printlogo


کد خبر: 255596تاریخ: 1401/8/5 00:00
اخبار

تأکید بر ضرورت تسریع در عملیاتی شدن توافقات ایران و بلاروس
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی پیش از ظهر روز چهارشنبه در دیدار «ولادیمیر ماکی» وزیر خارجه بلاروس با اشاره به دیدار اخیر خود با رئیس‌جمهور این کشور در حاشیه اجلاس شانگهای در سمرقند و توافقات صورت گرفته، تلاش برای تسریع در عملیاتی شدن این توافقات را ضروری دانست. رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌‌های همکاری جمهوری اسلامی ایران با بلاروس از جمله در حوزه انرژی، تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین، گفت: برگزاری نشست‌های مشترک اقتصادی یکی از نشانه‌های عزم و اراده ۲ کشور برای توسعه روابط خواهد بود. رئیسی یکی از راه‌های خنثی‌سازی تحریم‌ها را گسترش روابط کشورهای مستقل با یکدیگر دانست و گفت: تحریم‌ها به هیچ وجه ما را متوقف نکرده و نخواهد کرد. امروز ایران از هر زمان دیگری قدرتمندتر است و افزایش دشمنی‌های آمریکا با جمهوری اسلامی نیز به دلیل افزایش قدرت ایران است. 
 
* دیدار سفیر جدید کویت با رئیسی
رئیسی در مراسم دریافت استوارنامه «بدر عبدالله المنیخ» سفیر جدید کویت، روابط جمهوری اسلامی ایران با کویت را عمیق و متکی به اعتقادات و فرهنگ ۲ کشور دانست و افزود: ظرفیت‌های موجود در ایران و کویت این امکان را فراهم می‌کند که 2 کشور همکاری‌های اقتصادی و روابط تجاری خود را تا چندین برابر سطح فعلی افزایش دهند. رئیس‌جمهور با یادآوری این نکته که جمهوری اسلامی ایران همواره دوست روزهای سخت همسایگان خود بوده، گفت‌وگو میان همسایگان و ارتقای همکاری کشورهای منطقه را موثرترین راه‌حل مشکلات دانست و تصریح کرد: دخالت بیگانگان در مسائل منطقه نه‌تنها مشکلی را حل نکرده، بلکه همواره باعث بروز مشکلات بوده است. 
رئیس‌جمهور در همین راستا تاکید کرد: هر چند اعتماد‌سازی در روابط دوجانبه نقطه آغاز همکاری‌های منطقه‌ای همه‌جانبه است اما دشمنان که نتوانستند در اراده ایجاد شده بین دولت‌های منطقه برای تعامل موثر خللی وارد کنند، تلاش می‌کنند با ترفندهای فریبکارانه در مسیر توسعه و تحکیم همکاری‌های منطقه‌ای مانع‌تراشی کنند که موفق نخواهند شد. 
«بدر عبدالله المنیخ» سفیر جدید کویت نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌ها و تحیات امیر و ولیعهد کویت به رئیسی گفت که با ماموریت تحکیم بیشتر روابط ایران و کویت به تهران آمده است و قصد دارد چشم‌انداز و افق گسترده‌تری در روابط 2 کشور بگشاید. سفیر کویت تصریح کرد: دولت کویت ضمن استقبال از سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعامل بر پایه گفت‌وگو، بر این باور است راهکار صحیح رفع چالش‌های موجود در منطقه و نیز کمک به ارتقای سطح همکاری‌های منطقه‌ای گفت‌وگو است. المنیخ همچنین از رویکرد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در اولویت دادن به گفت‌وگو و تعامل با کشورهای منطقه قدردانی کرد. 
***
آیت‌الله جنتی: 
قانون کاپیتولاسیون نشانه‌ای از خوی استعماری آمریکاست
آیت‌الله احمد جنتی روز چهارشنبه در جلسه این شورا با بیان اینکه امروز سالروز اعتراض و افشاگری حضرت امام خمینی(ره) علیه تصویب لایحه کاپیتولاسیون است، گفت: این اقدام خیانت‌آمیز حکومت پهلوی به قدری ننگین بود که حکومت نگذاشت خبر تصویب آن در مطبوعات منتشر شود و چندی بعد در نشریه داخلی مجلس منتشر شد و وقتی این نشریه داخلی به دست حضرت امام خمینی(ره) رسید در برابر آن موضع‌گیری کردند. 
دبیر شورای نگهبان با تاکید بر اینکه بر اساس این قانون، حکومت ایران به آمریکا اجازه می‌داد از قوانین قضایی خود برای اتباعش که در ایران حضور داشتند استفاده کند، افزود: مطالعه تاریخچه کاپیتولاسیون نشان می‌دهد قدرت‌های سلطه‌گر مثل آمریکا هیچ‌گاه حاضر نیستند رفتار استعماری را کنار بگذارند و ملتی که بخواهد با عزت زندگی کند راهی جز مقاومت در برابر خوی ظالمانه این حکومت‌ها ندارد. 
آیت‌الله جنتی تصریح کرد: این قانون استعماری که عزت ملت مسلمان ایران را زیر سوال می‌برد با موازین دین مبین مغایرت آشکار داشت و حضرت امام خمینی(ره) در سخنرانی‌شان علیه این قانون، آن را سند بردگی ملت ایران معرفی کردند. وی با اشاره به اینکه حضرت امام(ره) یکی از دلایل تصویب آن قانون استعماری را اجرا نشدن اصل دوم متمم قانون اساسی دانستند که بر اساس آن باید 5 مجتهد تراز اول بر مصوبات مجلس نظارت می‌کردند، متذکر شد: امام با تکیه بر همین اصل قانون اساسی، اعتبار این قانون و در نهایت اعتبار آن مجلس را زیر سوال بردند. دبیر شورای نگهبان یادآور شد: تاکید فراوان حضرت امام خمینی(ره) بر پیش‌بینی نهاد شورای نگهبان در قانون اساسی و حمایت‌های قاطع ایشان از این نهاد، حاصل تجربیات تلخی بود که از بی‌توجهی به اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه داشتند.

Page Generated in 0/0049 sec