printlogo


کد خبر: 255785تاریخ: 1401/8/11 00:00
اقبال مردمی از کتاب تحسین‌شده «تنها گریه کن»
روایت زنانه جنگ دیده شد

کتاب تحسین‌شده «تنها گریه کن» که روایتی از زندگی زنان ایرانی در مواجهه با جنگ است، با اقبال مردمی بسیار خوبی روبه‌رو شد تا صد و سی‌امین چاپ این کتاب هم راهی بازار شود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، نوشتن درباره جنگ تحمیلی و بررسی ابعاد و زوایای مختلف آن، طی یک دهه گذشته از جبهه‌های جنگ کمی فاصله گرفته و با تمرکز بر روایت‌های مردمی منتشر می‌شود. در این میان، زنان محوریت اصلی این آثار را برعهده دارند؛ زنانی که یا خود به صورت مستقیم در این معرکه حضور داشتند، مانند شخصیت‌هایی که در کتاب‌های «صباح»، «دا»، «یکشنبه آخر» و... می‌خوانیم، یا اینکه جنگ به نوعی بر زندگی آنها تأثیر گذاشت و مسیر زندگی آنها را تغییر داد؛ مانند آنچه در آثاری چون «دختر شینا»، «گلستان یازدهم»، «مهاجر سرزمین آفتاب» و... می‌بینیم. 
کتاب «تنها گریه کن» از جمله آثار گروه دوم است؛ روایتی از زندگی خانم اشرف‌السادات منتظری، مادر شهید محمد معماریان. کتاب که به قلم اکرم اسلامی نوشته شده و از سوی انتشارات حماسه یاران به چاپ رسیده، روایتی است خواندنی از زندگی پرفراز و نشیب یک مادر شهید. البته نویسنده معتقد است جذابیت زندگی خانم منتظری، تنها به این امر محدود نمی‌شود؛ او پیش از آنکه یک مادر شهید باشد، یک مبارز انقلابی و یک فعال اجتماعی بود. خانم منتظری در دوران جنگ تحمیلی، با تبدیل حیاط خانه‌اش به محلی برای پشتیبانی جنگ، توانست نقش فعالی در حوزه اجتماعی ایفا کند. 
بخشی از خاطرات «تنها گریه کن» به مبارزات انقلابی خانم منتظری در شهرهایی مانند قم و تهران اختصاص دارد. در این بخش از کتاب، نمایی کلی از سیمای زنی را شاهد هستیم که نمونه‌ای از زنان دهه 50 و 60 است؛ زنانی که نقش انکارناشدنی در پیروزی انقلاب داشتند اما عمدتا نامی از آنها در میان صفحات تاریخ برده نمی‌شود. مخاطب از این بخش به بعد، با تحول روحی شخصیت کتاب مواجه می‌شود؛ تحولی که در فضای انقلاب اسلامی شکل گرفت. 
بخش دیگر کتاب که نقطه ثقل اثر نیز محسوب می‌شود، به خاطرات راوی در دوران دفاع‌مقدس و شهادت فرزندش، شهید محمد معماریان اختصاص دارد. خاطرات «تنها گریه کن» به اینجا ختم نمی‌شود. نویسنده در ادامه تصویر دیگری از زن در جامعه ایران را نشان می‌دهد که پس از جنگ هم فعالیت اجتماعی خود را ادامه می‌دهد و در قالب گروه‌های خیریه تلاش دارد تا نقشی را که در پیش از انقلاب و زمان جنگ تحمیلی داشت، کمرنگ نکند و به فعالیت سازنده خود ادامه دهد. 
کتاب «تنها گریه کن» تاکنون با اقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه شده و بنا به گفته ناشر، اخیرا چاپ یکصد و سی‌ام این اثر نیز روانه بازار کتاب شده است.

Page Generated in 0/0056 sec