printlogo


کد خبر: 255595تاریخ: 1401/8/5 00:00
به رغم اعلام خانواده امینی مبنی بر عدم برگزاری مراسم چهلم مهسا امینی، تعدادی در آرامستان آیچی سقز تجمع کردند عده‌ای از آشوبگران برخی خیابان‌های پایتخت‌ را به هم ریختند
مهسا بهانه بود

گروه سیاسی: روز گذشته به‌رغم اعلام خانواده مهسا امینی مبنی بر اینکه این خانواده هیچ مراسمی برای چهلمین روز فوت مهسا امینی ندارد، تعدادی از مردم سقز در آرامستان آیچی بر سر مزار مهسا تجمع کردند. سه‌شنبه گذشته بود که خانواده مهسا امینی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد روز چهارشنبه برابر با چهلمین روز فوت مهسا امینی مراسمی نخواهند داشت. در بیانیه‌ای که خانواده امینی صادر کرد، آمده بود: با توجه به شرایط و جهت پیشگیری از هر گونه مسأله ناگوار، در روز چهلم ژینای عزیزمان مراسمی نخواهیم داشت. با این حال تعدادی از مردم بدون توجه به بیانیه خانواده امینی، به آرامستان آیچی رفتند که البته این تجمع بدون مشکل برگزار شد. اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان که روز گذشته در شهرستان سقز مستقر بود، در ارتباط با برگزاری مراسم چهلم مهسا امینی گفت: در چهلمین روز فوت خانم مهسا امینی جمعیتی در حدود 8 هزار نفر از سقز و سایر شهرهای استان بر مزار وی گرد آمدند و در فضایی آرام این مراسم را برگزار و بدون هیچ‌گونه تنش و درگیری قبرستان را ترک کردند. اگرچه پایان این تجمع با حاشیه‌هایی همراه بود؛ بدین صورت که جمعیت حاضر، بعد از پایان مراسم در آرامستان به سمت شهر سقز حرکت کردند اما در مسیر بازگشت به واسطه تحرکات برخی اوباش و استقرارشان در خیابان‌های شهر، فضا دچار التهاب شد. به گزارش ایسنا، جمعیت حاضر در آرامستان اغلب شعارهایی با گویش کردی سر دادند. اما برخی عناصر گروهک‌های تجزیه‌طلب که در صدد ایجاد آشوب بودند، با آمادگی درگیری به سمت شهر حرکت کردند. برافراشته شدن پرچم اقلیم کردستان عراق به نشانه تجزیه‌طلبی در مراسم مورد اشاره مؤید این نکته است. برخلاف ادعاها و دروغ‌پردازی رسانه‌های ضدانقلاب، نیروهای انتظامی و امنیتی هیچ‌گونه ممانعتی با برگزاری مراسم چهلم مهسا امینی نداشتند و جمعیت بدون درگیری در آرامستان آیچی حاضر شده و بازگشتند. با این حال بنا به گزارش رسانه‌های محلی، پلاک‌های برخی خودروهای حاضر در آرامستان که پس از مراسم به سمت شهر حرکت کردند، گل‌مالی شده بود. حضور برخی افراد با چهره‌های پوشیده در بین جمعیت نیز که سعی در سوءاستفاده و بهره‌برداری داشتند، از دیگر حواشی این مراسم بود. تعدادی از همین افراد مشکوک بنا داشتند در خلال بازگشت جمعیت از آرامستان به مرکز نظامی ارتش حمله کنند که با واکنش مردم مواجه شده و در نیل به هدف خود ناکام ماندند. تعدادی دیگر از اوباش نیز در ابتدای شهر سقز با نیروی انتظامی درگیر شدند. اوباش آشوب‌طلب که قصد داشتند با شعارهای هنجارشکنانه و بی‌ربط با مراسم، مردم را تحریک به ایجاد التهاب کنند، بعد از مایوس شدن از همراهی مردم، اقدام به آتش زدن چند لاستیک و یک کانکس کرده و از محل متواری شدند. 
 
* آشوب‌های پراکنده در تهران
همزمان با چهلمین روز فوت امینی، عده‌ای از اراذل آشوب‌طلب در تهران به این بهانه به صورت پراکنده اقدام به آشوب و تخریب اموال عمومی کردند. این اوباش در چند نقطه محدود از تهران با آتش زدن سطل‌های زباله و لاستیک در وسط خیابان عبور و مرور مردم را مختل کردند. تعطیلی زوری بازار‌ بزرگ تهران و چند مجتمع تجاری دیگر مثل بازار موبایل علاءالدین نیز روز گذشته در دستور کار اوباش اغتشاشگر بود. بنا به اظهارات کسبه‌ بازار، تعدادی از اوباش با تهدید کسبه بازار برای بستن مغازه‌ها، سعی در به تعطیلی کشاندن بازار داشتند که البته با عدم همراهی کسبه همراه شده و ناکام ماندند. در مجتمع تجاری علاءالدین نیز اوباش در اقدامی مشابه با تهدید و ایجاد رعب و وحشت، سعی در به تعطیلی کشاندن این مجتمع تجاری داشتند. 
 
* شهادت یک پاسدار در ملایر
شب گذشته در پی آشوب‌های خیابانی، یکی از نیروهای اطلاعات سپاه ملایر به ضرب گلوله مستقیم اغتشاشاگران به شهادت رسید. وی در حین تعقیب عده‌ای از لیدرهای اغتشاشات در این شهرستان به ضرب گلوله مستقیم این افراد به شهادت رسید.
 
* فحاشی دانشجونماها در برخی دانشگاه‌ها
ایجاد التهاب و متشنج کردن فضای دانشگاه‌ها نیز از دیگر برنامه‌ریزی‌های جریان آشوب برای چهلمین روز فوت مهسا امینی بود. روز گذشته تعدادی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران شاهد برپایی تجمعات محدودی بود که اگرچه به بهانه چهلمین روز فوت امینی شکل گرفته بود اما هیچ نشانی از عزاداری نبود و تجمع‌کنندگان به سر دادن شعارهای هنجارشکنانه و بی‌ربط پرداختند. حتی در تصاویری که از دانشگاه تهران منتشر شد، چند نفر که خود را عزادار امینی می‌دانستند، در میان سوت و کف تجمع‌کنندگان به رقص پرداختند. سر دادن فحش‌های رکیک و غیراخلاقی نیز از دیگر اقدامات تجمع‌کنندگان در برخی دانشگاه‌ها بود.

Page Generated in 0/0061 sec