printlogo


کد خبر: 255581تاریخ: 1401/8/5 00:00
در پی تأکید رئیس‌جمهور بر تسریع در رفع کمبود برخی اقلام دارویی، نیاز بازار به دارو از امروز تأمین می‌شود
آغاز توزیع گسترده دارو

میزان مراجعه بیماران تنفسی به مراکز درمانی در کشور روز به روز بیشتر می‌شود؛ مراجعانی که اغلب به ویروس آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند و طبق اظهارات معاون درمان وزارت بهداشت روزانه 1200 نفر از این بیماران بستری می‌شوند. آنفلوآنزا در حالی اکنون بیماری غالب ویروسی کشور شده است که وزیر بهداشت نیز از ورود به همه‌گیری این بیماری خبر می‌دهد. در این بین کارشناسان بهداشت نیز تاکید دارند تنها راه مقابله با این بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، همچنین تزریق واکسن برای افراد مسن و کسانی است که دارای بیماری زمینه‌ای هستند. معاون درمان وزارت بهداشت ضمن تشریح علل شیوع آنفلوآنزا در کشور و علائم آن، گفت: در حال ‌حاضر روزانه ۳۰ هزار بیمار تنفسی به صورت سرپایی به بیمارستان‌های کشور مراجعه می‌کنند و نمونه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که بالای ۵۰ درصد این افراد به آنفلوآنزا مبتلا هستند. دکتر سعید کریمی درباره ویژگی‌های پیک فعلی آنفلوآنزا که در کشور اوج گرفته است، گفت: در پیک فعلی آنفلوآنزا با آنفلوآنزای تیپ A، H1N1 و H۳N۲ مواجهیم که البته یک سوش قدیمی است و جهش جدیدی کشف نکردیم و همان سوش‌های قدیمی است. وی افزود: علت اینکه امسال آنفلوآنزا ناگهانی همه‌گیر شد به این بازمی‌گردد که دو تا سه سال به دلیل استفاده از ماسک در همه‌گیری کرونا، خوشبختانه آنفلوآنزا نداشتیم و در نتیجه سیستم ایمنی ما بتدریج در برابر این ویروس‌ها ضعیف شده است و اکنون که دوباره امسال این بیماری بروز پیدا کرد و ماسک‌ها هم برداشته شد، یک همه‌گیری ایجاد کرد. کریمی با بیان اینکه آنفلوآنزا معمولا در افراد عادی مشکلی ایجاد نمی‌کند، گفت: در سنین بالا، زنان باردار، بیماران قلبی، تنفسی، دیابت‌های کنترل نشده و در یکسری از کودکان این بیماری می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند. وی ادامه داد: مهم‌ترین علائم آنفلوآنزای فعلی تب، لرز، سرفه، تنگی نفس، بی‌حالی شدید، بدن‌درد و در برخی افراد علائم گوارشی مانند تهوع و استفراغ است. نحوه کنترل آن هم کنترل تب، مصرف مایعات و استراحت است. کریمی در ادامه گفت: روزانه ۱۲۰۰ بستری بیماران تنفسی را داریم که در بستری‌ها هم بالای ۵۰ درصدشان به آنفلوآنزا و کمتر از ۱۰ درصدشان به کرونا مبتلا هستند و بقیه هم به سایر بیماری‌های تنفسی مبتلا شده‌اند. وی درباره وضعیت کرونا در کشور و چرایی قرمز شدن 4 شهر نیز گفت: رنگ‌بندی کرونایی شهرها بر حسب میزان بستری است. وقتی بستری‌ها افزایش یابد، شهر قرمز می‌شود. برخی شهرها از آنجا که جمعیت‌شان کم است، با کوچک‌ترین افزایش بستری، قرمز می‌شوند. در حال حاضر پیک کرونا نداریم و پیک آنفلوآنزا داریم و به تبع آن بیماری‌های تنفسی در حال افزایش است. کریمی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا، درباره جزئیات طرح دارورسان نیز گفت: جزئیات این طرح برعهده سازمان غذا و دارو است اما در کل برای اینکه بیماران خاص و صعب‌العلاج در صف‌های طولانی تهیه دارو قرار نگیرند، همه کارهای‌شان به صورت الکترونیک انجام می‌شود و دارو در خانه‌شان تحویل داده می‌شود.
 
* مراجعه روزانه ۳۰ هزار بیمار تنفسی به بیمارستان‌ها
به دنبال شیوع زودهنگام ویروس آنفلوآنزا و همه‌گیری آن در کشور، مصرف دارو در 2-3 هفته اخیر افزایش یافت که این موضوع باعث شد کمبود برخی داروها در بازار احساس شود؛ کمبودی که دستور رئیس‌جمهور و تاکیدش بر تسریع تامین دارو را در پی داشت تا از امروز توزیع گسترده اقلام دارویی در بازار از سر گرفته شود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، حساسیت نسبت به سلامت مردم تا جایی است که رئیس‌جمهور در جلسه یکشنبه گذشته هیات دولت با اشاره به گزارش‌های دریافتی از کمبود برخی اقلام دارویی، مسؤولان مربوط را مکلف کرد با تأمین سریع اقلام دارویی مذکور و رفع نیاز مردم، دلیل قصور احتمالی را به طور دقیق پیگیری و تمام مدیران متخلف را برکنار کنند. به گفته وی کسی که مسؤولیت سلامت جان مردم را دارد، باید پیش‌بینی کمبود‌های احتمالی را می‌کرد. داروسازها اگر در زمان خودشان دارو تولید می‌کردند، کار به اینجا کشیده نمی‌شد. در این میان دیروز دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، با قبول استعفای دکتر بهرام دارایی از سمت معاونت وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، طی حکمی دکتر محمود بیگلر، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی تهران را به عنوان سرپرست سازمان غذا و دارو منصوب کرد. البته طی چند روز گذشته همه شرکت‌های داروسازی برای تامین داروی مورد نیاز مردم ۳ شیفته کار می‌کنند. توجه به این مساله مهم در شرایطی است که دیروز نیز سیدابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت برای چندمین بار با اشاره به اهمیت پیش‌بینی شرایط مختلف و نیازهای احتمالی، باز هم بر ضرورت تسریع در رفع کمبود برخی اقلام دارویی تاکید کرد. این در حالی است که وزیر بهداشت درباره علت کمبود برخی اقلام دارویی از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها و روند تامین آن گفته است: در مراحل مختلف با توجه به بیماری‌هایی که ایجاد می‌شود، ممکن است کمبود پیدا کنیم. سال گذشته در کرونا ناگهان بیماری‌های قارچی افزایش یافت و برخی داروها کمبود پیدا کرد، امسال شیوع آنفلوآنزا به طور غیرقابل پیش‌بینی تقریبا در اواسط مهر آغاز شد و از طرفی مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شدند و اپیدمی آنفلوآنزا بالا رفت و کمبودهایی ایجاد شد. با این حال به صورت فوریتی تامین و توزیع دارو را از ابتدای هفته شروع کردیم و ان‌شاءالله و از امروز دارو به میزان کافی در بازار تامین می‌شود.  
***
۴ فوتی و شناسایی ۱۷۰ بیمار جدید کرونا در   شبانه‌روز
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۱۷۰ بیمار «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه 4 بیمار نیز جان باختند. بر این اساس از ظهر روز سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه ۴ آبان، ۱۷۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۳۸ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه طی این مدت، ۴ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» هم جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۴۴ هزار و ۵۵۹ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۴۵ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. از سویی ۱۳۰ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» هم در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۸۰۵ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۸۱۳ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۱۲۷ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۷۴۵ دوز رسید. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر 4 شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۸۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 


Page Generated in 0/0055 sec