printlogo


کد خبر: 255760تاریخ: 1401/8/10 00:00
برگزاری شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه
بازمعماری تجارت انرژی ایران با ظرفیت گاز ارزان روسیه

گروه اقتصادی: ایران می‌تواند با خرید گاز روسیه با «قیمت مناسب» و استفاده از آن در استان‌های شمالی، گاز خود را به جای صرف هزینه و انتقال به شمال از جنوب (محل تولید)، با قیمت بالاتر به همسایگان خود مثل پاکستان و عمان صادر کند یا حجم صادرات گاز به کشور عراق و ترکیه را افزایش دهد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، وزیر نفت به‌ عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه، هفته جاری عازم این کشور شد تا در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه حضور یابد. طی ماه‌های اخیر پیرامون قراردادهای جدید ایران و روسیه چه در حوزه ترانزیتی و چه در حوزه تجهیزات نیروگاهی و انرژی، صحبت‌های مختلفی به میان آمده است اما شاید بتوان گفت مهم‌ترین بخش قراردادهای اخیر در بخش مربوط به حوزه انرژی و مسائل مرتبط با صنعت نفت و گاز باشد، زیرا این بخش علاوه بر ایجاد وابستگی اقتصادی متقابل، موجب اثرگذاری بالای خطوط ترانزیتی شمال به جنوب ایران در ترانزیت انرژی بین‌المللی خواهد شد و اثرات چشمگیری را برای اقتصاد ایران در بر خواهد داشت. 
افزایش همبستگی سیاسی با ارتباط گازی ایران- روسیه
در همین رابطه مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار کرده است سیاست سوآپ گاز روسیه علاوه بر منافع اقتصادی و کاهش هزینه ترانزیت گاز از جنوب ایران به شمال برای تامین سوخت استان‌های شمالی، موجب افزایش همبستگی سیاسی بین کشورهای ایران، روسیه و کشورهای واسط شامل ترکمنستان و آذربایجان می‌شود که رویکرد بسیار هوشمندانه‌ای است و منجر به ثبات سیاسی و امنیتی و صلح ملت‌ها می‌شود. همچنین در بحث خرید و واردات گاز روسیه نیز بازارهای متنوعی در برابر ایران است. سناریوی دیگر پیش ‌روی ایران استفاده از گاز مازاد روسیه برای قرارگیری در تجارت گاز منطقه است، خرید گاز از این کشور و سپس صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه سیاست بسیار مهم و رو به جلویی است که البته باید یک شرایط متغیر را نیز در نظر گرفت که ممکن است ما را به سمت سوآپ گاز یا مصرف گاز روسیه در داخل نیروگاه‌ها سوق دهد ولی تمام تلاش ما این است گاز خریداری شده از روسیه به کشورهای منطقه بازصادرات شود. 
البته با واردات گاز و جایگزینی سوخت مایع مصرف شده توسط نیروگاه‌ها در فصل سرد سال، برآورد می‌شود این جایگزینی در طول فصل سرد سال، بیش از 6 میلیارد دلار نفع اقتصادی برای کشور خواهد داشت. 
فرصت گاز روسیه را نباید از دست داد
نکته بسیار مهم دیگر این است که از طریق تجارت گاز مازاد روسیه، امکان انتقال تکنولوژی LNG و فشرده‌سازی گاز به کشور نیز فراهم خواهد شد. این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که اگر ما گاز روسیه را خریداری نکرده یا سوآپ نکنیم، روس‌ها با کشورهای دیگر این همکاری را شکل می‌دهند. اخیرا هم بحث تجارت گاز روسیه با ترکیه مطرح شده است، در نتیجه ما باید از فرصت‌ها به سرعت و با بیشترین میزان بهره‌مندی و صرفه اقتصادی بهره‌برداری کنیم. 
بازارهای صادراتی و تقاضاکننده گاز در منطقه جنوب آسیا و خاورمیانه بهترین مسیر کوتاه‌مدت برای خرید گاز روسیه هستند که مهم‌ترین و اصلی‌ترین مسیر صادراتی به این کشورها، با توجه به تاسیسات و حجم زیرساخت مورد نیاز، تنها ایران خواهد بود. از همین رو نیز ایران باید بهترین و حداکثری‌ترین حالت نفع و صرفه اقتصادی را از گاز مازاد روسیه داشته باشد و خود را به تجارت گاز منطقه و بین‌الملل وارد کند.

Page Generated in 0/0085 sec