printlogo


کد خبر: 255592تاریخ: 1401/8/5 00:00
اخبار

رشد ۱۰ درصدی تولید فولاد خام ایران در ۹ ماهه سال ۲۰۲۲
انجمن جهانی فولاد گزارش داد مجموع تولید جهانی این محصول در ۹ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲ میلادی کاهش 4.3 درصدی را به ثبت رساند. این در حالی است که میزان تولید فولاد ایران شاهد رشد 9.8 درصدی بود. 
فولادسازان جهان از ابتدای ژانویه تا پایان سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی یک میلیارد و ۴۰۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که این میزان حاکی از افت 4.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. 
این در حالی است که ۶۴ کشور فولادساز جهان در سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی ۱۵۱میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش 3.7 درصدی را نشان می‌دهد.  ایران در ۹ ماهه سال جاری میلادی در مجموع ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 9.8 درصدی بود. این در حالی است که میزان تولید فولاد خام ایران در سپتامبر سال جاری میلادی نیز با 26.7 درصد رشد نسبت به سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن افزایش یافت. 
***
عرضه ۲۵ میلیارد دلار ارز  در سامانه نیما از ابتدای سال
رئیس‌کل بانک مرکزی از عرضه ۲۵ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه خبر داد و گفت: آرامش خوبی را در بازار ارز شاهد هستیم. 
علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حوزه بازار ارز آرامش خوبی را شاهد هستیم. از ابتدای سال تا اواخر مهر معادل 25 میلیارد دلار در سامانه نیما ارز عرضه شد و توانستیم نیاز واردکنندگان را تأمین کنیم. 
وی افزود: منابع ارزی دولت به‌گونه‌ای است که - همان‌طور که آمار منتشر می‌شود- حجم عرضه از تقاضا فزونی دارد و میزان معاملات هم قابل توجه است. 
رئیس‌کل بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءالله این وضعیت را تا پایان سال خواهیم داشت. 
صالح‌آبادی همچنین گفت: طی چند هفته اخیر هر صرافی موظف است قیمت عرضه و تقاضای ارز خود را در سامانه بازار متشکل ارزی وارد کند و صرافی‌ها به ‌صورت لحظه‌ای این آمار را ارائه می‌کنند؛ به ‌نحوی که حجم معاملات به 17 میلیون دلار در بازار متشکل ارزی رسیده است. نوسانات نرخ ارز در بازار متشکل بسیار پایین بوده ‌و در بازار آزاد هم نوسان محدودی وجود دارد. 
وی ادامه داد: میزان تکالیفی که برای نظام بانکی وضع می‌شود باید به ‌اندازه‌ای باشد که بانک‌ها بتوانند پاسخگو باشند. بانک مرکزی گزارشی درباره میزان پرداخت تسهیلات و میزان توان بانک‌ها در پرداخت به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه خواهد کرد. حدود 66 درصد تسهیلات بانک‌ها به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و خدماتی اختصاص داشته و 15 درصد تسهیلات هم به نیازهای خرد پرداخت شده است. نیازها به تسهیلات بانکی نامحدود اما توان پرداخت بانک‌ها محدود است و تکلیف مازادی نباید بر عهده بانک‌ها گذاشته شود. 
***
قیمت مصوب مرغ؛ ۶۳ هزار تومان
بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت مصوب مرغ گرم از ۵۹ هزار و۸۰۰ تومان به ۶۳ هزار تومان تغییر کرد. 
بر اساس اعلام معاون بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و بنا بر مصوبه ستاد تنظیم بازار، به دلیل افزایش هزینه‌های تولید مرغ و برای استمرار پایداری تولید، قیمت مرغ از ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان با افزایش ۳۲۰۰ تومانی به ۶۳ هزار تومان رسید. بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار، در میادین میوه و تره‌بار نیز مرغ گرم با قیمت ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان به مصرف‌کنندگان عرضه خواهد شد. 
***
رشد 2 برابری سرمایه‌گذاری خارجی در کشور
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی ایران گفت: در طول یک سال اخیر جذب سرمایه خارجی در کشور به میزان 2برابر افزایش یافته است.  علی فکری دیروز چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۱ در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری اراک که با حضور سفرای کشور‌های کوبا، سنگال، قزاقستان، مجارستان، نیکاراگوئه و اوگاندا برگزار شد، اظهار کرد: ایران از طریق سرمایه‌گذاری خارجی با جمعیت ۸۰ میلیون نفری، نیروی کار مناسب و بازار بکر، تنوع اقلیمی و جغرافیایی، اهتمام به رشد و توسعه خوشه‌های تولیدی و تجاری نه‌تنها به شکوفایی اقتصادی می‌رسد، بلکه با ایجاد ارتباطات عمیق و رونق آن، در کاهش فقر و رشد و شکوفایی منطقه، کشوری تاثیرگذار به شمار می‌رود. 
وی تصریح کرد: نگاه بلند ایران به همکاری دو تا چندجانبه یکی از شروط تحقق توسعه اقتصادی از طریق جذب سرمایه‌گذاری خارجی است و دولت بخشی از دیپلماسی خود را توسعه تعاملات با کشور‌های منطقه قرار داده است. فکری با تاکید بر اینکه سازمان سرمایه‌گذاری کشور با توجه به شرایط بین‌المللی و نگاه بلندمدت، تلاش خود را برای جذب سرمایه‌گذاری به کار گرفته است، گفت: در این راستا ایجاد، تقویت و بهبود شرایط کسب‌وکار داخلی، تدوین و ارتقای قوانین، شناسایی و معرفی هدف‌های سرمایه‌گذاری و تسهیل ورود سرمایه با استفاده از توسعه ابزارها، تدوین و تصویب مشوق‌های هدفمند برای جذب و هدایت سرمایه به سمت اهداف کشور، تشویق و حمایت قانونی برای جذب سرمایه‌های انسانی ایرانیان خارج از کشور و توسعه سرمایه‌گذاری با کشور‌های منطقه از جمله اهداف سازمان به شمار می‌رود. 
وی با اشاره به دستاورد‌های دولت در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی، اظهار کرد: در طول یک سال اخیر جذب سرمایه خارجی در کشور ۲ برابر افزایش یافته و با تغییر رویکرد در دولت سیزدهم میزان سرمایه‌گذاری از 2.4 میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار افزایش یافته و هنوز اقدامات بسیاری باقی است. این افزایش نشان می‌دهد که تصمیمات تا حدودی موثر بوده و همچنان کار بسیار است. 

Page Generated in 0/0052 sec