printlogo


کد خبر: 255689تاریخ: 1401/8/9 00:00
اخبار

دبیر جایزه جلال منصوب شد
وجیهه سامانی به عنوان دبیر علمی جایزه جلال از وزیر ارشاد حکم گرفت. به گزارش «وطن‌امروز»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی وجیهه سامانی را به عنوان دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد منصوب کرد. در متن حکم محمدمهدی اسماعیلی خطاب به وجیهه سامانی آمده است: «نظر به پیشنهاد معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران و با توجه به سوابق و تجارب ارزنده شما در زمینه ادبیات داستانی، به موجب این حکم به عنوان«دبیر علمی» پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد منصوب می‌شوید. امید است بنا به وظایف مندرج در آیین‌نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره این جایزه، نقش تخصصی خود را در ایجاد هماهنگی‌های شایسته در هیات علمی، اتخاذ تصمیمات مقتضی و پیگیری اجرای آنها، به بهترین نحو ایفا کنید». وجیهه سامانی تحصیلکرده رشته زبان و ادبیات فارسی و نویسنده آثاری همچون «خواب باران»، «آن مرد با باران می‌آید»، «بادبادک‌ها»، «عروس آسمان»، «تو را من چشم در راهم» و... است. دبیری جایزه «قلم زرین» و «جشنواره جوان سوره» و داوری جشنواره‌ها و جوایز مختلف ادبی همچون «جشنواره اشراق»، «جایزه ادبی یوسف»، «کتاب سال دفاع مقدس»، «جایزه قلم زرین»، «جایزه شهید اندرزگو»، «جشنواره تلویزیونی شبکه مستند»، «جشنواره سبک زندگی» و «جایزه ادبی خودنویس» از جمله سوابق اجرایی دبیر علمی پانزدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد است. 
 
***
تمدید مهلت ارسال اثر برای جشنواره رشد
در پی استقبال و درخواست فیلمسازان و هنرمندان مهلت ارسال آثار و شرکت در پنجاه‌ودومین جشنواره فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد، تا ۱۹ آبان‌ماه تمدید شد. مهلت قبلی ارسال و بارگذاری آثار تا ۹ آبان‌ماه بود. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، این جشنواره امسال در 3 بخش اصلی بین‌الملل، معلمان فیلمساز و دانش‌آموزان فیلمساز برگزار می‌شود. در این دوره 3 جایزه ویژه به آثاری در موضوعات «مدرسه، مبدأ پیشرفت اسلامی-‌ایرانی و الهام‌بخش جهان اسلام»، «نشان ویژه معلم»، «نشان ویژه ایثار و ازخودگذشتگی (شهید علی لندی)» اهدا خواهد شد. به گفته مسوولان برگزاری این دوره، فیلم‌های دارای طراحی آموزشی هدفمند و کاربردی، با بیانی خلاقانه و اثربخش برای پشتیبانی از نظام تعلیم و تربیت و برنامه درسی ملی به طور ویژه مورد توجه قرار می‌گیرند. تاکنون تعداد آثار دریافتی در بخش بین‌الملل 4 برابر بخش‌های داخلی بوده که از اهمیت و جایگاه این جشنواره در سطح جهانی خبر می‌دهد. پنجاه‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد از هفتم تا پانزدهم آذرماه در مجتمع فرهنگی سینما فلسطین برگزار خواهد شد. 
 
***
رؤیا افشار بهترین بازیگر جشنواره فرانسوی شد
فیلم سینمایی «مامان» در جشنواره «رمبوهای سینما» جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی و مکمل را دریافت کرد. به گزارش ایسنا، در چهارمین دوره این جشنواره که از ۲۶ تا ۳۰ مهر در کشور فرانسه برگزار شد، فیلم «مامان» به کارگردانی آرش انیسی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر، جوایز بهترین بازیگر را برای رؤیا افشار و بهترین بازیگر مکمل را برای عرفان ابراهیمی به ارمغان آورد. مسؤولان این رویداد سینمایی، فیلم «مامان» را یادآور فیلم‌های بزرگ اجتماعی سینمای ایتالیا و نقش‌آفرینی رویا افشار را یادآور بازی‌های «آنا مانیانی» دانسته بودند. 
 
***
صدور پروانه ساخت 4 فیلمنامه
شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی در جلسه اخیر با 4 فیلمنامه موافقت کرد. به گزارش فارس، فیلمنامه‌های «در تاریکی همه چیز روشن است» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی بهرام کاظمی‌اسفه و نویسندگی دامون قنبرزاده‌نیار؛ «کیک محبوب من» به تهیه‌کنندگی سیدغلامرضا موسوی‌نامقی، کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و نویسندگی بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم‌حسینی؛ «کچومثقال» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی مزدک میرعابدینی و «قلهک» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مرتضی شایسته و نویسندگی امیرحسین دواتگر موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند. 
 
***
سینما شهر قصه آماده اکران
شورای پروانه نمایش در جدیدترین خروجی خود، پروانه نمایش فیلم «سینما شهر قصه» را صادر کرد. به گزارش ایرنا، پروانه نمایش فیلم سینما شهر قصه به تهیه‌کنندگی و کارگردانی کیوان علیمحمدی صادر شد. علیمحمدی این فیلم را سال ۹۷ جلوی دوربین برد. فیلم در بخش رقابتی جشنواره سی‌وهشتم نمایش داده شد و با استقبال قابل ‌توجه منتقدان و اهالی رسانه واقع شد. سینما شهر قصه توانست در جشنواره سی‌وهشتم، در ۴ رشته بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (بابک کریمی)، بهترین تدوین، بهترین طراحی لباس و بهترین طراحی صحنه نامزد شود. حامد کمیلی، آناهیتا درگاهی، بابک کریمی، فرخ نعمتی، سیاوش مفیدی، رویا میرعلمی، فریبا جدی‌کار، هدیه تهرانی، جمشید مشایخی، حمیدرضا پگاه و علی اوجی، بازیگران این فیلم هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده: سینما اونجوری نیست که شما فکر می‌کنید. 

Page Generated in 0/0065 sec