printlogo


کد خبر: 255684تاریخ: 1401/8/9 00:00
سلبریتی آمریکایی هم برای ادامه یافتن آشوب‌ها در ایران دست به کار شد
سیا‌بازی آنجلینا

گروه فرهنگ و هنر: سیا همه توانش را برای ادامه آشوب‌ها در ایران، ولو برای یک روز بیشتر، به میدان آورده است؛ آنچنان که آنجلینا جولی که اسناد فراوانی درباره ارتباط او با سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی در آمریکا، بویژه همکاری با سیا منتشر شده نیز برای چندمین بار از ادامه اغتشاشات در ایران حمایت کرده است. به گزارش «وطن‌امروز»، جولی این بار با انتشار شعری به زبان فارسی، به کنشگری در راستای ادامه‌دار شدن آشوب‌ها در ایران پرداخته است. در روزهای اخیر تحلیل‌های فراوانی درباره هجمه همه‌جانبه دشمن برای اقدام علیه امنیت ملی در ایران انجام شده است؛ تحلیل‌هایی که تایید می‌کنند جنگ در فضای مجازی بسیار گسترده در حال انجام است. استفاده سیا از بازیگران و سلبریتی‌هایی که برای دیدن مدیر‌برنامه هر کدام از آنها برای انتشار یک مطلب در فضای مجازی چند ماه وقت لازم است اما یک شبه به سربازان اقدام علیه امنیت ملی ایران تبدیل می‌شوند، تا راه‌اندازی چند ده هزار کاربر جعلی در توئیتر، اینستاگرام و... برای ایجاد رعب و وحشت و اعمال فشار بر چهره‌های داخلی، تنها بخشی از فعالیت‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی، اسرائیلی و مزدوران سعودی‌شان است. این بار آنجلینا جولی هم‌ردیف سربازان مجازی بن سلمان در ریاض، برای ادامه اغتشاش در ایران به کنشگری مجازی پرداخته است. جنگ جهانی مجازی علیه ایران، مستندات بسیار محکمی دارد. کیت کلارنبرگ، محقق و روزنامه‌نگار تحقیقی در گزارشی با عنوان «رمز‌گشایی جنگ آنلاین پنتاگون علیه ایران»، به بررسی نقش ارتش آمریکا در ایجاد فضای ضد‌ایرانی در شبکه‌های اجتماعی و ساخت اکانت‌های فیک با هدف نشر اخبار دروغین به زبان فارسی و ایجاد نفرت علیه جمهوری اسلامی پرداخته است. در ابتدای این گزارش که در همان روزهای آغازین اغتشاشات منتشر شد، آمده است: تنها چند روز پس از شروع اعتراضات در 16 سپتامبر، واشنگتن پست فاش کرد که پنتاگون یک فعالیت گسترده شامل انتشار اطلاعات گمراه‌کننده آنلاین را با تعدادی حساب ربات و ترول که توسط بخش فرماندهی مرکزی آن (CENTCOM) اداره می‌شد، آغاز کرده است. سنتکام، علاوه بر پوشش تمام اقدامات نظامی ایالات متحده در غرب آسیا، شمال آفریقا، آسیای جنوبی و مرکزی، ایران را نیز در بر می‌گیرد. این حساب‌ها در تحقیقات مشترکی که برای 5 سال عملیات نفوذ پنهان طرفدار غرب را بررسی می‌کرد، توسط شرکت تحقیقاتی رسانه‌های اجتماعی Graphika و استنفورد کشف شد. گزارش این تحقیق در آگوست منتشر شد و در آن زمان کمترین پوشش مطبوعاتی انگلیسی‌زبان را به خود جلب کرد اما آشکارا مورد توجه قرار گرفت و نگرانی‌هایی را در بالاترین سطوح دولت ایالات متحده برانگیخت. 
یکی از گزاره‌های قابل تأمل در جنگ جهانی رسانه‌ای علیه ایران، استفاده از ارتش آمریکا برای راه‌اندازی کانال‌های جعلی است. در گزارش کلارنبرگ که در رسانه‌ای بریتانیایی منتشر شده بود، اینطور آمده است: حوزه جغرافیایی سنتکام شامل ایران نیز می‌شود که با توجه به جایگاه دیرینه جمهوری اسلامی به عنوان دشمن اصلی ایالات متحده، شاید تعجب‌آور نباشد که بخش قابل توجهی از اطلاعات نادرست آنلاین و تلاش‌های جنگ روانی این واحد، ایران را هدف قرار داده باشد. یک استراتژی کلیدی که توسط متخصصان جنگ روانی ایالات متحده به کار گرفته می‌شود، ایجاد چند رسانه ساختگی است که محتوا را به زبان فارسی منتشر می‌کنند؛ ایجاد کانال‌های آنلاین متعددی در توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و حتی تلگرام. در برخی موارد نیز روزنامه‌نگاران و کارشناسان جعلی با دنبال‌کننده‌های بسیار و با عکس‌های پروفایل ایجاد شده توسط هوش مصنوعی، فعالیت‌های خود را آغاز کردند. به عنوان مثال، فهیم‌نیوز مدعی ارائه اخبار و اطلاعات دقیق درباره رویدادهای ایران شد و اعلام کرد «ایران تمام تلاش خود را برای سانسور و فیلتر کردن اینترنت به کار می‌گیرد». کانال‌های یوتیوب مربوط آنها نیز ویدئوهای کوتاه متعددی به این امید که با ویدئوهای اصلی اشتباه گرفته و به سرعت در سایر شبکه‌های اجتماعی منتشر شوند، منتشر می‌کردند. 
این گزارش می‌افزاید: برخی سازمان‌های خبری جعلی مطالب اصلی را منتشر کردند اما بخش عمده‌ای از خروجی‌های آنها محتوای سازمان‌های تبلیغاتی تحت حمایت دولت آمریکا مانند رادیو فردا و بخش فارسی صدای آمریکا بود. آنها همچنین مقالاتی از ایران اینترنشنال مستقر در انگلیس که وجوه بسیار زیادی را از عربستان سعودی دریافت می‌کند، تغییر داده و به اشتراک گذاشتند. همچنین چند شخصیت جعلی وابسته به این رسانه‌ها این کــار را می‌کردند. این شخصیت‌ها به طور مکرر برای افزایش سندیــت و اصالت، مطالب غیــرسیاسی از جمله شعر ایرانی و عکس غذاهای ایرانی را نیز منتشر می‌کردند. آنها همچنین در توئیتر با ایرانیان واقعی در ارتباط بودند و اغلب درباره میم‌های اینترنتی با آنها شوخی می‌کردند. ربات‌ها و ترول‌های پنتاگون از تکنیک‌ها و رویکردهای روایی متفاوتی در تلاش برای تأثیرگذاری بر ادراک و ایجاد تعامل استفاده کردند. تعداد معدودی از آنها با انتقاد از دولت ایران به دلیل سیاست خارجی که به اندازه کافی تهاجمی نیست، دیدگاه‌هایی تندرو را تبلیغ می‌کردند. محققان بیان می‌کنند که هدف از این تلاش‌ها نامشخص است، اگر چه توضیح آشکار این است که پنتاگون به دنبال ایجاد نارضایتی ضد دولتی در میان ایرانیان محافظه‌کار بود و در عین حال درصدد ایجاد فهرست‌هایی از افراطی‌های داخلی برای نظارت آنلاین نیز بود. در بخش پایانی این گزارش به مساله مهمی اشاره شده است که این روزها بسیاری از مردم با آن مواجهند؛ سردرگمی با اخبار جعلی. کلارنبرگ، گزارشگر بریتانیایی در این باره می‌نویسد: این دسته از پست‌های رسانه‌های اجتماعی که ممکن است در عصر اخبار جعلی معتبر به نظر برسند، وقتی جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شوند، سلاحی قوی و بالقوه خطرناک را تشکیل می‌دهند که به نظر می‌رسد یکی از سلاح‌های بسیار در پنتاگون است. 

Page Generated in 0/0065 sec