشته و سلاح گرم به دست گرفته‌اند. این محافظان مسلح می‌گویند هدف آنها جلوگیری از پر کردن صندوق‌ها با آرای جعلی توسط دموکرات‌هاست که ممکن است به قیمت باخت جمهوری‌خواهان در انتخابات تمام شود. 3 محافظ مسلح صندوق‌های رأی که به شکل غیررسمی و داوطلبانه در پارکینگی در یکی از مناطق آریزونا مستقر شده بودند، به «خبرگزاری فرانسه» گفتند این نگرانی را دارند که مانند سال ۲۰۲۰ نتیجه انتخابات از جمهوری‌خواهان دزدیده شود. 
***
پوتین به «ریشی سوناک» پیام تبریک نمی‌فرستد
 سخنگوی کرملین از عدم ارسال پیام تبریک رئیس‌جمهور روسیه به نخست‌وزیر تازه انگلیس خبر داد. به نوشته خبرگزاری «تاس»، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیام تبریکی برای «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس ارسال نکرد». پسکوف گفت: «انگلیس در حال حاضر در رده کشورهای غیردوست قرار دارد، بنابراین چنین پیامی ارسال نشده است». سوناک که در دولت «بوریس جانسون» نخست‌وزیر پیشین وزیر خزانه‌داری بود، روز دوشنبه به عنوان رهبر جدید حزب محافظه‌کار معرفی شد و روز سه‌شنبه نخست‌وزیری انگلیس را بر عهده گرفت. 
***
امیرعبداللهیان:
استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ را رد می‌کنیم
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با «ولادیمیر ماکی» همتای بلاروسی خود گفت: برای ما روشن است که رهبران چند کشور محدود در اتحادیه اروپایی نگاه‌های شتاب‌زده و افراطی نسبت به تحولات منطقه و بین‌الملل دارند و بخش بزرگی از اتحادیه اروپایی در مسیر عقلانیت حرکت می‌کنند. اتهامات بی‌اساس برخی کشورها درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ علیه اوکراین را قویا رد می‌کنیم و از مقامات اوکراین دعوت می‌کنیم در یک نشست دوجانبه در سطح متخصصان ایرانی و اوکراینی هر گونه سندی درباره این اتهام دارند را ارائه کنند. وی افزود: موضع ما درباره اوکراین عدم تسلیح طرفین جنگ است. ما مخالف جنگ در اوکراین هستیم. 
***
سفر رئیس دومین بانک بزرگ رژیم صهیونیستی به عربستان
رسانه‌های رژیم صهیونیستی فاش کردند که «سامر الحاج یحیی» رئیس هیأت مدیره بانک لیومی، دومین بانک بزرگ این رژیم، دوشنبه شب در سفری تاریخی و جهت مشارکت در کنفرانس ابتکار آینده سرمایه‌گذاری (داووس در صحرا) به عربستان سعودی سفر کرد. الحاج یحیی، نخستین شهروند عربی در فلسطین اشغالی است که از 3 سال پیش به عنوان رئیس یک بانک رژیم صهیونیستی تعیین شده است. شبکه «24i» گزارش داد که رئیس هیأت مدیره بانک لیومی قرار است در کنار رئیس اجرایی بانک «Exim» و بانک سعودی برای توسعه صادرات، در کنفرانس سازمان «FII» برای سرمایه‌گذاری مسؤولانه (ESG) در ریاض شرکت کند. 
***
بازگشت آوارگان سوری از لبنان به خانه
در راستای طرحی که لبنان از 3 سال گذشته برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان ترسیم کرده صبح دیروز مرحله اول این طرح برای بازگشت داوطلبانه آوارگان به سوریه آغاز شد و نخستین خودرویی که حامل این افراد است از شهر عرسال لبنان به سمت گذرگاه «زمریا» حرکت کرد. سرهنگ «هادی حریری» رئیس شعبه امنیت ملی لبنان در منطقه شمال که بر روند بازگشت آوارگان سوری نظارت دارد، اعلام کرد تدابیر امنیتی زیادی به این منظور اتخاذ شده و آوارگان سوری بعد از اطمینان از ثبت اسامی همه آنها سوار اتوبوس‌هایی شدند که برای انتقال آنها به سوریه آماده شده بود. 
***
فراخوان عمران‌خان برای راهپیمایی بزرگ
عمران‌خان اعلام کرده برای مجبور ساختن دولت به منظور موافقت با انحلال مجمع ملی و اعلام انتخابات زودهنگام، در ۲۸ اکتبر سال جاری میلادی (روز جمعه) یک راهپیمایی عظیم در پاکستان برگزار می‌کند. به نوشته روزنامه هندوستان‌تایمز، عمران‌خان ۷۰ ساله نخست‌وزیر سابق پاکستان اخیرا با حکم کمیسیون انتخابات کشور بابت ناکامی در اطلاع‌رسانی درباره پول‌های ناشی از فروش هدایای دریافتی موسوم به پرونده «توشه‌خانه» رد صلاحیت شد. دیوان عالی اسلام‌آباد روز دوشنبه اعلام کرد عمران‌خان از رقابت در انتخابات آتی منع نشده است. 
***
نشست سران روسیه، ارمنستان و آذربایجان در سوچی
 آلن سیمونیان، رئیس پارلمان ارمنستان اعلام کرد  ولادیمیر پوتین، نیکول پاشینیان و الهام علی‌اف سران روسیه، ارمنستان و آذربایجان، روز 31 اکتبر در سوچی روسیه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو خواهند داشت. وی گفت: پاشینیان گفته فکر می‌کنم این نشست برگزار شود. اوایل هفته جاری بود که اعلام شد، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان را برای یک نشست سه‌جانبه به روسیه دعوت کرده است. 

Page Generated in 0/0053 sec