printlogo


کد خبر: 255590تاریخ: 1401/8/5 00:00
رشد ۲۰ درصدی صادرات پوشاک در نیمه نخست امسال
احیای صنعت پوشاک؟

در 10 سال گذشته صنعت پوشاک کشور افت و خیز‌های بسیاری داشته و سهم آن از بازار داخل و بازارهای صادراتی نوسانات زیادی را تجربه کرده است؛ در حال حاضر نیز با توجه به برنامه‌های دولت سیزدهم برای صنعت پوشاک و توسعه صادرات این محصول با ارزش افزوده بالا، آمارها حکایت از رشد صادرات این محصول در نیمه نخست سال جاری دارد. 
نایب‌رئیس اتحادیه تولید و صادرات محصولات نساجی و پوشاک ایران گفت: آمارهای موجود حاکی از رشد حدود ۲۰درصدی صادرات پوشاک در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال است. 
مجید نامی افزود: با وجود مشکلات متعدد در چند سال گذشته در حوزه نساجی و پوشاک اما فعالان این صنایع امیدوارند بتوان هزینه‌های تمام‌شده مواد اولیه و ماشین‌آلات را کاهش داد تا از این طریق صادرات توسعه یابد. 
نایب‌رئیس اتحادیه تولید و صادرات محصولات نساجی و پوشاک ایران یادآور شد: وضعیت کنونی بازار پوشاک نیز به قیمت تمام شده تولیدات و همچنین مشکلات ناشی از کالاهای قاچاق بازمی‌گردد. 
وی ادامه ‌داد: بتازگی ورود کالاهای استوک قاچاق که در برخی کشورهای اطراف دپو شده و با قیمت‌های نازلی وارد کشور می‌شود، بشدت صنعت پوشاک و تولیدکنندگان داخلی را دچار چالش کرده است. 
نامی گفت: این کالاها در حجم بالا وارد می‌شود که عمده مبادی آنها انبارهای بزرگ در برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است و بخشی نیز از طریق مسافری از ترکیه به صورت هوایی و حتی زمینی وارد می‌شود. 
وی ادامه‌ داد: عمده این محصولات تولید کشورهای بنگلادش، چین و ترکیه است. 
 
* تلاش تولیدکنندگان برای تأمین نیاز داخل
این مقام صنفی در ادامه به بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی و دهمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک با حضور صدها شرکت از ایران و 8 کشور دیگر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در هفته جاری اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه‌ها که از ۲۹ مهر تا دوم آبان در ۱۵ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی برگزار شد، با استقبال خوب صاحبان صنایع و فعالان حوزه و همچنین برخی کشورها مواجه شد. 
وی افزود: با وجود همه مشکلات از جمله تداوم تحریم‌ها و دشواری مبادلات بانکی اما استقبال از نمایشگاه نشان داد تولیدکنندگان داخلی برای تامین اقلام مورد نیاز کشور سعی و تلاش وافر دارند. 
نامی از تمایل بالای هیات‌های تجاری از کشورهای مختلف حاضر در نمایشگاه از جمله کشورهای همسایه، آسیای میانه و روسیه به همکاری با صنعتگران ایرانی در عرصه‌های پوشاک و برخی زمینه‌های نساجی از جمله پارچه و نخ خبر داد. 

Page Generated in 0/0061 sec