printlogo


کد خبر: 255792تاریخ: 1401/8/11 00:00
دور دنیا

زلنسکی: اوکراین در نبرد با اتحاد بزرگ روسیه- ایران است
«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، لفاظی علیه جمهوری اسلامی ایران را تشدید کرده است، بار دیگر در مصاحبه با یک رسانه اسرائیلی، گزافه‌گویی‌های خود را تکرار کرد و خواستار کمک از رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران شد. وی در گفت‌وگو با برنامه «اودا» تلویزیون رژیم صهیونیستی که دوشنبه شب در سرزمین اشغالی پخش شد، تصریح کرد که نمی‌تواند موضع رژیم صهیونیستی و امتناع این رژیم از عرضه سامانه‌های پدافند هوایی به اوکراین را «درک کند» و این در حالی است که وی در 8 ماه گذشته از نخست‌وزیرهای مختلف رژیم صهیونیستی برای دریافت چنین سامانه‌هایی درخواست کرده است. 
 
***
نامه سرگشاده خانواده‌های زندانیان سیاسی بحرین به پاپ
 خانواده‌های زندانیان سیاسی محکوم به اعدام در بحرین و گروه‌های حقوقی، از پاپ فرانسیس خواستند در جریان سفر این هفته خود به منامه، صراحتا از این حکم‌های اعدام انتقاد و از حقوق زندانیان سیاسی دفاع کند. این در حالی است که رژیم آل‌خلیفه، از زمان آغاز انقلاب مردم بحرین در سال ۲۰۱۱ تاکنون، هزاران معترض، روزنامه‌نگار و فعال مدنی این کشور را با انجام محاکمه‌های مختلف که برخی حتی دسته‌جمعی بود، به زندان انداخته است. به نوشته «فرانس 24»، خانواده‌های زندانیان سیاسی محکوم به اعدام، روز گذشته از پاپ فرانسیس که قصد دارد هفته جاری به منامه سفر کند، خواستند تا مجازات اعدام زندانیان سیاسی را به صراحت مورد انتقاد قرار دهد و از آنها دفاع کند. این درخواست در قالب نامه سرگشاده خانواده‌های 12 زندانی محکوم به اعدام در بحرین و از سوی مرکز بحرینی حقوق و دموکراسی که مقر آن در لندن است، منتشر شد. پاپ فرانسیس قرار است سوم تا ششم نوامبر جاری برای شرکت در «هم‌اندیشی بحرین: گفت‌وگوی شرق و غرب برای همزیستی انسانی» میهمان منامه باشد. 
 
***
سوریه: اسرائیل دیر یا زود پاسخ تجاوزهای اخیر خود را می‌گیرد
فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با روزنامه اثیر عمان دلایل عدم پاسخ کشورش در موقعیت فعلی به حملات مکرر رژیم صهیونیستی به دمشق و اطراف آن را فاش کرد. وی گفت: اسرائیل از عبور چند هواپیمای غیرنظامی سوءاستفاده می‌کند و از زیر یا بالای آنها شلیک می‌کند و در این صورت وقتی موشک‌های سوریه پاسخ می‌دهند ممکن است به هواپیمای غیرنظامی ضربه بزنند و بعد دمشق مقصر جلوه داده شود، به همین دلیل ما فعلا واکنشی نشان نمی‌دهیم. المقداد افزود: مواضع ما در قبال این حملات روشن است و می‌گوییم و هشدار می‌دهیم که اسرائیل دیر یا زود پاسخ این حملات را خواهد گرفت اما در حال حاضر چیزی که سوریه به آن نیاز دارد خرد و تدبیر است نه مقابله. 
 
***
محبوبیت صدراعظم آلمان سقوط کرد
نتایج یک نظرسنجی که از سوی مؤسسه افکارسنجی «اینسا» برای نشریه «بیلد» آلمان انجام و روز دوشنبه منتشر شد، نشان داد بیش از نیمی از شهروندان آلمانی معتقدند «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان عملکرد مناسبی در این سمت ندارد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، طبق این نظرسنجی که با پرسش از ۱۰۰۰ شهروند آلمانی برگزار شد، ۵۵ درصد آلمانی‌ها بر این نظرند که شولتز کارش را به عنوان صدراعظم خوب انجام نمی‌دهد. از بین این ۵۵ درصد، ۲۴ درصد معتقدند شولتز عملکردی کاملا شکست‌خورده به عنوان صدراعظم داشته، در حالی که ۳۱ درصد معتقدند صدراعظم آلمان عمدتا در ماموریت‌های فعلی‌اش شکست خورده است. 37 درصد از پاسخگویان نیز مخالف این نظر بودند. 
 
***
غیبت رهبران عربی در نشست سران عرب در الجزایر
وزیران خارجه کشورهای عربی یکشنبه هفته جاری با اجتماع در پایتخت الجزایر دستورکار نشست امروز سران عرب را تعیین کردند. قرار است در نشست ۲ روزه رهبران جهان عرب، تحولات فلسطین، جنگ یمن، درگیری‎های نظامی در سوریه، نقش‌آفرینی ایران در غرب آسیا، بحران داخلی لیبی در کنار پیامدهای جنگ اوکراین در ناامنی غذایی کشورهای عربی بررسی شود. سی‌ویکمین نشست سران اتحادیه عرب در حالی برگزار می‌شود که موضوع فلسطین یکی از مهم‌ترین محورهای این نشست است تا در سایه آن کشورهای عربی با حمایت از ملت فلسطین موضع واحدی در قبال آن داشته باشند. از آنجا که برخی کشورهای عربی اقدام به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی کرده‌اند شماری از رهبران این کشورها در نشست الجزایر حضور ندارند، چرا که مجبورند بیانیه پایانی نشستی را امضا کنند که با توافقنامه عادی‌سازی روابط با تل‌آویو ناسازگار است. 
 
***
هشدار وزیر دارایی سوئد: زمستانی سخت در پیش است
بر اساس پیش‌بینی دولت سوئد، وضعیت فعلی اقتصاد این کشور تاریک است و در سال آینده وارد رکود خواهد شد. الیزابت سوانتسون، وزیر دارایی تازه منصوب شده سوئد می‌گوید: «اقتصاد سوئد به سمت زمستانی سخت پیش می‌رود. با این حال، ما هنوز نمی‌دانیم [زمستان پیش رو] چقدر سرد و تاریک خواهد بود». دولت انتظار دارد تولید ناخالص داخلی در سال آینده وارد رکود شده و اقتصاد متزلزل شود. همچنین انتظار می‌رود نرخ بیکاری افزایش یابد. با توجه به این موضوع، وزیر دارایی سوئد خواستار یک سیاست مالی متعادل شده تا بتواند تورم را مهار کرده و رکود اقتصادی را مدیریت کند. سوانتسون هشدار داد که بسیاری از سوئدی‌ها در سال آینده شرایط سخت اقتصادی را تجربه کنند. در همین حال، نظرسنجی جدیدی که همین ماه برگزار شده نشان می‌دهد بیش از نیمی از سوئدی‌ها آینده‌ای «تاریک» یا «خیلی تاریک» را برای خود پیش‌بینی می‌کنند.

Page Generated in 0/0160 sec