ششمین دوره آموزش و توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن کریم سراسر کشور به میزبانی اداره کل آموزشوپرورش اصفهان با حضور 900 نفر از مدیران دارالقرآن، رؤسای ادارات قرآن، عترت و نماز و کارشناسان برگزار شد. وزیر آموزشوپرورش که در جمع حاضران این دوره آموزشی حاضر شده بود، از لزوم تبدیل دارالقرآنها به پایگاه فرهنگی و همچنین مدارس به کانون تربیتی محله گفت. یوسف نوری اظهار کرد: دارالقرآنها زمینهای برای تربیت ۶ ساحتی دانشآموزان ایجاد میکنند، زیرا قرآن کتاب هدایت است و این هدایت در همه ساحتهای تربیت است که در سند تحول بنیادین طی ۶ ساحت جمعبندی شده است و بیشتر ساحتها اعتقادی و اخلاقی است که مورد نیاز جامعه است. وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: باید بتوانیم نسل آیندهساز و جامعه امروز را به سمت قرآن هدایت کنیم، این ظرفیت در وزارت آموزشوپرورش وجود دارد و در سیوششمین دوره بینالمللی مسابقات قرآنی که سال گذشته برگزار شد معلمان همه رتبههای اول را کسب کردند. دانشآموزان نیز در حوزه دانشآموزان عادی و استثنایی توانستند در مسابقات جهانی خوش بدرخشند که نشان از زحمات مراکز دارالقرآن است. وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه ۷۰۰ دارالقرآن در کشور فعال است، اضافه کرد: دارالقرآنها باید به شبکههای وسیعی تبدیل شوند و این شبکهها باید توسط خود دانشآموزان اداره شود؛ دانشآموزانی داریم که در حوزه قرآن فعالیتهای خوبی کردهاند، لذا باید دانشآموزان در دارالقرآنها فعالیت انجام دهند و مدیریت کارها را برعهده بگیرند. نوری اظهار کرد: جذب و استخدامی که برای قهرمانان ورزشی انجام شده است باید برای رتبههای برتر مسابقات جهانی قرآن و حافظان قرآن انجام میشود. وزیر آموزشوپرورش با تشکر از مشارکت سایر دستگاهها مانند اوقاف و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: افراد خلاق را جذب کنید، از شرکتهای دانشبنیان و روشهای نوین، اولیا و گروههای جهادی استفاده کنید. بیش از۵۳۰ گروههای جهادی در حوزههای زیرساختی مانند؛ تعمیر، تجهیز و حوزههای آموزشی با آموزشوپرورش همکاری میکنند که باید از این ظرفیت برای توسعه دارالقرآنها استفاده کرد. وی اضافه کرد: یکی از معیارهای حکمرانی شایسته از دیدگاه مقام معظم رهبری مردمی کردن فعالیتهاست، اگر این فعالیتها مردمی شود میتوانیم در این حوزه توسعه و پیشرفت خوبی داشته باشیم. وی با تأکید بر برگزاری جلسات خانگی قرآن گفت: گردش قرآن در منازل باعث میشود نیکیها در جامعه اضافه شود، لذا این کار باید پیگیری شود، نباید افراد را به دارالقرآن بیاورید، بلکه باید دارالقرآن را به خانهها ببریم. نباید اجازه دهیم در شهرنشینی و حکمرانی مدنی جدید قرآن از مردم دور شود و دارالقرآنها میتواند به پایگاه فرهنگی محله تبدیل شود؛ مانند مدارس که در سند تحول باید به کانون تربیتی محله تبدیل شود.
ورود وسایل مخل نظم کلاس به مدرسه ممنوع است
وزیر آموزشوپرورش گفت: در یک محیط آموزشی و برای دانشآموز، ورود برخی وسایل که مخل نظم مدارس نمیشود مانعی ندارد اما ورود آنچه مخل نظم مدارس است، ممنوع است. یوسف نوری در پاسخ به این سوال که ورود چه وسایلی به مدرسه ممنوع است، گفت: آییننامه انضباطی در هر مدرسه تعیین کرده ورود چه وسایلی به مدرسه ممنوع است؛ کل مصادیق مشخص شده است.
نوری تاکید کرد: در یک محیط آموزشی و برای دانشآموز ورود برخی وسایل که مخل نظم مدارس نمیشود مانعی ندارد و دانشآموزان میآورند و معلمان هم کاری ندارند اما ورود آنچه مخل نظم مدارس ممنوع است. وزیر آموزشوپرورش در پاسخ به این سوال مهر که مدیران و معلمان چگونه میتوانند از ورود وسایل ممنوعه به مدارس جلوگیری کنند، گفت: خب معمولا این اقدامات فقط توصیهای است؛ ممکن است یک دانشآموز هم گوشی موبایلش را به مدرسه ببرد و اتفاقی نیفتد اما اگر مخل نظم کلاس باشد؛ قوانین و مقرراتی وجود دارد. البته مواجهه مدیران و معلمان هم نه اینکه تنبیه باشد اما به گونهای با دانشآموزان صحبت شود که آگاه باشند تا وقت دیگران و وقت خودشان را نگیرند.