printlogo


کد خبر: 255714تاریخ: 1401/8/9 00:00
اخبار

بسته ۱۰ ‌بندی حمایت فوری از بورس کارایی لازم را ندارد
فردین آقابزرگی معتقد است بسته حمایتی فوری بورس به دلیل ابهامات کلان بویژه در نرخ بهره و عرضه اوراق اخزا اثرگذاری لازم را ندارد.
 کارشناس ارشد بازار سرمایه، درباره وضعیت بسته ۱۰ ‌بندی حمایت از بازار سرمایه گفت: چند بند در همین بسته حمایتی فوری ابهام دارد به طوری که نرخ سود سپرده و بهره با رشد شاخص کل مغایرت دارد، بنابراین این بسته نمی‌تواند اثرگذاری لازم را داشته باشد.
 وی با اشاره به اینکه در ۲ روز گذشته شاخص کل تنها با ۵ الی ۶ نماد شاخص‌ساز مانند فولاد، گل‌گهر و شبندر مثبت شده و این نوع مثبت شدن چیزی از مشکل بازار حل نمی‌کند، گفت: امروز برای مثبت شدن اساسی بازار سرمایه باید متغیرهای کلان مانند نرخ بهره تغییر کند و زوم کردن وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس بر نرخ بهره بین‌بانکی فایده‌ای نخواهد داشت.
 کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: باید به صورت ویژه نرخ بهره کاهشی شود، بویژه نرخ مؤثر اوراق اخزا که در آستانه سود ۳۰ درصد معامله می‌شود به‌شدت کاهش یابد اگرنه بازار سرمایه واکنش خوبی نشان نخواهد داد.
 کارشناس بازار سرمایه بسته ۱۰ ‌بندی فوری حمایت بورس را نشان‌دهنده توجه ویژه به سهامداران دانست و گفت: دولت برای اثر‌گذاری باید آن را تقویت کرده و روی عوامل کلان مانند نرخ بهره، اوراق اخزا، بهره مالکانه، عوارض صادرات و نرخ خوارک صنایع تمرکز کند. 
 
***
بی‌پی اعلام کرد
انگلیس فقط برای ۹ روز ذخیره گاز دارد
شرکت بریتیش پترولیوم اعلام کرد از آنجا که حجم ذخایر گازی این کشور به‌شدت کاهش یافته مجبور شده است یک میدان گازی به نام راف را وارد مدار برداشت کند.
 گزارشات حاکی از آن است انگلیس فقط برای ۹ روز دیگر ذخیره گاز دارد. شرکت بریتیش گاز نیز برای تأمین نیاز زمستان این کشور مجبور شده به سمت برداشت از یک میدان گازی به نام راف که در نزدیکی ساحل یورکشایر و در عمق دریای شمال قرار دارد برود.
 این اقدام ظرفیت ذخایر گاز انگلیس را ۵۰ درصد افزایش خواهد داد و برای تأمین گاز این کشور در فصل زمستان بسیار حیاتی است. شرکت سنتریکا که مالک بریتیش گاز به شمار می‌رود، اعلام کرده در سایه نگرانی‌ها نسبت به کمبود گسترده گاز در انگلیس، برداشت گاز از میدان راف قرار نیست همه بحران موجود برای فصل زمستان را حل کند. سنتریکا اعلام کرده که در میان کشورهای اروپایی، انگلیس از جمله کشورهایی است که کمترین میزان ذخیره گاز را دارد. در حالی انگلیس فقط برای ۹ روز گاز ذخیره شده دارد که ذخایر گاز آلمان نیاز ۸۹ روز این کشور را کفاف می‌دهد و ذخایر گازی فرانسه هم برای ۱۰۳ روز این کشور کافی است و در هلند نیز برای ۱۲۳ روز گاز ذخیره‌شده وجود دارد. 
 
***
صادرات مواد معدنی خام در سطح ملی نداریم
معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید بر اینکه به سبب نداشتن منطق اقتصادی برای صادرات مواد معدنی خام و همچنین انرژی‌بر بودن صنایع فرآوری و هزینه بالای فرآوری در کشورهای دیگر، می‌توان به صراحت اعلام کرد که خام‌فروشی معدنی نداریم، گفت با توجه به تنوع صنعتی بالا در کشور، تقاضا برای مواد اولیه در داخل بالاست. سیدرضا محتشمی‌پور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه همچنان به‌رغم ممنوعیت خام‌فروشی‌ مواد معدنی، برخی فعالان حوزه معادن بر صادرات مواد معدنی اشاره دارند، تصریح کرد: آمار بخش معدن نشان می‌دهد که کل صادرات مواد معدنی کشور در بالاترین برآوردها به 2 درصد کل تولید مواد معدنی نمی‌رسد. همچنین آمارها حکایت از این دارد که سال گذشته ۶١٧ میلیون تن تولید مواد معدنی داشتیم که بالاترین میزان صادرات مدعی شده ١٠ میلیون تن بوده است. در حوزه معدن، به آن مفهومی که برخی ادعا می‌کنند خام‌فروشی نداریم و سهم صادرات مواد معدنی در عملکرد حوزه معدن، بسیار پایین است. معاون معادن و فرآوری مواد وزیر صمت ادامه داد: عمده مواد معدنی که صادر می‌شود، موادی هستند که مورد نیاز برای فرآوری در داخل کشور نیستند؛ همچون سنگ‌آهن هماتیتی کم‌عیار. هماتیتی کم‌عیار به لحاظ وزنی، یکی از بزرگ‌ترین برش‌های صادرات مواد معدنی کشور، حدود 1.5 میلیون تن را به خود اختصاص داده است. این 1.5 میلیون تن، ماده‌ای است که به این میزان مورد نیاز داخل نیست. با توجه به اینکه اساسا معدن و حوزه معدن، حوزه تامین مواد اولیه و ماده اولیه صنعت یا کارخانه‌ای است، لذا باید توجه کرد که این ماده اولیه برای کجا تامین می‌شود؟ لزوما این مشتری مواد اولیه معدنی در شهرستانی که ماده اولیه تهیه و تولید می‌شود، نیست اما برخی مسؤولان این موضوع را اعلام می‌کنند که خام‌فروشی در شهرستان ما انجام می‌شود، چرا که مواد معدنی از یک شهرستان به شهرستان دیگر و حتی 2 استان همجوار یک شهرستان، خام‌فروشی تلقی شده است. به طور مثال یکی از مواردی که مطرح شده این است که معدن یک کارخانه سیمان به لحاظ تقسیمات کشوری در ایالت همجوار قرار دارد. حمل حجم سیمان از این استان به کارخانه، خام‌فروشی تلقی شده و گفته شده خاک رس و سنگ آهک ما خام‌فروشی می‌شود، بنابراین در سطح ملی خام‌فروشی نداریم. 

Page Generated in 0/0062 sec