printlogo


کد خبر: 255624تاریخ: 1401/8/7 00:00
رئیس‌جمهور در دیدار رؤسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تأکید کرد
ضرورت تمهید دسترسی آسان و ارزان مردم به درمان
وزیر بهداشت از واردات ۵۰ تن دارو به کشور خبر داد

توجه به سلامت مردم به جد مورد تأکید رئیس‌جمهور بوده است؛ آنطور که طی چند روز اخیر به دلیل کمبود برخی دارو‌ها اقدامات اورژانسی برای تولید، واردات و توزیع دارو انجام شد. رئیس‌جمهور دیروز در دیدار روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور با اشاره به تلاش گسترده پزشکان و کادر درمان، دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و وزارت بهداشت در واکسیناسیون و کنترل کرونا، بیمه سلامت و تولید دارو و تجهیزات پزشکی و تبدیل ایران از واردکننده به صادرکننده اقلام دارویی و پزشکی، تبیین دستاوردهای بزرگ و موفقیت کادر درمانی و اقدامات جهادی آنها را برای عموم مردم و نخبگان خواستار شد. سیدابراهیم رئیسی توانایی در علم و دانش و فناوری و تبدیل آن به عمل را از دیگر مؤلفه‌های قدرت کشور دانست و گفت: کشوری که بتواند هم در حوزه «پیشگیری» و هم در حوزه «درمان» موفق و خودکفا باشد، کشور پیشرفته و توانمندی است و همین پیشرفت موجب استیصال دشمن و طراحی توطئه برای تبدیل دانشگاه‌ها از مکانی برای علم‌افزایی و پرورش نیروهای متخصص و متعهد به مکانی برای آشوب و بلواست. رئیس‌جمهور در ادامه بر لزوم هدایت دانشجویان به رشته‌های پزشکی گره‌گشا و برطرف‌کننده نیازهای کشور در حوزه بهداشت و درمان تاکید و دستگاه‌های مربوط را مکلف کرد ضمن فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای گنجاندن این مساله در برنامه هفتم توسعه و همچنین بودجه ۱۴۰۲، پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند. وی همچنین با اشاره به لزوم توجه به مقوله پیش‌بینی و پیشگیری در زمینه نیاز کشور به دارو، گفت: باید برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه به شکلی باشد تا در شرایط حساس دچار مشکل نشویم و واکنش و اقدام انفعالی نداشته باشیم. رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اهمیت نقش سامانه‌های وزارت بهداشت در زمینه جمع‌آوری اطلاعات، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، بر ضرورت فعال‌تر شدن این سامانه‌ها تاکید کرد. دکتر رئیسی در ادامه طرح دارویاب با پوشش ۳۶۶ دارو را یکی از طرح‌های بسیار خوب وزارت بهداشت و درمان توصیف کرد و بر پرداخت به‌موقع مطالبات داروخانه‌ها و شرکت‌های تولیدکننده دارو تاکید کرد. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع طب سنتی و الزامات آن اشاره کرد و گفت: هر نوع مشاغلی که سبقه پزشکی و درمانی دارند باید تحت نظارت و ساماندهی وزارت بهداشت و درمان قرار گیرند. رئیسی در پایان خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور تاکید کرد: تلاش کنید نخبگان در مجموعه شما میدان پیدا کرده و جذب شوند. مهاجرت نخبگان باید معکوس شود. 
 
* واردات ۵۰ تن دارو به کشور
وزیر بهداشت از واردات ۵۰ تن دارو برای تنظیم بازار دارویی کشور خبر داد. بهرام عین‌اللهی گفت: با توجه به کمبود شماری از داروها که در جریان موج آنفلوآنزا ایجاد شده و عدم تولید کافی دارو در داخل، واردات ۵۰ تن دارو پیگیری شد که در کشور توزیع می‌شود. 
وی با بیان اینکه البته تمایلی به واردات دارو نداریم، تصریح کرد: با این حال وقتی شرکت‌های تولید‌کننده داخلی به هر دلیل به میزان مورد نیاز تولید نمی‌کنند، برای جلوگیری از لطمه به مردم ناچار به واردات هستیم. وزیر بهداشت با بیان اینکه سیاست وزارت بهداشت حمایت از تولیدات داخلی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است، گفت: از مباحث مهم اجلاس اخیر رؤسای دانشگاه‌ها حمایت از تولیدات داخلی دارو، تجهیزات پزشکی و پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت است. 
 
* ۳ نفر دیگر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت شدند
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: در شبانه‌روز گذشته ۱۰۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند. بر این اساس از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه ۶ آبان، ۱۰۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۳۷ نفر از آنها بستری شدند. متأسفانه طی این مدت، ۳ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۴ هزار و ۵۶۵ نفر رسید. این در حالی است که خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۴۳۲ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. از سویی ۱۴۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۵۴ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۴۱۱ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۸۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

Page Generated in 0/0288 sec