printlogo


کد خبر: 255732تاریخ: 1401/8/10 00:00
وزیر اطلاعات از دستگیری عامل دوم اقدام تروریستی شیراز در پی گزارش‌های مردمی خبر داد
مردم پای کار امنیت
آنچه دشمن به شکل مسلحانه در کردستان و بلوچستان دنبال می‌کند غیر از تجزیه‌طلبی رنگ و تعریف دیگری ندارد

گروه سیاسی: وزیر اطلاعات روز گذشته از دستگیری عامل دوم اقدام تروریستی شاهچراغ(ع) با رعایت یک اقدام کوچک پدافند غیرعاملی و با استفاده از گزارش‌های مردمی خبر داد. ساعاتی پس از اظهارات حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب، وزارت اطلاعات هم در بیانیه‌ای از بازداشت 6 عنصر پشتیبان حمله تروریستی شیراز خبر داد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، نهمین همایش ملی پدافند غیرعامل میزبان وزیر اطلاعات بود. خطیب در این همایش با بیان اینکه امروز تهدیدات نو و متغیر به کشور ما وارد می‌شود، گفت: باید نسبت به هوشمندی، هوشیاری، پیش‌بینی و درک آنها برای عملیاتی کردن هدایت و رهبری اقدام جدی کرد. امروز اگر تهدیدات سایبری یکی از تهدیدات است که مستمر کشور ما را تهدید می‌کند و با آن مواجه هستیم، باید اولویت دفاع‌مان را تشکیل دهد. وی ادامه داد: امروز دشمن از فناوری‌های نو به نفع خود و برای تهدید علیه ملت ما استفاده می‌کند، بنابراین سازمانی که بتواند برای مقابله با این تهدیدات هوشمندانه پیش‌بینی و پیشگیری کند و نسبت به آنچه حاصل می‌شود مصونیت‌سازی کند می‌تواند در پدافند و مقابله با این تهدید توفیق به دست آورده و موفقیت کسب کند. 
وزیر اطلاعات در ادامه گریزی به حوادث اخیر کشور زد و خاطرنشان کرد: در فتنه اخیر با اعتراض روبه‌رو نیستیم، بلکه با اغتشاش روبه‌رو هستیم، در اعتراض کشتن و آتش زدن و آسیب رساندن جا و تعریفی ندارد، پس هر چیزی در صحنه اجتماعی و در صحنه نخبگانی و دانشگاهی همراه با خشونت و تخریب می‌شود غیر از اغتشاش نام دیگری ندارد. وی با بیان اینکه آنچه دشمن به شکل مسلحانه در کردستان و بلوچستان دنبال می‌کند غیر از تجزیه‌طلبی رنگ و تعریف دیگری ندارد، ادامه داد: آنچه با آن روبه‌رو هستیم یک بسته کامل است که سرویس‌های اطلاعاتی و کشورها و رسانه‌های بیگانه به عنوان یک بسته واحد تعریف کرده و هر روز با هماهنگی‌ای که ایجاد کردند آن را دنبال کرده و بحران می‌آفرینند. وزیر اطلاعات تاکید کرد: در اغتشاشات اخیر یکی از سردمداران اروپایی می‌گوید این همان چیزی بود که خود را برای آن آماده کرده بودیم، بنابراین بهانه و عاملی برای شروع موج‌آفرینی و بحران‌افزایی و تهدیدی برای ملت پیدا و اهداف خود را دنبال کردند که پیش از آن جلسات متعددی توسط رژیم صهیونیستی، سرویس‌های آمریکایی- سعودی و برخی کشورهای اروپایی در جهت برنامه‌ریزی آن برگزار شد که محتوا و مطالب آن وجود دارد و مستندات آن در دست دستگاه اطلاعاتی کشورمان قرار دارد. عمده این اغتشاش‌ها را دشمنان ملت ایران هدایت می‌کنند و عوامل سنتی از جمله گروهک‌های تروریست بازیچه این خیمه‌شب‌بازی هستند. وی افزود: همه این‌ افراد کسانی هستند که بازیگران و عوامل این خیمه‌شب‌بازی هستند. در داخل هم می‌توانیم یک اقلیتی را که پرخاشگر و خشونت‌زاست ببینیم که در این اقلیت با یک اقلیتی روبه‌رو هستیم که آموزش‌دیده‌ و سازمان‌یافته‌اند و مزدوری کرده‌اند. مدارکی وجود دارد که پول و امکانات گرفته‌اند؛ چه به طور مستقیم، یعنی کسانی که در کشورهای مختلف آموزش دیده‌اند و چه به طور غیرمستقیم که فضای مجازی این امکان را برای آنان فراهم آورده است. 
خطیب با بیان اینکه غیر از اقلیتی که اغتشاشگر بودند، اغلب کسانی که در فتنه اخیر حضور داشتند محصول مشکلات اجتماعی کشور ما هستند، تصریح کرد: کسانی که امروز در این کشور مسؤولیت اجتماعی دارند باید برای این اقلیت آسیب‌دیده فکری کنند. ما در مواجهه با اجماعی که در میان دشمنان ایجاد شده توان و اقتدارمان را مدیون حضور مردم و همراهی آنان هستیم. وی ادامه داد: مشارکت اجتماعی و سرمایه اجتماعی جزو اولویت‌هایی است که جهت ارتقای آن باید برای حفظ امنیت کشور تلاش کرد و مطالبات و نارضایتی‌ها و آنچه نیاز اجتماعی مردم ما در موضوعات اقتصادی و... است باید در اولویت قرار گیرد. وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه دشمن دست از دشمنی برنخواهد داشت، تصریح کرد: امروز بعد از پایان نسبی و میرایی اغتشاشات و این فتنه و اظهار یأس علنی دشمن نسبت به آنچه اتفاق افتاده است، می‌بینیم دست به اقدامات خشونت‌آمیز و تروریستی می‌زنند و این چیزی است که در آتش ‌زدن‌ها و کوکتل مولوتف‌ها و عملیات تروریستی شاهچراغ شاهد آن هستیم و نکته دیگری که ما در همین آینده نزدیک با آن مواجه می‌شویم این است که اقداماتی به اصطلاح به عنوان حقوق بشر را دنبال می‌کنند. وی ادامه داد: دشمن تلاش می‌کند اغتشاشات را با بحران‌آفرینی‌های جدید و با کمک اقدامات ایذایی و فشارهای جهانی و عملیات تروریستی و اقدامات هنجارشکنانه ادامه دهد. 
وزیر اطلاعات در پایان به حادثه تروریستی حمله به حرم مطهر شاهچراغ(ع) اشاره و اعلام کرد: به دلیل رعایت یکی از اقدامات کوچک پدافندی در شیراز، شب گذشته همکاران شما و سربازان گمنام امام زمان(عج) موفق شدند عامل دوم اقدام تروریستی شاهچراغ(ع) را دستگیر کنند. خطیب در این باره در جمع خبرنگاران گفت: این دستگیری با رعایت یک اقدام کوچک پدافند غیرعاملی و براساس گزارش‌های مردمی صورت گرفت. وی همچنین عنوان کرد که اگر عاملان تروریستی همکاران دیگری در داخل داشته باشند، امیدواریم بتوانیم آنها را هم دستگیر کنیم. 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز درباره جزئیات دستگیری عامل دوم این عملیات تروریستی گفت: این فرد در عملیات تروریستی حرم مطهر وارد حرم شاهچراغ نشده بود و به عنوان عامل پشتیبانی فعالیت می‌کرد که با تلاش بیش از ١٠٠ ساعته نیروهای تأمین امنیت جامعه پیش از انجام هر گونه خرابکاری دستگیر شد. اسماعیل محبی‌پور ادامه داد: این فرد قبل از هر گونه اقدام تحت اشراف کامل اطلاعاتی قرار داده شد تا امکان هر گونه حرکت گرفته شود و سپس دستگیری انجام شد. ظهر روز گذشته هم وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به دستگیری عامل دوم این عملیات از دستگیری 6 عنصر پشتیبان دیگر در این حادثه خبر داد. 
 
روایتی از نحوه دستگیری مهاجم شاهچراغ
 
در جدیدترین روایت از عملیات تروریستی شیراز ماموری که با شلیک به عامل اصلی باعث توقف عملیاتش شده بود مشاهدات خود از چهارشنبه‌شب را بیان کرد. وی در این باره گفت: «طبق روال هر روز بعد از پایان کار برای زیارت و نماز به حرم رفتم، در حیاط و نزدیک حرم سیدمیرمحمد بودم که صدای شلیک گلوله را شنیدم و با سرعت به سمت ضریح حرکت کردم. طبق روال مسلح بودم و وقتی مقابل در ورودی حرم رسیدم، ضارب را دیدم که در حال رفتن به این سو و آن سو و شلیک گلوله است. با او درگیر شدم و 5 گلوله به سمت او شلیک کردم که 3 گلوله ۹ میلی‌متری به او برخورد کرد و به داخل حرم بازگشت اما تعادلش را از دست داده بود و نیرو‌های یگان ویژه سر رسیدند و او را دستگیر کردند».
 

Page Generated in 0/0064 sec