printlogo


کد خبر: 255678تاریخ: 1401/8/8 00:00
«وطن امروز» از شیوع گسترده ویروس آنفلو‌آنزا در پی کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به 33 درصد گزارش می‌دهد
اوج زود‌هنگام آنفلو‌آنزا

اسدالله خسروی: این روزها در حالی آنفلوآنزا بیماری ویروسی غالب در کشور شده و خیلی‌ها به این بیماری مبتلا شده‌اند که طبق گزارش وزارت بهداشت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم‌اکنون به 33 درصد رسیده است و حدود نیمی از مردم ماسک نمی‌زنند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، طی 3-2 هفته اخیر اغلب بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در کشور پذیرای بیمارانی هستند که به ویروس آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند؛ بیماری‌ای که در حال حاضر در کشور فراگیر شده است، آنطور که وزیر بهداشت نیز از ورود کشور به اپیدمی زودهنگام آنفلوآنزا خبر داده است. گزارش‌های دانشگاه‌های علوم‌پزشکی درباره وضعیت شیوع آنفلوآنزا در کشور، نشان می‌دهد بیشتر بیماران مبتلا به نوع A این و یروس هستند. 
به گفته مدیران بیمارستانی، نیاز است برای تسریع فرآیند پاسخ‌دهی تست‌های PCR «کووید-۱۹» و آنفلوآنزا برنامه‌ریزی شود. این موضوع برای مدیریت درمان بیماری آنفلوآنزا در روزها و ماه‌های آتی که ممکن است شاهد اوج‌گیری این بیماری باشیم، کمک مهمی است. وضعیت نگران‌کننده این بیماری تا جایی است که معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز از جان باختن ۳ نفر در خوزستان بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا خبر داد. همچنین تعداد بیماران با علائم حاد تنفسی فوقانی در طول ۱۰ روز اخیر با شیب ملایمی در حال افزایش بوده است.
حال در شرایطی که کرونا هنوز در کشور جولان می‌دهد، آنفلوآنزا نیز در کنار این ویروس تهدیدی جدی برای سلامت جامعه است. کارشناسان بهداشت تاکید دارند تنها راه مقابله با بیماری‌های ویروسی خودمراقبتی و رعایت پروتکل‌هاست. علاوه بر این تکمیل واکسن کرونا و تزریق واکسن آنفلوآنزا برای افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، همچنین کودکان و افراد مسن ضروری است. 
این در حالی است که گزارش‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، شرایط خوبی ندارد. بر اساس نمودارهای وزارت بهداشت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور روند نزولی دارد، به طوری که این میزان در حال حاضر به ۳۳ درصد رسیده است. دستورالعمل‌های بهداشتی شامل رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از تهویه مناسب است. استفاده از تهویه برای جلوگیری از انتقال ویروس در روزهای سرد سال، یکی دیگر از پروتکل‌های بهداشتی مبارزه با کرونا و بیماری‌های ویروسی است که نمودارها نشان می‌دهد فقط در ۳ استان رعایت این پروتکل، یعنی استفاده از تهویه مناسب در اماکن عمومی، بالای ۷۰ درصد است و در سایر استان‌ها بین ۳۳ تا ۵۱ درصد در نوسان است. استفاده از ماسک در اماکن عمومی نیز وضعیت خوبی ندارد. از ۲۷ مهر تا ۴ آبان ۱۴۰۱ موارد استفاده از ماسک در بین دریافت‌کنندگان خدمات و ارائه‌دهندگان خدمات در استان‌های مختلف، کمتر از ۴۳ درصد است. 
مراکز درمانی مملو از مبتلایان به آنفلوآنزا 
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» گفت: شیوع زودهنگام ویروس آنفلوآنزا موجب شده تا مراکز درمانی مملو از مبتلایان به این بیماری شود، حال از آنجا که شیوع چنین ویروس سرایت‌پذیری معمولا تا پایان ماه‌های سرد سال وجود دارد، بنابراین رعایت سفت و سخت پروتکل‌ها بهداشتی باید همانند دوران اوج بیماری کرونا طی سال‌های گذشته باشد. 
کمال حیدری با بیان اینکه مدارس، محافل علمی و دانشگاهی، مترو و در نهایت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کانون انتشار این بیماری است، افزود: اولیای دانش‌آموزان چنانچه علائم سرماخوردگی را در فرزندان خود مشاهده کردند از رفتن آنها به مدرسه ممانعت کنند تا سایر دانش‌آموزان نیز به این ویروس مبتلا نشوند، چرا که اکنون اغلب مبتلایان به آنفلوآنزا کودکان هستند. معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به اینکه آیا مشکلی برای درمان ویروس آنفلوآنزا با توجه به برخی اخبار ناشی از کمبود دارو احساس می‌شود، افزود: هر چند پاسخ این سوال را باید روسای سازمان غذا و دارو بدهند اما بعید به نظر می‌رسد کمبود دارو حداقل برای درمان آنفلوآنزا در کشور وجود داشته باشد با این وجود خودمراقبتی بویژه استفاده 100 درصدی از ماسک در اماکن پرجمعیت بهترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است. از طرفی چنانچه فردی نیز به این ویروس مبتلا شود ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، برای عدم ابتلای سایرین به این ویروس باید در خانه بماند و استراحت کند. وی افزود: آنفلوآنزا چنانچه کنترل نشود با شیوع گسترده خطرناک خواهد بود، زیرا احتمال مرگ برای افراد مسن، کودکان ضعیف، اشخاصی که بیماری زمینه‌ای دارند یا ایمنی آنها در مقابل بیماری‌ها کم است در صورت ابتلای به این بیماری وجود دارد. بر این اساس رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری «کووید-۱۹» در انستیتو پاستور درباره آنفلوآنزا گفت: با نگاه به نیمکره‌ جنوبی پیش‌بینی شده بود که موارد ابتلا به این بیماری افزایشی خواهد شد. یکی از دلایلی هم که زودتر متوجه فراگیری آنفلوآنزا نسبت به سالیان قبل شدیم این است که پایش و تست‌های آزمایشگاهی بهتری داشته‌ایم. 
مصطفی صالحی‌وزیری همچنین درباره احتمال بروز موج هشتم کرونا، اظهار کرد: این موضوع بعید نیست. درباره کرونا باید منتظر اتفاقات غیرمنتظره هم باشیم اما اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم باید بگوییم موارد کرونا در کشور کاهشی بوده است ولی اگر هم موارد کرونا افزایشی باشد، برخلاف گذشته موارد بستری بیمارستانی و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا مانند قبل زیاد نخواهد بود؛ چون پاسخ ایمنی سلولی و آنتی‌بادی می‌تواند شدت بیماری را کاهش دهد. وی درباره نوع آنفلوآنزای شایع در کشور طی سال جاری هم گفت: نوع فراگیر این ویروس بیشتر H۳N۲ است، البته نوع H۱N۱ هم وجود دارد.
 
محموله ۵۰ تنی آنتی‌بیوتیک‌ وارد کشور شد
در ساعت اولیه بامداد دیروز شنبه هفتم آبان‌ماه، محموله ۵۰ تنی انواع آنتی‌بیوتیک وارد کشور شد. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، با حضور وزیر بهداشت و از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) محموله دارویی شامل ۵۰ تن انواع داروی آنتی‌بیوتیک (قرص و شربت)، ساعت ۲ بامداد روز شنبه ۷ آبان به وسیله یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ از کشور هند وارد ایران شد. وزارت بهداشت اعلام کرد این محموله دارویی به‌زودی پس از ثبت و انجام مراحل لازم توسط سازمان غذا و دارو وارد بازار دارویی کشور خواهد شد. 
 

Page Generated in 0/0049 sec