printlogo


کد خبر: 255682تاریخ: 1401/8/8 00:00
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری:
هزینه‌های بخش سلامت با استفاده از داروهای گیاهی کاهش می‌یابد

تغییر رویکرد جامعه پزشکی کشور نسبت به استفاده گسترده‌تر از محصولات صنعت گیاهان دارویی می‌تواند به‌ صورت جدی هزینه‌های سربار بخش سلامت و درمان کشور را کاهش دهد و انجام مطالعات تطبیقی و پروژه‌های علمی و عملی، راهکار تحقق این مهم است. به گزارش «وطن امروز» دبیر ستاد توسعه‌ علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این باره گفت: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زنجیره‌ ارزش گیاهان دارویی، بحث توسعه‌ بازارهای محصولات این حوزه است. از جمله موانعی که در مسیر این توسعه وجود دارد، آن است که متخصصان کشور و جامعه‌ پزشکی، هنوز رغبت زیادی به بهره‌گیری از داروهای گیاهی به‌ عنوان جایگزین بخشی از داروهای صنعتی و شیمایی ندارند. این در حالی است که خود مردم به نسبت، رویکرد بهتری به استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی دارند و قرار گرفتن هدفمند محصولات این بخش در نسخه‌ پزشکان می‌تواند به ‌صورت جدی هزینه‌های بخش سلامت و درمان کشور را کاهش دهد. 
مهدی سیف‌سهندی افزود: جامعه‌ پزشکی کشور، دربردارنده‌ افرادی متخصص و آگاه است که تعهد بالایی نسبت به حرفه و کار خویش دارند. از این ‌رو برای قانع‌سازی این عزیزان به‌منظور بهره‌مندی بیشتر از گیاهان دارویی، باید مطالعات تطبیقی گسترده‌ای انجام شود و از مسیر تحقیقات علمی، نتایج و اثربخشی عملی گیاهان دارویی در حوزه درمان مشخص شود. بدین شکل جامعه پزشکی نیز با استناد به این مطالعات و تحقیقات، در سطح گسترده‌تری از داروهایی گیاهی برای درمان مردم استفاده خواهد کرد. از این ‌رو، با توجه‌ به هزینه‌ تمام‌شده‌ کمتر گیاهان دارویی، مردم هم فشار مالی کمتری را در این بخش متحمل می‌شوند. 
وی افزود: در ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی که از دهم تا سیزدهم آبان‌ماه، در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود، بخشی را با عنوان بخش کودک راه‌اندازی کرده‌ایم که کودکان و خانواد‌ه‌ها، با تغذیه سالم، گیاهان دارویی و طب سنتی بیشتر آشنا می‌شوند. سیف سهندی ورود به بازارهای جهانی را دیگر محور و سیاست ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی برای توسعه بازار صنعت گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی معرفی کرد و افزود: با ایجاد پاویون بین‌المللی در این نمایشگاه، برنامه‌ریزی‌های کاربردی گسترده‌ای را برای ورود مؤثر محصولات کیفی شرکت‌های داخلی به بازارهای جهانی انجام داده‌ایم، چرا که امسال بازرگانان و هیات تجاری از کشورهای مختلف مثل عراق، سوریه، روسیه، ترکیه، صربستان و عمان از نمایشگاه بازدید می‌کنند و با توانمندی‌های کشورمان و تنوع محصولات صنعت گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی آشنا می‌شوند.

Page Generated in 0/0050 sec