printlogo


کد خبر: 255591تاریخ: 1401/8/5 00:00
افزایش کشفیات مشروبات الکلی تقلبی در کشور

مدیرکل دفتر هماهنگی مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: سال جاری به سبب افزایش نرخ ارز و تشدید مبارزه، مشروبات تولید داخلی با عنوان برند‌های مطرح و در قالب تقلبی عرضه می‌شود. یاسر سوادکوهی به موضوع آمار قاچاق مشروبات الکلی به کشور اشاره و اعلام کرد: محاسبه جدایی برای این دسته از کالا‌ها انجام نمی‌شود و مشروبات الکلی نیز در دسته کالا‌های ممنوع‌الورود به کشور قرار دارد که در این دسته کالا‌ها، آمار بیانگر حدود ۵۳۰ میلیون دلار قاچاق است که علاوه بر مشروبات الکلی، آمپول‌های سقط جنین، ماهواره و... نیز در این دسته قرار دارد. 
 
* صفحات مجازی و عرضه مشروبات الکلی
سوادکوهی درباره عرضه مشروبات الکلی در فضای مجازی گفت: در هفته‌های اخیر جلسه‌ای با مسؤولان پلیس فتا برگزار شد و رصد ما در حوزه کالای ممنوعه یعنی مشروبات و اسلحه در اختیار مسؤولان قرار گرفت و حدود ۳۰ صفحه که در حال فعالیت در این فضا هستند بزودی فیلتر خواهند شد. 
این مقام مسؤول درباره عرضه مشروبات به فروش رفته در فضای مجازی با بهره‌گیری از پست، تاکسی‌های اینترنتی و ناوگان حمل‌ونقل گفت: در ماه‌های اخیر یک کامیون محموله پستی را ضبط کردیم، با این ‌وجود یک مورد کالا‌ی ممنوعه مشاهده نشد، البته درباره ناوگان حمل‌ونقل و تاکسی‌های اینترنتی به دلیل عرضه خرد اوضاع متفاوت است. 
وی ادامه داد: سال ۱۴۰۰ طرح سراسری با اولویت برخورد با ناوگان مسافری اجرا شد و در این طرح ۲۱۷۸ دستگاه اتوبوس طی 3 روز مورد بازرسی قرار گرفت که متأسفانه ۷۲۵ دستگاه اتوبوس به دلیل حمل کالای قاچاق از جمله مشروبات الکلی توقیف شد. 
سوادکوهی ارزش کالای قاچاق توقیف شده از ناوگان حمل‌ونقل را ۵۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در سال جاری با سازمان پایانه‌ها هماهنگی شده است و در صورتی‌ که اتوبوسی کالای قاچاق حمل کند، خودرو ضبط و دفترچه راننده یک ماه توقیف می‌شود. 
به گفته این مقام مسؤول، مشروبات الکلی از آن دسته کالا‌هایی است که در شرع و قانون مجازاتی برای آن پیش‌بینی ‌شده است. وی افزود: مطابق ماده ۲۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مشروبات الکلی جزو کالا‌های ممنوعه بوده و نگهداری، حمل و فروش آن، فارغ از مجازات حبس، جریمه نقدی را نیز در پی دارد و از طرفی موضوع مشروبات از آن دسته مواردی است که قانون‌گذار به جهت بازدارندگی تا 10 برابر ارزش کالا جریمه برای آن لحاظ کرده است. 
به گفته مدیرکل دفتر هماهنگی مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بسیاری از مشروبات الکلی موجود در کشور تولید و در داخل شیشه‌های برند‌های خارجی پر می‌شود، به عبارتی این مشروبات، تولید کارگاه‌های زیرزمینی درون کشور بوده و علنا تقلب در آن می‌شود. 
وی ادامه داد: بررسی‌ها بیانگر آن است که سال ۱۳۹۷ حدود ۹۰ درصد مشروبات درون کشور از خارج وارد می‌شد و ۱۰ درصد تولید داخل کشور بوده است، با این‌ وجود در سال جاری حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مصرف مشروبات از خارج از کشور بوده و مابقی در داخل تولید می‌شود، در واقع شاهد تقلب گسترده در این حوزه هستیم. سوادکوهی ضمن اشاره به استان‌های دارای بیشترین کشفیات مشروبات الکلی گفت: 2 کارخانه بزرگ مشروب‌سازی در سلیمانیه عراق و 2 کارخانه در ترکیه وجود دارد که تحت لیسانس برند‌ها مشهور مشروبات الکلی عرضه می‌کنند و به همین سبب عمده مشروبات کشور از مسیر استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه به کشور وارد می‌شود. سوادکوهی از افزایش ۱۶ درصدی کشفیات مشروبات الکلی خبر داد و گفت: سال ۱۳۹۹ حدود ۹۲۱ هزار بطری مشروبات الکلی به ارزش ریالی ۲۱۴ میلیارد تومان کشف شد در حالی‌ که برای سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار بطری به ارزش ۳۳۲ میلیارد تومان کشف شده که از لحاظ مقدار و ارزش به ترتیب ۱۶ و ۵۴ درصد رشد داشته است.

Page Generated in 0/0081 sec