printlogo


کد خبر: 255657تاریخ: 1401/8/8 00:00
اخبار

توزیع ۶ میلیون تن کالای اساسی در نیمه نخست امسال
شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد ۶ میلیون تن انواع کالاهای اساسی در نیمه نخست امسال در سراسر کشور توزیع شد تا با تأمین محصولات پرمصرف، شاهد ثبات بازار داخلی کشور در این مدت باشیم. در 6 ماه ابتدایی سال جاری، ۵ میلیون و ۳۴۲ هزار تن گندم برای مصارف واحدهای نانوایی و واحدهای صنف و صنعت در سراسر کشور توزیع شد تا ثبات عرضه انواع محصولات تولیدی از ماده اولیه گندم با محوریت انواع نان سنتی و نیز نان‌هایی که به روش صنعتی تهیه می‌شوند، حفظ شود. بر اساس این گزارش، شرکت بازرگانی دولتی ایران برای ایجاد امنیت پایدار غذایی در کشور، انواع کالاهای اساسی را از مبادی داخلی و خارجی به اندازه مورد نیاز، تأمین و ذخیره‌سازی کرده است و با توجه به مصرف موجود، در نیمه نخست امسال نسبت به توزیع ۲۴۴ هزار تن شکر خام و سفید، ۲۱۹ هزار تن انواع برنج، ۱۱۶ هزار تن روغن خام خوراکی و ۱۸ هزار تن دانه روغنی کلزا برای تنظیم بازار اقدام کرده است. گفتنی است تأمین کالاهای اساسی و ذخیره‌سازی آنها از مبادی داخلی و خارجی به صورت مستمر و در تمام روزهای سال حتی ایام تعطیل ادامه دارد و نحوه ذخیره‌سازی این کالاها در اقصی نقاط کشور به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که علاوه بر پاسخگویی به مصرف موجود، ذخایر برای مصارف ماه‌های آینده جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشورمان نیز از میزان اطمینان‌بخشی برخوردار باشد. 
 
۹۲ درصد چک‌ها وصول شد
با قانون جدید چک روز به روز آمار چک‌های برگشتی کاهش نشان می‌دهد. طی شهریور ماه ۱۴۰۱، در سامانه چکاوک بیش از 6.7 میلیون فقره چک به ارزش حدود ۳,۳۵۱ هزار میلیارد ریال مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 4.9 درصد و 3.4 درصد کاهش نشان می‌دهد. از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله‌شده در شهریور به ترتیب 91.8 درصد و 89.5 درصد وصول شده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول‌شده در ماه قبل از آن (مرداد) به ترتیب معادل 90.9 درصد و 88.6 درصد بوده است. همچنین این نسبت در ماه مشابه سال قبل به ترتیب برابر 90.3 درصد و 87.4 درصد بوده است. شاخص نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای در شهریور ۱۴۰۱ به لحاظ تعدادی، 8.2 درصد بوده که این شاخص در ماه قبل عدد 9.1 درصد را نمایش می‌دهد. همچنین این شاخص به لحاظ مبلغی 10.5 درصد بوده و در ماه قبل عدد 11.4 درصد را نمایش می‌دهد. 
 
روسیه برنامه عملیاتی ساخت خط‌آهن رشت-آستارا را  ارائه دهد
معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به اهمیت ساخت خط‌آهن رشت- آستارا، خواستار ارائه ‌هر چه سریع‌تر برنامه عملیاتی از سوی روس‌ها برای مشارکت در این پروژه شد. شهریار افندی‌زاده اظهار کرد با تکمیل مسیر راه‌آهن آستارا- رشت در کریدور شمال - جنوب در کشور می‌توان آستارا را به یکی از مراکز اصلی لجستیک کشور تبدیل کرد. وی افزود: با توجه به اینکه خط‌آهن بندر کاسپین - رشت در حال احداث است، می‌توان هاب رشت را نیز به عنوان مرکز لجستیکی دیگری تعریف کرد. به این ترتیب کالای ترانزیتی روسیه و آذربایجان از طریق ریل و دریا به ایران وارد شده و سپس به آب‌های آزاد جنوب برای ارسال به هند و چین منتقل می‌شود. وی یادآور شد: برای ساخت خط راه‌آهن رشت- آستارا مبنای عرض استاندارد خط یعنی 1435 میلیمتر ملاک عمل قرار گرفته و از 2 جبهه کاری ابتدا و انتهای مسیر 162 کیلومتری عملیات اجرایی آغاز شده است. افندی‌زاده تاکید کرد: سرعت در عملیات اجرایی این خط دارای اهمیت بسیار زیادی برای جمهوری اسلامی ایران است و در صورتی که روسیه قصد مشارکت در ساخت این خط داشته باشد، باید هر چه سریع‌تر تمایل خود را به صورت یک برنامه عملیاتی نشان دهد. 
 
بررسی عدم همکاری برخی دستگاه‌ها با سازمان مالیاتی از سوی سازمان بازرسی
رئیس کل سازمان امور مالیاتی در زمینه عدم همکاری مطلوب برخی دستگاه‌های اجرایی با سازمان امور مالیاتی کشور، خواستار ورود سازمان بازرسی به این موضوع جهت تسریع در اجرای قوانین شد. داوود منظور در دیدار رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: سازمان بازرسی کل کشور دستگاه ناظر بر همه دستگاه‌های اجرایی از حیث اجرای قانون است و برای ایجاد تحول در نظام مالیاتی، نیازمند همکاری هر چه ‌تمام‌تر این دستگاه نظارتی در حوزه اجرای قوانین مصوب مالیاتی هستیم. وی خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین سیاست‌های نظام مالیاتی این است که تا پایان دولت سیزدهم، مالیات به مهم‌ترین منبع تأمین مالی دولت تبدیل شود و در آینده نزدیک، کل بودجه جاری را از محل مالیات تأمین کنیم.  منظور افزود: در ۶ ماه نخست امسال ۵۱ درصد از کل تکلیف بودجه‌ای سازمان محقق شده و ۲۳۱ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است. وی از تشکیل دفتر حسابرسی ویژه در راستای تقویت رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی خبر داد و گفت: تعداد ۲۰۰ پرونده مهم که ۸۰ درصد مالیات ابرازی شرکت‌ها را تشکیل می‌دهد، به ‌صورت ویژه در این اداره کل رسیدگی می‌شود. رئیس ‌کل سازمان امور مالیاتی کشور مبارزه با فرار مالیاتی را یکی از برنامه‌های اصلی این سازمان عنوان کرد و گفت: ساماندهی کارتخوان‌ها و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی در سال گذشته انجام شد و با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که گام اصلی هوشمندسازی نظام مالیاتی است، مبنای مراودات ما با مودیان بر اساس اطلاعات سامانه مؤدیان خواهد بود. رئیس ‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس به‌ عنوان نخستین گروه از مشمولان اجراکننده قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان از اول آبان‌ ملزم به اجرای این قانون و صدور صورت‌حساب الکترونیکی هستند، گفت: بسترها و زیرساخت‌های لازم برای اجرای این قانون فراهم شده و به ‌صورت تدریجی طی یک سال و نیم و ظرف 6 مرحله، همه مؤدیان مالیاتی ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی می‌شوند.

Page Generated in 0/0063 sec