printlogo


کد خبر: 255610تاریخ: 1401/8/7 00:00
مراسم امضای توافق غیرمستقیم ترسیم مرز دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی برگزار شد
توافق بدون عادی‌سازی

گروه بین‌الملل: رژیم صهیونیستی و لبنان پنجشنبه در پایگاه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان (یونیفل) در الناقوره، توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی را امضا کردند که این توافق غیرمستقیم بود. رسانه‌های رژیم صهیونیستی از پایان مراسم امضای این توافقنامه در الناقوره خبر دادند و گفتند هیأت‌های 2 طرف پس از امضای توافقنامه، الناقوره را ترک کردند. شبکه المیادین نیز گزارش داد هیأت لبنانی مراجعه به الناقوره برای امضای توافقنامه را به خروج قایق‌های صهیونیستی از آب‌های لبنان مشروط کرده بود. بر اساس توافقات قبلی هیچ‌یک از 2 هیات سیاسی اجازه ورود تلفن همراه به این محل را نداشتند تا تصویری از این مراسم به بیرون درز نکند. بر اساس این گزارش، پس از آنکه فرماندهی ارتش لبنان از خروج قایق‌های اسرائیلی از آب‌های لبنان اطمینان حاصل کرد، هیأت لبنانی نیز عازم الناقوره شد. پیش‌تر «الیاس بوصعب» معاون رئیس پارلمان لبنان از موافقت «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور با پیام آمریکا و متن توافقنامه مربوط به ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی خبر داده بود. پس از تصویب توافق مرزی با لبنان در رژیم صهیونیستی، نمایندگان آن در نقطه مرزی ناقوره با لبنان نزد واسطه آمریکایی توافق را امضا کردند اما هیات لبنانی حاضر نشد وارد مقر سازمان ملل شود تا قبل اینکه قایق‌های نیروهای اشغالگر از محدوده آب‌های لبنان خارج شوند. با خروج قایق‌ها، هیات لبنانی وارد مقر سازمان ملل در مرز شد و توافقنامه امضا شد. اکنون با تعیین مرز دقیق، تجاوز مرزی دشمن راحت‌تر پاسخ داده خواهد شد و بهانه‌ای برای دشمن باقی نمی‌ماند. از طرف دیگر لبنان می‌تواند اکتشاف و استخراج در بلوک ۹ را آغاز کند. در همین زمینه، رئیس‌جمهور لبنان دیروز بعد از امضای رسمی توافق تعیین مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی، طی اظهاراتی تاکید کرد فکر صلح با تل‌آویو دور از ذهن است. طبق گزارش وبگاه شبکه المیادین، میشل عون اظهار داشت: ایده صلح با «اسرائیل» دور از ذهن است و هیچ توافق پنهانی وجود ندارد و و ما هیچ‌وقت چنین کاری نخواهیم کرد. 
دبیرکل حزب‌الله لبنان هم تاکید کرد: تمام مذاکرات درباره پرونده ترسیم مرزها، به صورت غیرمستقیم انجام شد و هیات‌های لبنانی و اسرائیلی در زیر یک سقف با یکدیگر دیدار نکردند و این مسأله شبهه عادی‌سازی را نفی می‌کند. 
سیدحسن نصرالله تصریح کرد: بعد از آنکه اسناد مربوط به پرونده ترسیم مرزها را تکمیل کردیم، تمام تدابیر ویژه‌ای که مقاومت اعلام کرد خاتمه یافت. وی افزود: آنچه رخ داد پیروزی بزرگی برای لبنان به عنوان یک کشور و ملت و مقاومت است و تحولات امضای توافق ترسیم مرزها از نظر ظاهری بر این نکته صحه می‌گذارد که هر گونه صحبت از عادی‌سازی، امری بی‌پایه و اساس است. مذاکرات تقسیم خطوط دریایی با این متن به پایان رسید که منطقه گازی قانا به لبنان و منطقه کاریش به رژیم صهیونیستی رسید و شرکت توتال هم برای استخراج گاز و نفت از میدان گازی قانا به بیروت کمک خواهد کرد. 
 

Page Generated in 0/0058 sec