رئیس سازمان خصوصیسازی گفت: زیان وارده به خودروسازان که حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است، با احتساب سود از دست رفته، بین ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار میلیارد تومان میشود.
حسین قربانزاده افزود: جلساتی بین وزارت صمت و وزارت امور اقتصادی و دارایی هم با حضور 2 وزیر و هم چندین جلسه بدون حضور 2 وزیر در زمینه واگذاری سهام دولت در 2 شرکت بزرگ خودروسازی ایرانخودرو و سایپا برگزار شده است که در جلسات پیشین و همچنین در نشست نخست با دانشگاهیان که در دانشگاه علامه برگزار شد، نظرات حاضران معطوف به بهرهوری و کارایی صنعت خودرو و اینکه مدل واگذاری چگونه باشد، بوده است.
وی ادامه داد: در نهایت با برگزاری این جلسات به یک پیشنویس رسیدیم که برای جمعبندی نهایی باید کارشناسان نظر میدادند.
رئیس سازمان خصوصیسازی خاطرنشان کرد: در این جلسات فضای کلی واگذاری صنعت خودرو مطرح شد و قرار است در این جلسات موضوعات را عینی و جزئی پیش ببریم. اغلب افراد و کارشناسان نسبت به وظایف حاکمیتی دولت در این 2 شرکت انتقاد داشتند و اینکه دولت میتوانست بهتر از این در حوزه مسائلی مانند قیمتگذاری و زیان به خودروسازان که حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان و با احتساب سود از دست رفته بین ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار میلیارد تومان میشود، عمل کند.
قربانزاده ادامه داد: باید در این زمینه به تبادلنظر رسید و این نقشه که ایستگاههایی داشته باشد و اینکه این ایستگاهها در چه زمانهایی باشد، با نظر کارشناسان تأمین شود. همچنین نقد جدی به خودسهامداری خودروسازان مطرح شده است و اگر دولت حاکمیت شرکتی را بپذیرد و رای دولت در اقلیت و به اندازه سهامش تثبیت شود و قوانین حاکمیت شرکتی اجرا شود، موضوع واگذاری به راحتی محقق خواهد شد، البته درباره شرکت سایپا قفل سهامداری باید به شکل دیگری باز شود.
وی اضافه کرد: سازمان خصوصیسازی بالاخره پس از تغییر و تحولاتی که در حوزه عملکرد داشته است، بر موضوع خودرو متمرکز شده و این موضوع پیشانی کار این سازمان در زمان حاضر تلقی میشود، چرا که مزایده بسیار بزرگ و خوبی برگزار کردیم و موضوع واگذاری 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال نیز حل شد و اکنون باید موضوع خودرو را با تمرکز بیشتر رسیدگی کنیم.
رئیس سازمان خصوصیسازی گفت: یک جلسه دیگر هم با دانشگاهیان و صاحبنظران خواهیم داشت تا جلسات در محیط دانشگاه کامل شود و در نهایت میتوان موضوع را در دولت پیش برد.