printlogo


کد خبر: 255761تاریخ: 1401/8/10 00:00
نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس به «وطن‌امروز» گفت
کسب درآمد ارزی ایران از سوآپ گاز روسیه

موسی احمدی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره سوآپ گازی بین ایران و روسیه گفت: یکی از اقداماتی که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد و وزیر نفت به صورت فعال و کمیسیون انرژی هم با حساسیت دنبال می‌کنند، بحث دیپلماسی انرژی است. دیپلماسی انرژی به این معنا که هم آقای رئیس‌جمهور و هم وزیر نفت شخصا پیگیر ارتباط با روسیه، ترکمنستان و کشورهای مجاور هستند تا بتوانند از این فرصتی که در بحث اوکراین و روسیه پیش آمده است، استفاده کامل را ببرند و آن میادین و ظرفیت‌هایی را که از دست دادیم، با ظرفیت‌های جدید به دست بیاوریم و بتوانیم در رابطه با ناترازی گاز مشکل را برای آینده حل کنیم. 
نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با این اقدامات در بحث نفع اقتصادی آنچه را نیاز ما و کشور است به دست می‌آوریم و تصاحب می‌کنیم. در بحث سوآپ گاز نیز میزان مشخصی گاز از روسیه می‌گیریم و از این طرف به برخی کشورهای هدف صادر می‌کنیم. از محل این سوآپ هم درآمد ارزی نصیب کشور می‌شود، هم غیرمستقیم و مستقیم اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود و هم درآمدزایی دارد، از نظر روابط بین‌الملل و جنبه روانی نیز در دنیا اثرگذار است. 
وی افزود: ابرقدرت‌ها فکر می‌کنند درها را به روی ما بسته‌اند ولی می‌بینند ما با دیپلماسی فعالی که داریم این موانعی را که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها ایجاد کردند، یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذاریم. ما الان در قلب آفریقای جنوبی فعالیت می‌کنیم و اتفاقات خوبی در آنجا می‌افتد، قطعا این سوآپ گازی ما را تبدیل به هاب انرژی می‌کند. 
احمدی با تاکید بر ظرفیت‌های گازی داخل کشور گفت: بحمدالله با داشتن ظرفیت‌های گازی و میادینی که کشف شده و یا در حال بهره‌برداری است، قدرتی برای ما ایجاد شده، ضمن اینکه وقتی انرژی روسیه هم کنار ما قرار می‌گیرد، مکملی می‌شود و قطعا اثرگذار است که ما در آینده تبدیل به هاب انرژی منطقه و دنیا شویم. باید در بحث تجارت گاز بین‌المللی و منطقه‌ای حضور جدی یابیم. این موضوع در کنار منابع گازی کشور و سوآپ یا خرید گاز مازاد روسیه، توانمندی حضور در تجارت انرژی و همچنین تبدیل شدن به هاب انرژی را به ایران می‌دهد.
وی با بیان اینکه پارس جنوبی ۷۵ درصد گاز کشور را تامین می‌کند، گفت: در حال حاضر نگرانی‌هایی در بحث ناترازی داریم که با پیگیری‌های مجلس این ناترازی را حل می‌کنیم و اعتبار خاصی را که مورد نظر وزارت نفت است، در بودجه تامین می‌کنیم. ضمن اینکه در برنامه هفتم توسعه نیز حمایت‌های لازم را از بخش انرژی کشور و وزارت نفت خواهیم داشت، چرا که نوک حمله ابرقدرت‌ها انرژی کشور است. قطعا انرژی هم از بعد اجتماعی، هم اقتصادی، هم سیاسی و روانی تاثیرگذار است.

Page Generated in 0/0057 sec