printlogo


کد خبر: 255622تاریخ: 1401/8/7 00:00
بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمون سراسری فقط برای دروس تخصصی است و طی 2 نوبت برگزار خواهد شد
کنکور دو مرحله‌ای می‌شود

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور سراسری 1402 در دو مرحله برگزار می‌شود؛ نوبت اول آزمون به شیوه جدید اواخر د‌ی‌ماه 1401 و نوبت دوم آن تیرماه سال آینده (1402) خواهد بود و نتیجه این آزمون‌ها نیز شهریورماه 1402 اعلام می‌شود. البته آزمون سراسری جدید که قرار است ۲ مرحله‌ای برگزار شود فقط برای دروس تخصصی بوده و دروس عمومی از سوابق تحصیلی گرفته خواهد شد. 
در این باره رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از برگزاری نوبت اول کنکور سراسری بر اساس مصوبه شورای عالی فرهنگی در اواخر دی‌ماه خبر داد و گفت: آزمون سراسری دی‌ماه فقط برای دروس تخصصی برگزار می‌شود. عبدالرسول پورعباس در گفت‌وگویی درباره آمادگی سازمان سنجش برای برگزاری کنکور در دی‌ماه سال جاری، عنوان کرد: بر اساس مصوبه‌ای که تا به امروز به سازمان سنجش آموزش کشور ابلاغ شده، کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید برگزار شود. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه ضوابط برگزاری آزمون در شورای سنجش و پذیرش دانشجو با محوریت مصوبه شورا ضمن تلفیق با قانون قبلی مجلس مشخص خواهد شد، افزود: کنکور ۱۴۰۲ با ۶۰ درصد تأثیر قطعی آزمون سراسری و ۴۰ درصد تأثیر سوابق تحصیلی در دو نوبت برگزار می‌شود. 
پورعباس تصریح کرد: نوبت اول آزمون سراسری به شیوه جدید در اواخر دی‌ماه ۱۴۰۱ و نوبت دیگر آزمون تیرماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و اعلام نتایج در شهریورماه خواهد بود. پورعباس با یادآوری اینکه هماهنگی و آمادگی‌های لازم بویژه با سازمان‌های پشتیبان مانند سازمان برنامه و حوزه‌های حفاظتی و امنیتی انجام شده است، افزود: مشکلی برای برگزاری آزمون سراسری در دی‌ماه وجود ندارد. پورعباس درباره تشکیل کمیته ۱۰ نفره بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی مصوبه کنکوری شورا نیز گفت: اینکه قانونگذار یعنی مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی مسائل را دنبال می‌کنند، حق آنهاست ولی مصوبات جدید حداقل باید ۶ ماه قبل از آزمون ابلاغ شود، لذا اگر مصوبات جدیدی داشته باشیم برای سال‌های آینده اعمال می‌شود. 
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: بنابراین آزمون سراسری در دو نوبت فقط برای دروس تخصصی برگزار می‌شود و دروس عمومی از سوابق تحصیلی گرفته خواهد شد.
 
* نظر وزیر آموزش‌وپرورش درباره حذف دروس عمومی
وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به تغییرات کنکور سراسری از سال آینده به دنبال ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و حذف دروس عمومی از کنکور گفت: دروس عمومی از کنکور حذف شده‌ ولی از پایه دهم، یازدهم و دوازدهم حذف نشده‌ است و به صورت تشریحی در قالب امتحانات نهایی، سنجیده می‌شوند. یوسف نوری در این باره اظهار کرد: معتقدم نظام پذیرش دانشگاهی باید خودش برای خودش بیندیشد. آموزش‌و‌پرورش کار خودش را انجام می‌دهد و آموزش عالی باید خودش از میان دانش‌آموزان انتخاب کند؛ در دنیا هم اینگونه است. وی افزود: اکنون در ایران کنکور در قالب سوالات چهارگزینه‌ای برگزار می‌شود اما در کشورهای دیگر سوالات صرفا چهارگزینه‌ای طراحی نمی‌شود. 
 
* کنکور؛ عاملی برای انحراف نظام آموزشی
وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه کنکور، عاملی برای انحراف نظام آموزشی از مسیر اصلی خود است، گفت: دانش‌آموز باید بتواند خودش را در برابر فرصت‌های یادگیری قرار دهد. در مجموع لازم است تغییراتی در روند برگزاری کنکور ایجاد شود. تمرکز روی کنکور خوب نیست. نوری ادامه داد: به نظر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای است که خوبی‌هایی برای دانش‌آموز دارد. اینکه دانش‌آموز به بخشی از سوالات به صورت تشریحی در قالب امتحانات نهایی پاسخ می‌دهد یعنی به یک لایه عمیق‌تر ورود کرده است. آزمون‌ها تشریحی و استاندارد شده‌اند که امسال برای خارج از کشور به صورت نمونه آن را انجام دادیم و تصحیح الکترونیکی نیز از سوی مصححین انجام شد. چون می‌دانستیم مصوبه از سال آینده اجرا می‌شود، این کار را به صورت آزمایشی انجام دادیم. 
 
* سنجش دروس عمومی در قالب امتحانات نهایی
وی درباره حذف دروس عمومی از کنکور سراسری نیز گفت: دروس عمومی از کنکور حذف شده‌اند ولی از پایه دهم، یازدهم و دوازدهم حذف نشده‌اند و به صورت تشریحی در قالب امتحانات نهایی سنجیده می‌شوند. نمی‌توان دروس عمومی را صرفا در قالب آزمون‌های چهارگزینه‌ای مورد ارزیابی و سنجش قرار داد. نمی‌خواهم بگویم آزمون چهارگزینه‌ای را به طور کامل رد می‌کنم اما سوالات تشریحی در لایه «تفهیم» قرار می‌گیرد. وزیر آموزش‌وپرورش افزود: سوالات چهارگزینه‌ای عموما در لایه «دانشی» قرار دارد و در آنجا کمتر می‌توان تربیت حرفه‌ای را دنبال کرد یا کارهای اینچنینی انجام داد. پاسخ به سوالات تشریحی در دروسی چون ادبیات، چندین جزء دارد و ردیف کردن این کلمات خود به قدرت استنتاج نیاز دارد و آزمون تشریحی استنتاجی‌تر است.
***
رتبه نخست ایران در منطقه در«تولید علم»
«جمهوری اسلامی ایران در «تولید علم» رتبه اول منطقه و رتبه پانزدهم دنیا را دارد». این جمله را معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام کرد و گفت: ایران سال گذشته رتبه 16 جهانی را داشت‌ ولی امسال رتبه 15 را به دست آورد. دکتر یونس پناهی با بیان اینکه میانگین سرعت تولید علم در دنیا 5 درصد است، اعلام کرد: شتاب تولید علم (میانگین رشد سالانه علم) در آمریکا 3.6، در آلمان 4 و در هلند 4.3 است. در کل، سرعت تولید علم در غرب نسبت به شرق کمتر شده است. وی گفت: هم‌اکنون میانگین سرعت تولید علم در چین 11، سنگاپور 8، مالزی 9.9، ایران 7.74، عربستان 12.6، ترکیه 7.5 و در امارات 13.3 است. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: در بحث آینده‌نگاری و تعیین رشد سالانه، میانگین تولید علم در دانشگاه‌های ایران 8.31 درصد است. سرعت 10 دانشگاه علوم‌پزشکی در تولید علم از میانگین سرعت رشد تولید علمی در کشور کمتر است. پناهی این دانشگاه‌ها را شامل 3 دانشگاه تیپ یک، 5 دانشگاه تیپ 2 و 3 دانشگاه علوم‌پزشکی تیپ 3 دانست و گفت: در زمینه انتشار مجلات علمی، پژوهشی با 467 مجله بعد از ترکیه رتبه دوم منطقه را داریم. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: وضعیت ایران در دومین شاخص مرجعیت علمی، یعنی ترجمان دانش و کاربست آن، از میانگین جهانی پایین‌تر است. در دنیا 5درصد کل پژوهش‌ها منجر به محصول می‌شود. پناهی یادآور شد: اختراعات یا ایده‌ها باید منجر به یک محصول یا یک خدمت یا یک تغییر رفتار شود تا شاخص دوم مرجعیت علمی یعنی ترجمان دانش در کشور رشد کند. وی بیان کرد: در سومین شاخص که تولید تکنولوژی است رتبه ایران سال 2020 در دنیا 67 بود، در سال 2021 این رتبه به 60 رسید و اکنون رتبه 53 دنیا را داریم.

 


Page Generated in 0/0048 sec