printlogo


کد خبر: 255696تاریخ: 1401/8/9 00:00
جزئیات بدهی‌های استقلال و مشکلات مالی پیش روی مدیریت جدید
رقیب بزرگی به نام قرض

 از طلب آندره‌آ استراماچونی گرفته تا بدهی‌های سنگین به سازمان لیگ، باشگاه استقلال چندین میلیارد بدهی دارد که بعید است به این راحتی‌ها از پس پرداختش برآید. همه اینها در شرایطی است که تیم‌های باشگاهی برای گرفتن مجوز حرفه‌ای آسیا تا بهمن‌ماه فرصت دارند مدارک خود را آماه کنند؛ زمانی بسیار کم برای تیمی که این همه بدهکاری دارد و شفافیت مالی و مسائل مالیاتی گریبانگیرش است. تک‌تک این موارد استقلال را از گرفتن مجوز حرفه‌ای دور و دورتر می‌کند. 
* بدهی ۵۱ میلیاردی به استراماچونی و قول‌های فتح‌الله‌زاده
طبق اعلام علی فتح‌الله‌زاده بدهی باشگاه استقلال به مربی سابق این تیم ۵۱ میلیارد تومان است. این در شرایطی است که با توجه به دریافت حکم استراماچونی علیه باشگاه استقلال و پایان زمان مشخص شده برای پرداخت بدهی، هر روزی که می‌گذرد، جریمه دیرکرد هم به این رقم اضافه می‌شود. فتح‌الله‌زاده اما فرصتی ۱۵ روزه خواسته و قول داده این بدهی پرداخت ‌شود. طبق قولی که مدیرعامل باشگاه استقلال داده است، این باشگاه باید تا ۳ روز دیگر بدهی خود را تمام و کمال پرداخت کند و شمارش معکوس برای این پرداختی ۵۱ میلیاردی آغاز شده است. مؤمنی یکی از اعضای هیأت‌مدیره استقلال هم می‌گفت هیچ حق اعتراض جدیدی ندارند و اگر بخواهند پول استرا را جور کنند، باید حتما در اسرع وقت اقدام کنند. اگر این بار هم استقلال از پس این بدهی بر‌نیاید، پنجره نقل و انتقالات برایش بسته می‌ماند و دردسرهای تازه سراغ استقلال می‌آید. 
 
* بدهکاری ۳ میلیاردی به لئاندرو پادوانی
پادوانی که لیگ شانزدهم به خاطر برخورد با آرمین سهرابیان، هم‌تیمی‌اش، دچار مصدومیت از ناحیه نخاع و ویلچرنشینی شد، پس از این اتفاق و سپری شدن طول درمانش در زادگاهش برزیل، از باشگاه استقلال شکایت کرد. مدافع سابق استقلال بارها این مساله را که باشگاه به تعهداتش نسبت به او عمل نکرده، مطرح کرده است. پادوانی در شکایت خود خواهان دریافت مبلغ ۹ میلیون دلار به عنوان غرامت و مبلغ ۱۰۰ هزار دلار به عنوان مطالباتش شده بود اما باشگاه استقلال ۲۷ مهر اعلام کرد شکایت ۹ میلیون دلاری پادوانی در دادگاه CAS رد شده است و به این ترتیب استقلال همان مبلغ ۱۰۰ هزار دلار باقیمانده را به عنوان مطالبات این مدافع برزیلی پرداخت می‌کند. 
 
* رضایتنامه محمد نادری از کورتریک
یکی از بدهی‌هایی که باشگاه استقلال با فیفا درباره آن درگیر است، مربوط به پرداخت مبلغ رضایتنامه ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی محمد نادری به باشگاه بلژیکی او، کورتریک است. نادری پس از جدایی از استقلال راهی لیگ ترکیه شده است و حالا باشگاه استقلال طی نامه‌ای به محمد نادری خواهان این شده که او با توجه به مفاد قراردادی که با آبی‌پوشان به امضا رسانده، این بدهی را به حساب باشگاه بلژیکی (کورتریک) واریز کند و ماجرای این پرونده بسته شود، زیرا قرار باشگاه و محمد نادری بر این مبنا بوده است که باشگاه مبلغ رضایتنامه را در مبلغ دریافتی او قرار دهد و سپس خود او مبلغ را به حساب باشگاه بلژیکی واریز کند. باید دید این مدافع مبلغ مدنظر را به باشگاه کورتریک پرداخت می‌کند و با این کار این پرونده را خواهد بست یا ماجرای طرفین ادامه خواهد داشت. 
 
* بدهی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی همکار ایتالیایی مجیدی
گابریله پین، مربی ایتالیایی فصل گذشته استقلال شاکی جدید آبی‌هاست. دستیار فرهاد مجیدی بعد از تسویه‌حساب با استقلال حالا پاداش ۵۰ هزار دلاری قهرمانی خود را‌ طلب کرده و ماجرا را به فیفا کشانده و استقلال فرصت کمی برای پرداخت بدهی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی این مربی و رسیدگی به مطالبات او دارد. 
 
* رضایتنامه ۹۰۰ میلیون تومانی مهدی قائدی از الاهلی
استقلال برای انتقال قرضی مهدی قائدی به باشگاه هزینه زیادی کرده است و مبلغ رضایتنامه این بازیکن برای این جابه‌جایی حدود ۹۰۰ میلیون تومان است. چند وقت پیش باشگاه ‌الاهلی امارات در نامه‌ای به باشگاه استقلال اخطار داد در صورتی که قسط اول انتقال مهدی قائدی به این تیم پرداخت نشود، به فیفا شکایت خواهد کرد. مدیران قبلی این باشگاه برای انتقال قرضی قائدی به استقلال با شباب‌الاهلی توافق کرده بودند مبلغ یک میلیون درهم پول رضایتنامه را در 2 قسط ۵۰۰ هزار درهمی به این باشگاه پرداخت کنند. در صورتی که استقلال نتواند مطالبات شباب‌الاهلی را پرداخت کند، هم با پرونده شکایت جدیدی در فیفا روبه‌رو می‌شود و هم احتمال دارد باشگاه اماراتی خواهان بازگشت قائدی شود. 
 
* بدهی۷ میلیاردی آبی‌ها به سانتاکلارا بابت انتقال محمد محبی
استقلال باید مبلغ ۲۳۰ هزار دلار معادل ۷ میلیارد تومان را به باشگاه سانتاکلارا بابت انتقال محبی پرداخت کند. علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل باشگاه استقلال در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره وضعیت قرارداد محبی با استقلال عنوان کرد: «من برای آقای محبی ۴ روز فرصت دارم تا مبلغی حدود ۴۰-۳۰ میلیارد پرداخت کنم؛ اگر پرداخت نکنم قرارداد آقای محبی فسخ می‌شود و باید ۶۰۰ هزار دلار هم جریمه بدهیم! اینها کابوس است».
این ادعای فتح‌الله‌زاده از اول تا اخر اشتباه است، زیرا نه مبلغ بدهی ۴۰ میلیارد است، نه جریمه در نظر گرفته شده ۶۰۰ هزار دلار. 
در ابتدا مشکلاتی برای واریز پول وجود داشت اما از هفته گذشته باشگاه استقلال کار خود را جهت پرداخت این مبلغ آغاز کرده که این پرداخت به صورت چندنوبتی در حال انجام است. در صورتی که این مبلغ کامل به حساب باشگاه پرتغالی بنشیند، هیچ مشکلی استقلال را بابت بازی دادن به محبی تهدید نمی‌کند. 
 
* بدهی‌های سرسام‌آور به سازمان لیگ برای تبلیغات محیطی
این روزها اختلافات استقلال و سازمان لیگ در اوج است و رقمی که سازمان لیگ از آن به عنوان بدهی استقلال صحبت می‌کند، سرسام‌آور است. سازمان لیگ ادعا می‌کند بدهی استقلال مبلغی حدود ۷۰ میلیارد تومان است. با این حال طبق قانون، خسارت در تأخیر پرداخت هم شامل حال این پرونده شده که مجموع بدهی باشگاه استقلال به سازمان لیگ را به نزدیک ۹۰ میلیارد تومان می‌رساند. مسؤولان استقلال تا به حال تنها 3 قسط را طبق قرارداد پرداخت کرده‌اند و چند ماه است پرداختی جدیدی به این سازمان نداشته‌اند. اوج اختلافات درباره تبلیغات محیطی در ورزشگاه است. طبق قرارداد منعقد شده بین سازمان لیگ و استقلال، مسؤولان برگزاری مسابقات موظف بودند استادیوم را خالی از تبلیغ در اختیار آبی‌پوشان قرار دهند تا آنها از فضاهای مربوط برای تبلیغات استفاده کنند. به ازای آن درصدی از تبلیغات به عنوان سهم سازمان لیگ و دیگر تیم‌های لیگ برتری به حساب معرفی شده از سازمان لیگ توسط استقلال واریز می‌شد. بخش حقوقی سازمان لیگ برای ضمانت پرداخت این مبالغ از باشگاه استقلال درخواست ضمانت معتبر مثل ضمانت بانکی یا اسناد ملکی کرده است؛ اسنادی که طبق اعلام آل‌اسحاق پس از اعتبارسنجی، مورد قبول واقع نشد و جعلی بودن آنها مطرح شده است. 
فرشید سمیعی درباره تبلیغات محیطی و بدهی استقلال به سازمان لیگ گفت: «طبق قرارداد قرار بود ۳۹ میلیارد تومان به سازمان خصوصی‌سازی پرداخت شود. اگر یادتان باشد، زمانی که آقای آجورلو آمد، کل مبلغی که از تبلیغات محیطی به استقلال تعلق می‌گرفت ۵ میلیارد بود و درآمد سازمان لیگ از آن یک میلیارد تومان؛ حالا چه اتفاقی افتاده که آقایان از یک میلیارد تومان به ۹۰ میلیارد تومان رسیده‌اند و مدعی این مبلغ شده‌اند؟ من این عدد را قبول ندارم. چرا ۹۰ برابر شد؟ اگر آنها مدعی هستند ۳۰ درصدشان ۹۰ میلیارد می‌شود، پس ۸۰ درصد ۵ سال گذشته استقلال چقدر می‌شود؟ چرا این رقم با سال‌های گذشته فرق دارد؟»
او در این باره اضافه کرد: «رقم ۳۹ میلیارد تومان بود و باشگاه استقلال این مبلغ را قبول داشت و کل سال را به استقلال واگذار کرده بودند اما سازمان لیگ در نخستین بازی خانگی استقلال مانع از این شد که باشگاه خودش تبلیغات را انجام دهد. استقلال هم به آنها اعلام کرد 2 بازی داخل خانه و 2 بازی خارج از خانه را کم کنید و مابقی را خود باشگاه استقلال پرداخت می‌کند. تنها اختلاف همین بود. حکم نظرش را در این رابطه اعلام کرد و باشگاه آماده است کل مبلغ را یکجا پرداخت کند و هیچ مشکلی نیست اما درباره آن اظهاراتی که به باشگاه نسبت جعل دادند، در حال اقدامات قضایی هستیم و شکایت کیفری علیه اظهار‌کننده انجام شده است».
در حال حاضر قرار بر این است با حضور حمید سجادی، مهدی تاج، منصور قنبرزاده و علی فتح‌الله‌زاده، جلسه‌ای در این باره برگزار شود. اگر در این مرحله 2 طرف به توافق دست پیدا نکنند، موضوع به مراجع قضایی فدراسیون کشیده شده و یک پرونده‌ جدید حقوقی برای استقلال باز می‌شود.

Page Generated in 0/0053 sec