printlogo


کد خبر: 255752تاریخ: 1401/8/10 00:00
اخبار

عمده درآمدهای مالیاتی از محل شناسایی فرارهای مالیاتی و مؤدیان جدید
رئیس کل سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: نظام مالیاتی باید به سمتی حرکت کند که عمده درآمدهای مالیاتی از محل شناسایی فرارهای مالیاتی و شناسایی مؤدیان جدید تامین شود.  داوود منظور اظهار داشت: در رویکرد تحول‌آفرینی نظام مالیاتی، با ایجاد بسترهای تعاملی مبتنی بر هوشمندسازی، شرایط مناسبی برای مؤدیان منضبط که به تکالیف خود عمل کرده و حساب و کتاب شفاف دارند، فراهم می‌شود.  وی با اظهار این مطلب که در سند تحول دولت مردمی، موضوع مبارزه با فرار مالیاتی و شفاف‌سازی اقتصاد مورد تاکید قرار گرفته، بیان داشت: سازمان امور مالیاتی با بخش‌های منضبط اقتصاد که اظهارنامه می‌دهند و کتمان درآمد ندارند، تعامل سازنده و تسهیلگرانه داشته و خواهد داشت.   منظور، کاهش فشار بر بخش تولید را به عنوان یکی از برنامه‌های تحولی نظام مالیاتی برشمرد و گفت: امسال نرخ مالیات بر درآمد بخش‌های تولیدی 5 واحد درصد کاهش یافت که این اقدام به تحرک و رونق تولید کمک شایان توجهی می‌کند. 
همچنین معافیت مالیاتی درآمدهای شرکت‌های بورسی در صورت افزایش سرمایه، معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان و تقسیط بلندمدت مشاغل آسیب دیده از کرونا از دیگر حمایت‌های نظام مالیاتی از بخش تولید محسوب می‌شود.  
وی در ادامه با اشاره به اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال 94 خاطرنشان کرد: جرم‌انگاری فرار مالیاتی و تعیین مجازات کیفری برای آن، از جمله مهم‌ترین اصلاحات صورت گرفته این قانون بود که زمینه برخورد قضایی با جرائم مالیاتی را فراهم آورده است. 
 
مصوبه واردات خودرو اصلاح شد
تصویب‌نامه اصلاح مصوبه قبلی هیات‌وزیران با موضوع ضوابط واردات خودرو ابلاغ شد. محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور با ارسال نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی، تصویب‌نامه هیات‌وزیران درباره واردات خودرو را که شامل اصلاح تصویب‌نامه قبلی واردات خودرو است ابلاغ کرد. متن این نامه که هفتم آبان‌ماه صادر شده، به شرح زیر است:
هیات‌وزیران در جلسه 1/۸/1401 به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: مشروح تصویب‌نامه مورخ 3/۶/1401 به شرح زیر اصلاح می‌شود:
۱- در تبصره ۲ بند یک عبارت سیف حذف می‌شود.
۲- بند دو به شرح زیر اصلاح می‌شود:
خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می‌شود. نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی بر حسب ارزش (کد) با تصویب هیات وزرای عضو کارگروه متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت ماده ۱۹ آیین‌نامه داخلی هیات دولت به گونه‌ای تصویب می‌شود که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت‌های پایانی در بورس کالا معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علی‌الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است. 
۳- بند ۸ به شرح زیر اصلاح می‌شود:
 به استناد ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو / مصوب ۱۴۰۱/ واردات خودرو با رعایت موارد زیر و مفاد این تصویب‌نامه مجاز است:
الف- مشخصات فنی واردات خودرو باید با استانداردهای مربوط و از نظر آلایندگی محیط‌زیست با ضوابط تعیین شده در آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها (موضوع ماده ۲ قانون هوای پاک) موضوع تصویب‌نامه شماره مورخ 30/۷/1397 ه ۵۵۰۷۲ ت/۱۰۰۶۰۲ و اصلاحات بعدی آن منطبق باشد. 
ب- به منظور رعایت حقوق مصرف‌کنندگان و تامین‌کنندگان، خدمات پس از فروش کلیه واردکنندگان خودرو مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش از مرجع احراز انتقال فناوری در ازای واردات خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت است. 
ت - صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان بر اساس سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری موضوع ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویب‌نامه شماره ۵۱۵۵۹ ت/۴۶۴۴۳ مورخ ۱۳۹۵/۴/۲۳ و اصلاحات بعدی آن انجام می‌شود. 
 

Page Generated in 0/0153 sec