printlogo


کد خبر: 255612تاریخ: 1401/8/7 00:00
دور دنیا

حمله به منزل شخصی «نانسی پلوسی» و مجروح شدن همسرش
سخنگوی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حمله یک مهاجم به اقامتگاه شخصی نانسی پلوسی و آسیب دیدن همسر وی خبر داده است. 
به گزارش فارس، بر اساس بیانیه‌ای که دفتر نانسی پلوسی منتشر کرده است، صبح جمعه به وقت محلی، یک مهاجم با شکستن در وارد اقامتگاه مسکونی وی در سانفرانسیسکو شده و با خشونت به شوهر وی حمله‌ور شده است. 
هنوز مشخص نیست که هدف حمله خود نانسی پلوسی بوده یا همسرش اما گفته می‌شود که نانسی پلوسی در زمان حمله در آنجا نبوده است. 
طبق این بیانیه، مهاجم دستگیر شده و هم‌اکنون در بازداشتگاه به سر می‌برد و علت و انگیزه آن در دست بررسی است. آقای پلوسی بلافاصله به بیمارستان منتقل شده و در حال دریافت خدمات درمانی است. این بیانیه نگفته است که چه آسیبی به وی وارد شده است اما گفته بزودی به بهبودی کامل می‌رسد. 
همسر نانسی پلوسی چند ماه پیش نیز خبرساز شده بود؛ جایی که وی به خاطر رانندگی در حالت مستی توسط پلیس آمریکا بازداشت و به بازداشتگاه فرستاده شده بود. بعدها یک دادگاه محلی وی را به تحمل ۵ روز زندان و ۳ سال آزادی مشروط با قید وثیقه محکوم کرد.
*** 
پکن و ریاض توافق گسترش همکاری امضا کردند
وزرای خارجه چین و عربستان سعودی روز جمعه در تماسی ویدئویی توافق گسترش همکاری امضا کردند. به نوشته روزنامه «الشرق الاوسط»، «فیصل بن‌فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی و «وانگ یی» همتای چینی وی در این تماس ویدئویی بر گسترش روابط دوجانبه تأکید کردند. این روزنامه سعودی نوشت وزرای خارجه 2 کشور، برنامه کاری اجرایی در چارچوب کمیته مشترک امور سیاسی سعودی- چینی را امضا کردند. این چهارمین جلسه کمیته امور خارجی و سیاسی در چارچوب کمیته مشترک سعودی- چینی محسوب می‌شود. وانگ یی و بن‌فرحان در این تماس ویدئویی، روابط دوجانبه و مسیرهای توسعه همکاری‌ها را به بحث گذاشتند. چندی پیش «سلمان بن‌عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی از «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین پیام مکتوبی درباره راهکارهای تقویت روابط ۲ کشور دریافت کرد. 
***
بشار اسد:
توانایی بازسازی ویرانی‌های برجا مانده از تروریسم را داریم
«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه ضمن بازدید از یک کارخانه گاز در حمص، با کارگران و تکنیسین‌های دست‌اندرکار آن گفت‌وگو کرد. بشار اسد در گفت‌وگو با کارگران و تکنیسین‌ها از تلاش‌های آنان در به ثمر رساندن این کار ملی و نقش آنان در حفظ و نگهداری از این تاسیسات حیاتی در طول سال‌های جنگ قدردانی کرد. رئیس جمهور سوریه گفت: زمانی که این پروژه را در سال 2009 افتتاح کردیم، در آن زمان پروژه بسیار مهم و حیاتی برای کشور محسوب می‌شد و کشور آسایش داشت و همه بخش‌ها به شکل طبیعی پیش می‌رفتند. امروز به دلیل جنگ در اوکراین، جنگ بین روسیه و کشورهای غربی با نیابت اوکراین، این پروژه و دیگر پروژه‌ها برای ما بسیار مهم و حیاتی شده است. افزایش بی‌سابقه قیمت گاز، افزایش قیمت سوخت و افزایش قیمت همه چیز، وحشتناک است. وی تصریح کرد: این مسائل بیش از گذشته برای ما حامل این پیام است تا همیشه به خودمان تکیه کنیم، همان‌طور که در دهه 80 درباره تولید گندم به خودمان تکیه کردیم و بعد انرژی. امروز گاز، نفت و انرژی لازم است. 
***
کره‌شمالی ۲ موشک بالستیک شلیک کرد
خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی (جمعه) گزارش داد بر اساس اعلام ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، کره‌شمالی ۲ موشک بالستیک کوتاه‌برد را از ساحل شرقی خود شلیک کرده است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی نوشت: رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد این پرتاب‌های موشکی کره‌شمالی را در منطقه تونگچون واقع در استان کانگوون شناسایی کرده است. به گزارش یونهاپ، ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی در پیامی که به خبرنگاران فرستاد، نوشت: ارتش کره‌جنوبی در همکاری نزدیک با آمریکا، آمادگی کامل خود را در ضمن تقویت نظارت و هوشیاری، حفظ کرده است. به نوشته پایگاه شبکه الجزیره، جزئیات بیشتری درباره این موشک‌ها از جمله برد پروازی آنها در دسترس نیست. 
***
باکو: نقاط ایست بازرسی در مرز با ارمنستان نمی‌خواهیم
 جمهوری آذربایجان با رد پیشنهاد ارمنستان در زمینه نقاط مرزی مورد اختلاف اعلام کرد نقاط ایست بازرسی در مرز ۲ کشور نمی‌خواهد. به نوشته خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، «شاهین مصطفی اف» معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان روز جمعه گفت: «پیشنهاد ارمنستان برای ایجاد ۳ نقطه ایست بازرسی در مرز با جمهوری آذربایجان، تنها تقلیدی از اجرای مفاد بیانیه سه‌جانبه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ است». وی مدعی شد که مسیرهای پیشنهادی ارمنستان از نظر توپوگرافی و شرایط اقلیمی برای ارتباط حمل‌و‌نقل با «نخجوان» و ترانزیت بین‌المللی در اکثر ایام سال مناسب نیستند. ارمنستان اعلام کرده قصد دارد ۳ پاسگاه در مرز با جمهوری آذربایجان باز کند. شاهین مصطفی‌اف گفت: «پست‌های بازرسی باید با توافق طرفین و به صورت متقارن باز شود اما ارمنستان هیچ‌گونه هماهنگی با باکو انجام نداده است». به گفته او، ارمنستان با نقض بند ۹ بیانیه سه‌جانبه بهترین گزینه را برای ارتباطات حمل و نقلی ارائه نکرده است. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان چهارشنبه گذشته گفت هفته آینده (هفته جاری) به دعوت روسیه راهی شهر «سوچی» خواهد شد تا با «ولادیمیر پوتین» و «الهام علی‌اف» در نشست سه‌جانبه شرکت کند. 

Page Generated in 0/0052 sec