printlogo


کد خبر: 255811تاریخ: 1401/8/11 00:00
اخبار

سرمایه‌گذاری 4.5 میلیارد دلاری شرکت‌های روسی در ۷ میدان نفتی
وزیر نفت گفت: تاکنون سرمایه‌گذاران و شرکت‌های روسی قرارداد ۷ میدان نفتی و گازی را با ایران به ارزش 4.5 میلیارد دلار نهایی کرده‌اند که برخی پروژه‌ها تاکنون ۷ تا ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.
جواد اوجی دیروز در نشست هماهنگی با نمایندگان کارگروه‌های مختلف طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه برای بررسی اسناد تدوین‌شده به ‌منظور مذاکره و امضای سند نهایی همکاری‌های تهران - مسکو با بیان اینکه تاکنون در شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و روسیه همه دستگاه‌های اجرایی به‌ نحو شایسته‌ای پای کار بودند، اظهار کرد: بزودی با جمع‌بندی‌های انجام‌شده اسناد کلی توافق‌ها بین ۲ کشور امضا خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه هیچ زمانی در تاریخ این‌قدر روابط ایران و روسیه به هم نزدیک نبوده است، تصریح کرد: باید همه ما از این فرصت طلایی در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل، اقتصادی، صنعت، بهداشت و درمان، بانکی و... استفاده کنیم. در این میان همکاری ۲ کشور در زمینه بانکی از همه مهم‌تر به نظر می‌رسد.
وزیر نفت با اشاره به تحریم‌های احتمالی روسیه در ماه ژانویه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپایی افزود: سال‌هاست که ایران با چنین تحریم‌هایی روبه‌رو است، بنابراین فرصت خوبی است تا بتوانیم تحریم‌ها را با کمک ۲ کشور بلااثر کنیم.
 
***
صندوق توسعه ملی برای نخستین‌بار سهام خرید
رئیس سازمان بورس خبر داد صندوق توسعه ملی برای نخستین‌بار با کد معاملاتی خود در بورس سهام خرید.
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد صندوق توسعه ملی برای نخستین بار با کد معاملاتی خود، در بورس تهران سهام خریداری کرد. به گفته وی، با پیگیری‌های انجام شده، منابع جدیدی از صندوق توسعه ملی به بازار سهام وارد شد و برای نخستین بار این صندوق با کد معاملاتی خود اقدام به خرید سهام کرده است.
رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: این اقدام خوبی برای دولت و بازار سهام محسوب می‌شود، چرا که دارایی‌های ریالی این صندوق به‌ نوعی تبدیل به دلار شده است. با توجه به افت قیمت سهام، می‌توان این موضوع را اینگونه تعبیر کرد که یک دارایی را در عوض اینکه با نرخ دلار در کانال ۳۰ هزار تومانی تهیه کنند، آن را با نرخ دلار ۱۵ هزار تومانی خریداری کرده‌اند. عشقی در ادامه هم گفت: به بیان دیگر صندوق توسعه ملی که یک منبع بین‌النسلی به حساب می‌آید، دارایی ارزنده‌ای را در قیمت‌های بسیار نازلی اندوخته کرده و این اقدام برای کشور و شرایط فعلی بازار سهام مناسب است؛ امیدواریم این اقدام در آینده نیز تداوم پیدا کند.
 
***
مالیات ارزش افزوده واردات شیرخشک و دارو کم شد
مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران از ابلاغ مصوبه کاهش مالیات ارزش افزوده به گمرک خبر داد و گفت: از سوم آبان نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات مواد اولیه دارو، شیرخشک اطفال و تجهیزات و ملزومات پزشکی و توانبخشی کاهش یافته
 است.
علی وکیلی با اشاره به تغییر نرخ ارز محاسبه حقوق ورودی از ۴۲۰۰ تومان به نرخ  ETS اظهار کرد: این اتفاق افزایش قیمت تمام شده دارو و مواد اولیه را در پی داشت که برای جبران آن، حقوق گمرکی و نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی کاهش پیدا کرد. بر این اساس، مصوبه‌ای به گمرک ابلاغ شد که طبق آن نرخ مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه دارو، شیرخشک اطفال، قطعات ساخت، قطعات یدکی تجهیزات و ملزومات پزشکی و توانبخشی یک درصد و برای دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی دارای مشابه تولید داخل و شیرخشک اطفال ۲ درصد تعیین شده است.
وی درباره اینکه کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده شامل چه کالاهایی می‌شود؟ گفت: قرار نیست از سوی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت لیستی درباره کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاها به گمرک ابلاغ شود. با توجه به اینکه گمرک و وزارت بهداشت در سامانه جامع امور گمرکی به صورت سیستمی به یکدیگر لینک هستند، در هر مورد گمرکات اجرایی نسبت به استعلام سیستمی از اداره مربوطه اقدام می‌کنند و در صورت تایید، کاهش مالیات بر ارزش افزوده روی اظهارنامه اعمال می‌شود.
 
***
رشد ۱۰۰۰۰ واحدی و سراسری شاخص کل
شاخص کل دیروز توانست با رشد ۱۰۶۲۸ واحدی به جایگاه یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحدی برسد. در معاملات دیروز نمادهای بزرگ و شاخص‌سازی همچون فارس، فولاد، وغدیر، وبانک و شستا بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند. نکته مهم مثبت بودن شاخص هم‌وزن در معاملات دیروز بیش از میزان شاخص کل بود، در معاملات صبح دیروز ۸۲ درصد نمادهای بازار سرمایه مثبت معامله شده اما میزان آن در انتهای معاملات کاهش یافته و به ۷۸ درصد نمادها رسید اما باز هم قابل توجه است. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه همچنان پایین‌تر از ۲,۵۰۰ میلیارد تومان بوده و دیروز به ۲,۴۴۷ میلیارد تومان رسید.

Page Generated in 0/0045 sec