printlogo


کد خبر: 255602تاریخ: 1401/8/7 00:00
هنرمندان در پی فاجعه تروریستی حرم مقدس شاهچراغ بار دیگر دغدغه‌های خویش را به رخ کشیدند
هنر در سوگ حرم

گروه فرهنگ و هنر: در جامعه ملتهب امروز صداهای گوناگونی شنیده می‌شود؛ عده‌ای که به دنبال براندازی‌ هستند، همواره تکلیف‌شان در بحران‌ها مشخص بوده و اهداف معاندان را دنبال ‌کرده‌اند. عده‌ای دیگر اما در اعتراض به برخی ساختارها راه غلط آشوب را در پیش گرفته‌اند و گروه دیگری هم هر چند قصد دارند در اعتراض‌شان راهی مسالمت‌آمیز پیشه کنند اما در گروه قبلی هضم می‌شوند و چنین اجازه‌ای به آنها داده نمی‌شود. همه آنها اما دشمنان مشترکی دارند که نباید در هیاهوی این ایام از آنها غافل شوند. فاجعه تروریستی شاهچراغ این موضوع را یادآوری کرد تا جامعه ایران از جمله جامعه هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ، بار دیگر همصدا در برابر دشمنان دیرینه خود قد علم کند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، همبستگی جامعه ایرانی بارها و بارها در بزنگاه‌های مختلف تاریخی به جهانیان اثبات شده است. فاجعه تروریستی شاهچراغ نخستین تلاطمی نیست که ایران در این سال‌ها به خود می‌بیند. تصویر مادر و پسربچه‌ای که در آغوش یکدیگر به آسمان عروج می‌کنند یا آرتینی که دیگر نمی‌تواند مادر و پدر و برادرش را در آغوش بکشد، نه تنها قلب‌ها را به درد آورد بلکه اقشار گوناگون این جامعه را بیدارتر و هوشیارتر کرد. هنرمندان ما از جمله فعال‌ترین اقشاری هستند که در چنین مواقعی با زبان هنر به وقایع و جنایات و مظلومیت‌ها واکنش نشان می‌دهند. رخداد تروریستی شاهچراغ نیز بهانه‌ای شد تا این قشر بار دیگر نشان دهد قشری دغدغه‌مند است. 
 
* لاله‌های از خون دمیده
از جمله هنرمندانی که در واکنش به چنین رخدادهایی خیلی معطل‌مان نمی‌گذارد، حسن روح‌الامین است. او که همواره در روزهای سخت از نخستین هنرمندانی بوده که با آثارش مرهمی بر دردها و زخم‌های ملت بوده است، این بار با دست گذاشتن بر تصویر مادر و پسربچه‌ای که در آغوش یکدیگر از شاهچراغ مسیر شهادت را طی کردند، بر بوم نقاشی‌اش لاله‌هایی ترسیم کرده که از خون این شهدا دمیده است. او نام این اثر هنری خویش را «از خون جوانان وطن لاله دمیده» نهاده است. کمتر رویدادی را می‌توان پیدا کرد که روح‌الامین بی‌تفاوت از کنار آن رد شده باشد. او ضمن خلق آثار مختلف در مناسبت‌های گوناگون ملی و مذهبی، در اتفاقات روز نیز از نخستین هنرمندانی بوده که هنرمندانه به موضوع می‌پرداخته است. 
 
* نقاره شاعران و قلم طراحان
اهالی شعر و ادب هم در سوگ این ماتم از پای ننشستند و در فاصله یک روز پس از حادثه، اشعار و دلنوشته‌های بسیاری سرودند و نوشتند. محمدمهدی سیار با «نقاره می‌زنند»، میلاد عرفان‌پور با «چگونه خواهید گذشت» و مرضیه عاطفی با «لعنت بر آن که بیرق بیگانه‌ای برداشت» از جمله شعرایی هستند که در وصف این غم سرودند. 
این اشعار نه تنها به صورت منظومه‌هایی در فضای مجازی دست به دست شدند، بلکه دستمایه خلق آثار دیگری نیز شدند. هنرمندان خانه طراحان انقلاب اسلامی، از برخی ابیات این اشعار در طراحی‌های گرافیکی‌شان بهره بردند و هنر خویش را با این اشعار آیینی در هم آمیختند.
 
* تقدیم «410» به شهدای شیراز
سینمایش «410» که کار خود را از اواخر مهرماه در برج میلاد آغاز کرده بود، در پی ضایعه تلخی که در حرم حضرت شاهچراغ رخ داد، اجرای پنجشنبه شب خود را به شهدای این حادثه تقدیم کرد. هنرمندان این سینمایش پیش از اجرای خود در شب پنجم آبان‌ماه، ضمن تسلیت به خانواده این شهدا، اجرای این شب را به شهدای شاهچراغ تقدیم کردند. «410» روایتی از دفاع‌مقدس با محوریت شهید سپهبد قاسم سلیمانی و فتح گردان غواصی لشکر 41 ثارالله است که اجرای آن تا 11 آبان‌ماه در یک سانس در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.
***
سیدمحمدرضا موسوی در طرحی سنگر داعش را در کنار منادیان «زن، زندگی، آزادی» کشید؛ در حالی ‌که موی چیده شده آنها در حال تکمیل پرچم داعش بود. 
***
محمدرضا موسوی همچنین با «دروغ‌ها پسند شد» نقش جریانات مجازی و اصطلاحا هشتگ‌های مجازی را در ضریب بخشیدن به ناآرامی‌ها و فراهم کردن بستر ایجاد ناامنی برای تروریست‌ها نشان داد و نوشت: «دروغ‌ها پسند شد، پسندها گلوله شد، گلوله‌ها قطار شد، روانه شد به زائران». 
***
خانه طراحان انقلاب اسلامی در طرحی، بیت «ای جرأت داعش از شما! وای شما!/ از این همه خون چگونه خواهید گذشت؟» میلاد عرفان‌پور را با پس‌زمینه‌ای از خون به تصویر کشیده و یاد شهدای شاهچراغ را گرامی داشته است. 
***
میلاد پسندید با طرح «بگذار بروم به نجات برسم» آشوب‌های اخیر با شعار «زن، زندگی، آزادی» را با فاجعه تروریستی شاهچراغ پیوند‌ زده و نقش آشوبگران در موفقیت این اقدام تروریستی را نشان داده است. 
***
سروده‌هایی در وصف مظلومیت شهدای شاهچراغ
فرش حرم را خون مظلومانه‌ای برداشت
در پی حادثه تلخ حمله تروریستی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ و شهادت تعدادی از هموطنان‌مان، شعرا اشعاری در وصف مظلومیت این شهدا سرودند که در ادامه می‌خوانیم. 
تا قلب زائر را تب میخانه‌ای برداشت
رزق شهادت آمد و پیمانه‌ای برداشت
حال و هوای پر کشیدن داشت در سجده
از مُهرِ تربت بوسه جانانه‌ای برداشت
زائر زمین خورد و سلامی داد بر ارباب
فرش حرم را خون مظلومانه‌ای برداشت
شیراز شد لبریز از عطر گل لاله
لبخند را اشک از گل ریحانه‌ای برداشت
رفت و پدر بعد نمازش تیرباران شد
داغی سرآسیه ستون از خانه‌ای برداشت
یک مادر و فرزند عاشقانه جان دادند
پیمانه آماده را دردانه‌ای برداشت
دست قضا محض تبرک خواستن آمد
از چادری غرق به خون پروانه‌ای برداشت
بر شانه‌اش دست خدا حس می‌کند امروز
با هر زبان هر که غمی از شانه‌ای برداشت
لعنت به هر که بر حماقت‌ها فراخوان داد
لعنت بر آن که بیرق بیگانه‌ای برداشت!
مرضیه عاطفی
نقاره می‌زنند... چه شوری به پا شده‌ست؟
نقاره می‌زنند... که حاجت‌روا شده‌ست؟
نقاره می‌زنند... نوای جنون کیست؟
بر سنگ‌فرش صحن حرم خط خون کیست؟
آهنگ دیگری‌ست که نقاره می‌زند
خون کبوتری‌ست که فواره می‌زند
هنگامه تقرب حبل‌الورید شد
آن‌کس که داشت نذر شهادت شهید شد... 
عشاق دوست غسل زیارت به خون کنند
سرمست عطر یار، هوای جنون کنند
چاقوی کفر در کف تکفیر برق زد
جادوی غرب، شعله به دامان شرق زد
گر ابن ملجمی به مرادی رسد چه باک؟
حاشا که اوفتد علم «یا علی» به خاک
حاشا که دست تفرقه مسحورمان کند
از گرد آفتاب حرم دورمان کند
هم‌سنگریم و همدم و همراه و هم‌قسم
آری! به خون فاطمیون حرم قسم
محمدمهدی سیار
سرتاسر عمرتان به تردید گذشت
عمری که به پوشاندن خورشید گذشت
ای جرأت داعش از شما! وای شما!
از این همه خون چگونه خواهید گذشت؟
ایران عزیز، استوار است و نجیب
تا چند چنین دروغ و دشنام و فریب؟
بهتان زده‌اند گاه و گاهی دشنه
یا شاهچراغ! ما غریبیم غریب
هم دشنه به دوستان میهن زده‌اند
هم چشمک تازه‌ای به دشمن زده‌اند
در ریختن این همه خون‌اند شریک
آنان‌که به هر دروغ، دامن زده‌اند
گیجید هنوز؟ فصل تردید گذشت
هر قصه که گفتید و شنیدید گذشت
داعش به چراغ‌ سبزتان، هار شده
از این ‌همه خون چگونه خواهید گذشت 
میلاد عرفان‌پور
***
    شهدای شیراز محور کنگره شعر دفاع‌مقدس شدند   
دبیر علمی بیست‌وچهارمین کنگره سراسری شعر دفاع‌مقدس از محوریت شهدای شیراز در این کنگره خبر داد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری‌نژاد، دبیر علمی بیست‌وچهارمین کنگره سراسری شعر دفاع‌مقدس با اشاره به حادثه تروریستی حمله به حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیه‌السلام و شهادت و زخمی شدن تعدادی از زائران و نمازگزاران گفت: شعر نباید درباره این حوادث بی‌موضع باشد، لذا از تمام شاعران علاقه‌مند به ایران قوی و مستقل و با امنیت درخواست می‌کنیم درباره ابعاد این اتفاقات روشنگری کنند. دبیر علمی کنگره سراسری شعر دفاع‌مقدس «شهدای سومین حرم اهل‌بیت علیم‌السلام» را به‌ عنوان محور جدید این کنگره اعلام و تاکید کرد: شاعران می‌توانند آثارشان را تا تاریخ ۱۰ آبان ۱۴۰۱ با محور جدید «شهدای سومین حرم اهل‌بیت علیم‌السلام» به دبیرخانه‌های استانی کنگره سراسری شعر دفاع‌مقدس در ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس سراسر کشور ارسال کنند. 
 

 


Page Generated in 0/0057 sec