printlogo


کد خبر: 255911تاریخ: 1401/8/14 00:00
اخبار

تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان در مرحله پایانی
عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه وراث باید درخواست خود را اعلام کنند و برگه انحصار وراثت را در اختیار داشته باشند، گفت: اقدامات مربوط به تعیین‌تکلیف سهام عدالت متوفیان به سرعت در حال انجام است اما تعیین دقیق زمان اجرایی شدن طرح مدنظر اصلا کار ساده‌ای نیست. حمیدرضا دانش‌کاظمی به آخرین وضعیت تعیین تکلیف وراث سهام عدالت اشاره کرد و افزود: در آخرین جلسه شورای عالی بورس که نخستین روزهای مهرماه برگزار شد، مصوبه تعیین‌تکلیف متوفیان سهام عدالت صادر شد. وی به وجود موارد متعدد در زمینه تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان تاکید کرد و گفت: وراث باید درخواست خود را اعلام و برگه انحصار وراثت را در اختیار داشته باشند. دانش‌کاظمی به معضل موجود در زمینه سهام عدالت متوفیان تاکید کرد و ادامه داد: فرآیند سهام عدالت متوفیان از سال‌ها قبل بلاتکلیف مانده و مشکل اصلی این است که حتی شاید وراث هم فوت کرده باشند. دانش‌کاظمی افزود: طبق دستور رهبر معظم به قوه قضائیه، نباید هزینه ویژه‌ای برای امور سهام عدالت از سوی سهامداران پرداخت شود. عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: پس از تصمیمات اتخاذ شده از سوی شورای عالی بورس در نهایت مصوب شد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی امکانی را فراهم کنند که سهامداران بتوانند از طریق برگه انحصار وراثت، فرمی را به صورت رایگان از طریق سامانه‌ای که به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی متصل است، پر کنند. وی اعلام کرد: با توجه به چنین اقدامی، وراث متوفیان سهام عدالت و نیز سهامی که باید به آنها اختصاص یابد، مشخص است. دانش‌کاظمی اظهار داشت: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی باید به گونه‌ای این امر را پیاده‌سازی کنند که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بتواند آن را بررسی و اقدامات لازم را انجام دهد.
 
۸۰ درصد مهارت‌آموزان واحدهای صنعتی جذب بازار کار شدند
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۸۰ درصد مهارت‌آموزان که در واحدهای صنعتی و صنفی دوره آموزشی دیدند، با کسب تجربه وارد بازار کار شدند. غلامحسین حسینی‌نیا اظهار داشت: ۵۰ هزار و ۴۶۶ کارآموز در محیط واقعی کار  از جمله واحدهای صنفی یا صنعتی مهارت و تجربه کسب کردند که از این تعداد ۸۰ درصد وارد بازار کار شدند. وی افزود: این تعداد مهارت‌آموز در ۱۷ هزار و ۳۸۶ واحد صنفی یا صنعتی، دوره‌های آموزشی و تخصصی مهارتی را گذراندند. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در این طرح که به شیوه استاد- شاگردی نوین با استفاده از ظرفیت‌های صنایع و صنوف اجرا می‌شود، طول دوره‌ها یک ماه (۱۰۰  ساعت) تا حداکثر ۱۸ ماه بوده و مهارت‌آموزان در طول دوره از شمول قانون کار و تأمین اجتماعی مستثنا هستند. وی با اشاره به اینکه مهارت‌آموزی در طرح محیط کار واقعی منجر به کسب تجربه و ورود تضمینی به بازار کار می‌شود، گفت: طرح مهم مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار تعریف شده است که با کمک اتاق اصناف اجرایی می‌شود و انقلابی اساسی در حوزه اشتغال ایجاد می‌کند. حسینی‌نیا تأکید کرد: در این طرح از ظرفیت بخش خصوصی برای ارائه خدمات آموزشی بهره‌گیری می‌شود تا کارآموزان در محیط کار واقعی آموزش اصول بنگاه‌داری را یاد بگیرند و پس از اتمام دوره مهارت‌آموزی، برای خود شغل ایجاد کنند. وی بیان داشت: طبق ارزیابی انجام شده حدود 3 میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از یک میلیون واحد صنفی قابلیت نقش‌آفرینی در قالب طرح آموزشی در محیط کار واقعی را دارند.
 
جزئیات سوآپ محصولات کشاورزی ایران و قزاقستان
ایران و قزاقستان ظرف مدت ۲ هفته تفاهمات انجام شده در زمینه ترانزیت و سوآپ گندم را عملیاتی می‌کنند. تلاش 2 کشور به منظور افزایش مبادلات دوجانبه بازرگانی تا حدود یک میلیارد دلار، بر اساس تفاهمات رؤسای‌جمهور 2 کشور مدنظر است. همچنین تبادل هیأت‌های تخصصی دامپزشکی و حفظ نباتات با هدف ایجاد زمینه‌های توسعه تجارت محصولات کشاورزی و همچنین تشکیل کمیته همکاری‌های کشاورزی، ظرف یک ماه آتی با هدف پایش روند توسعه همکاری‌های فنی و مناسبات بازرگانی کشاورزی 2 کشور در این تفاهمنامه مدنظر بوده است. معرفی مراجع ذی‌صلاح 2 کشور ظرف مدت 2 هفته برای عملیاتی‌سازی تفاهمات انجام شده در زمینه ترانزیت و سوآپ گندم مورد تاکید است. تفاهم در زمینه کالاهای کشاورزی قابل تبادل بین 2 کشور با توجه به تاکید 2 طرف بر افزایش همکاری‌ها در زمینه امنیت غذایی به عنوان مثال محصولات لبنی، میوه‌جات (سیب و مرکبات)، میوه‌های خشک و سبزیجات از طرف ایرانی و گندم، جو و دانه‌های روغنی از طرف قزاقستانی انجام شد. در این تفاهمنامه همچنین بر تأسیس شرکت مشترک بازرگانی محصولات کشاورزی و اجرای طرح‌های مشترک کشاورزی تفاهم شد و تفاهم در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های مشابه توسط شرکت‌های قزاقستانی در تهران در فروردین ۱۴۰۲ مصادف با بازدید نخست‌وزیر قزاقستان از تهران انجام می‌شود. «سریک ژومانگارین»، معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت قزاقستان از میزبانی دوستانه و صمیمانه از هیأت جمهوری قزاقستان طی حضور در ایران قدردانی کرد.
 

Page Generated in 0/0088 sec