printlogo


کد خبر: 255641تاریخ: 1401/8/8 00:00
پهپادهای اوکراین به بندری در سواستوپل کریمه حمله کردند
بازی دوباره کی‌یف و لندن با آتش

گروه بین‌الملل: رسانه‌های اوکراینی مدعی شدند ارتش این کشور به کشتی‌ها و تأسیسات در بندر سواستوپل واقع در جنوب غرب جزیره کریمه که مقر نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه در این منطقه قرار دارد حمله پهپادی کرده است. 
به گزارش رویترز، مقام‌های شهر بندری «سواستوپل» واقع در کرانه دریای سیاه و جنوب غرب «کریمه» دیروز (شنبه) اعلام کردند پس از حمله پهپادی صبح دیروز به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه، کشتی‌گاه این شهر به طور موقت مسدود شد و کشتی‌ها و قایق‌ها قادر به عبور از طریق این خلیج نبودند. 
خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در این باره گزارش کرد «میخائیل رازووژایف» فرماندار شهر سواستوپل کریمه صبح دیروز در کانال تلگرامیش اعلام کرد کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه در آب‌های خلیج سواستوپل حملات پهپادی را دفع کردند و هیچ یک از تأسیسات شهر مورد هدف قرار نگرفته است. وی در این باره گفت: «کشتی‌گاه به طور موقت مسدود شده است و کشتی‌ها و قایق‌ها حرکت ندارند». از طرف دیگر، وزارت دفاع روسیه در این باره گفته است اوکراین ‌16 پهپاد را برای حمله به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه ارسال کرده بود و ردیاب‌های پرواز، یک پهپاد جاسوسی آمریکا را بر فراز دریای سیاه در نزدیکی کریمه در حال پرواز نشان داده است. وزارت دفاع روسیه گفته است این حمله 4:20 بامداد به وقت مسکو رخ داده و پدافند این کشور موفق به مقابله با پهپادهای مهاجم شده است. 
بنا بر گفته وزارت دفاع روسیه، تمام پهپادهای ارتش اوکراین که برای هدف قرار دادن کشتی‌های روسیه اعزام شده بودند، منهدم شدند. برنامه‌ریزی برای حمله به کشتی‌های روسیه و آموزش نظامیان اوکراینی برای انجام این حمله توسط نظامیان انگلیسی در شهر «اوچاکف» استان نیکولایف صورت گرفته است. در پی حمله پهپادی اوکراین، مراسم جشنی که قرار بود امروز (یکشنبه) به مناسبت روز نیروی دریایی (که هر ساله در روسیه در آخرین یکشنبه جولای جشن گرفته می‌شود) در سواستوپل برگزار شود، به دلیل نگرانی‌های امنیتی لغو شده است.
ارتش اوکراین اما در واکنش به این خبر اعلام کرد: «متهم کردن ما به هدف قرار دادن ناوگان دریای سیاه روسیه یک اقدام تحریک‌آمیز آشکار و تداوم سیاست دروغگویی روسیه است». مقام‌های روس هنوز جزئیات بیشتری درباره این حادثه و وضعیت زخمی‌های آن اعلام نکرده‌اند و اخبار تکمیلی منتشر نشده. به گفته این مقام محلی روس، پدافند ناوگان دریایی روسیه به محض ورود این پهپادها در حریم هوایی ناوگان آنها را هدف قرار داده و ساقط کردند. 
همچنین فرماندار سواستوپل خبر داد پهپادها روی سقف ساختمان مقر ناوگان ساقط شد و آتش گرفت و پدافند هوایی روسیه باعث به حداقل رسیدن خسارات شد. میخائیل رازووژایف با مقصر خواندن اوکراین افزود این حمله هیچ تلفات یا خسارات قابل توجهی به همراه نداشت. در تصاویر و فیلم‌هایی که در شبکه‌های مجازی منتشر شده است، دود غلیظ روی سقف مقر ناوگان دریای سیاه روسیه در شبه‌جزیره کریمه دیده می‌شود. به گزارش راشا تودی، مقر دریای سیاه نیروی دریایی روسیه اواخر ماه جولای هم هدف حمله قرار گرفته بود که در نتیجه آن 6 نفر زخمی شدند. این حمله جشن ویژه نیروی دریایی را در سواستوپل لغو کرد. منابع رسانه‌ای اوکراین اما در گزارش‌های خود ادعا کرده‌اند که یک پهپاد اوکراینی توانسته مقر ناوگان دریای سیاه روسیه را در کریمه هدف قرار دهد. طی روزهای اخیر سلسله انفجارها در شبه‌جزیره کریمه بارها خبرساز شده است. مقامات روسیه، اوکراین را به انجام این حملات متهم کرده‌اند. به دنبال انفجارها در پایگاه‌های نظامی روسیه در شبه‌جزیره کریمه و روستاهای داخل خاک روسیه، روز جمعه اوکراینی‌ها در این باره لفاظی کردند. «سرهی براتچوک» سخنگوی دولت نظامی اودسا در اوکراین گفت: «این آتش‌بازی‌ها به این معنا هستند که کریمه در حال بازگشت به اوکراین است».
از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه اعلام کرد این حمله پهپادی توسط اوکراین با هدایت انگلیس انجام شده است. در همین رابطه وزارت دفاع روسیه نیز با اشاره به اینکه یک مین‌روب متعلق به ناوگان دریای سیاه در نتیجه این حمله آسیب جزئی دیده است، اعلام کرد اقدام تروریستی اوکراین علیه ناوگان دریای سیاه تحت هدایت متخصصان انگلیسی آماده شده است. وزارت دفاع روسیه همچنین لندن را به دست داشتن در انفجارهایی متهم کرد که سپتامبر گذشته باعث نشت خطوط لوله گاز نورد استریم یک و 2 در دریای بالتیک شد که برای انتقال گاز روسیه به اروپا ساخته شده بودند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خواستار اقدام فوری برای ارتش کشورش شده و در دیدار روز جمعه خود با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که کشورش نیاز به اصلاح ساختار نیروهای مسلح دارد. رئیس‌جمهور روسیه از وزارت دفاع خواست درباره جزئیات این ماموریت صحبت کند تا به قول خودش در مدت کوتاهی تصمیمات لازم گرفته شود. خبرگزاری رویترز درباره این بیانیه وزارت دفاع روسیه سراغ وزارت دفاع انگلیس رفت اما این وزارتخانه از هر گونه اظهارنظر درباره این بیانیه خودداری کرد. 
روسیه پیش از این درباره حمله به خط لوله نورد استریم، غربی‌ها را عامل آن خوانده بود اما تا پیش از این صراحتا نام یک کشور خاص غربی را به عنوان عامل طراحی و اجرای این حمله مطرح نکرده بود. چند هفته قبل بود که اوکراین پل کریمه را منفجر کرد. در همین راستا پوتین دستور حمله شدید و سخت علیه کی‌یف را داد. پهپادها و موشک‌های روسیه به‌شدت به کی‌یف حمله کردند که سبب بروز خسارت زیادی به اوکراین شد. 
 

Page Generated in 0/0051 sec