printlogo


کد خبر: 255913تاریخ: 1401/8/14 00:00
با فعال‌شدن سامانه بارشی، اغلب استان‌های کشور با بارش برف و باران مواجه شدند
بارش برف پاییزی
13 استان درگیر سیل و آبگرفتگی؛ سیلاب جان یک نفر را در گناوه گرفت

به دنبال فعال شدن سامانه بارشی، هوای اغلب استان‌های کشور بارانی شد و البته در برخی مناطق سردسیر بارش‌ها به صورت برف بود. روز گذشته محورهای مواصلاتی استان‌های اصفهان، اردبیل، لرستان، خراسان رضوی و شمالی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال‌وبختیاری، فارس، کهگیلویه‌وبویراحمد و یزد با بارش برف و باران مواجه شد؛ بارش‌های تندی که در بعضی مناطق منجر به راه افتادن سیلاب و آبگرفتگی معابر شد. بنا به این گزارش، بارش نخستین برف پاییزی پنجشنبه گذشته ارتفاعات و سطح برخی شهرها را سفیدپوش کرد به طوری که بارش برف در گردنه بیژن کهگیلویه‌وبویراحمد به ۵۰ سانتیمتر رسید. در استان اردبیل نیز محور مواصلاتی خلخال به اسالم و خلخال به پونل سفیدپوش شد. در استان لرستان نیز گردنه گله بادوش الیگودرز به دلیل بارش برف برای ساعاتی بسته شد. اصفهانی‌ها نیز در این روز نخستین بارش برف پاییزی را مشاهده کردند. همچنین بارندگی شدید همراه با رعد و برق و توفان طی روزهای گذشته در گناوه باعث آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها در سطح شهر شد. بر اساس اعلام ایستگاه هواشناسی، میزان بارندگی در گناوه به ۷۳ میلیمتر گزارش شده است. 
هشدار بارش‌های سیل‌آسا و خسارت به کشاورزان
سازمان هواشناسی ضمن پیش‌بینی تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور، نسبت به بارش‌های سیل‌آسا، تگرگ، برف و خسارت به محصولات کشاورزی در برخی استان‌ها هشدار داد. بررسی جدیدترین نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز با گذر موج تراز میانی جو از شمالی شرق کشور در خراسان شمالی،‌ خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان و ارتفاعات شرقی البرز و ارتفاعات استان‌های هرمزگان، کرمان و شمالی سیستان‌وبلوچستان وزش باد و بارش روی می‌دهد. همچنین فردا در نوار شرقی کشور بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی شده و به‌تدریج با شمالی شدن جریان باد روی دریای خزر، بارش همراه با وزش باد و کاهش نسبی دما در شرق اردبیل، گیلان و مازندران رخ می‌دهد و دریای خزر نیز مواج می‌شود. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، دوشنبه در جنوب سیستان‌وبلوچستان و شرق هرمزگان رگبار پراکنده و وزش باد رخ خواهد داد و در سواحل شمالی بارش‌ها تشدید شده و با گذر متناوب امواج تراز میانی از نوار شمالی کشور، در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی،‌ اردبیل و ارتفاعات البرز مرکزی بارش باران و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی شده است. سه‌شنبه نیز در شمال غرب،‌ گیلان،‌ دامنه‌های زاگرس در غرب و دامنه‌های جنوبی البرز در قزوین و البرز ابرناکی رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی به دنبال تشدید فعالیت سامانه بارشی، بارش‌ها در اغلب استان‌ها بویژه در ارتفاعات و مناطق سردسیر علاوه بر باران همراه با رعدوبرق و تگرگ بوده که احتمال بارش برف، وزش باد شدید موقت در چنین نقاط مستعدی دور از انتظار نیست. اثر مخاطرات این سامانه بارشی جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، سیلاب در مناطق مستعد، صاعقه، اختلال در تردد جاده‌ای، ریزش و احتمال رانش کوه، خسارت به سازه‌های موقت، تاخیر و احتمال لغو پرواز و آسیب به صنعت کشاورزی پیش‌بینی می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود از تردد و اسکان در حاشیه مسیل‌ها خودداری شود، همچنین اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، بازگشایی دهانه پل‌ها و آبروها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، بررسی استحکام سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها، تسریع در کاشت محصولات پاییزه توصیه می‌شود. 
رگبار باران و کاهش دمای هوا در تهران
اداره کل هواشناسی استان تهران از کاهش دما طی هفته آتی و وقوع رگبار پراکنده در ارتفاعات استان تهران خبر داد. بر اساس آخرین نقشه‌های هواشناسی، از بعدازظهر امروز تا یکشنبه ۱۴ و ۱۵ آبان‌ماه همچنین طی روز سه‌شنبه ۱۷ آبان با گذر موجی نسبتا ضعیف افزایش ابرناکی و در ارتفاعات استان تهران گاهی رگبار پراکنده و وزش باد مورد انتظار است. از بعدازظهر یکشنبه تا دوشنبه در پاره‌ای از نقاط بویژه بخش‌های جنوبی و غربی وزش باد شدید گاهی با خیزش موقت گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه فیروزکوه با کمینه دمای ۲- درجه سانتیگراد سردترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.
آبگیری سدها و سازه‌های آبخیزداری با بارش‌های پاییزی
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: بارش‌های ۲ روز گذشته موجب آبگیری و سرریز شدن برخی سدها از جمله سد تنگ ارم دشتستان و سازه‌های آبخیزداری شده است. کوروش دهقان روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: همچنین این بارش‌ها خوشحالی کشاورزان و امیدواری آنان برای سال زراعی پرآب در این استان را به دنبال داشته است. وی اظهار کرد: بارندگی‌های این سامانه که از بامداد پنجشنبه گذشته از شهرستان دیلم در شمال استان بوشهر آغاز شد، بتدریج شهرستان‌های گناوه، دشتستان و شهرستان‌های مرکزی این استان را تحت تاثیر قرار داد. دهقان با بیان اینکه بارش‌های اخیر خسارت‌هایی نیز به دنبال داشته است، یادآور شد: شدت بارش‌ها باعث سقوط پایه‌های برق و قطعی برق در شهرستان‌های گناوه، دشتی و دشتستان شد که با تلاش کارکنان شرکت توزیع برق این استان در حال حاضر مشکل برطرف شده است. وی ادامه داد: بارش باران موجب آبگرفتگی ۱۵ منزل مسکونی در روستاهای شهرستان گناوه شد و بر اثر ریزش دیوار نیز یک نفر در شهرستان گناوه جان خود را از دست داد. دهقان اضافه کرد: همچنین باران و تگرگ به حوزه کشاورزی بویژه مزارع گوجه‌فرنگی در شهرستان‌های دشتستان و دشتی خسارت ‌زده است. وی درباره میزان خسارت‌های وارده به بخش زیربنایی و کشاورزی یادآور شد: میزان خسارت کلی وارده به بخش کشاورزی و زیربنایی این استان از سوی دستگاه‌های مسؤول برآورد و به مدیریت بحران استانداری اعلام‌ می‌شود. وی یادآور شد: بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان بوشهر، بیشترین بارش‌ها در شهرستان‌های جم با ۸۶، گناوه با ۷۴، دیلم با ۴۵، خورموج با ۳۷ و تنگستان با ۱۷ میلیمتر گزارش شده است. 
 
    امدادرسانی هلال‌احمر به بیش از ۷۵۰ فرد متاثر از سیل و آبگرفتگی  
رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر دیروز از امدادرسانی به بیش از ۷۵۰ نفر متاثر از سیل و آبگرفتگی در ۷۲ ساعت گذشته خبر داد. مهدی ولی‌پور در این باره گفت: ١٣ استان اصفهان، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، فارس، کهگیلویه‌وبویراحمد، گلستان، لرستان و یزد در ۷۲ ساعت گذشته متاثر از بارش شدید باران و وقوع سیل و آبگرفتگی بودند. وی با بیان اینکه امدادگران هلال‌احمر در ٣٦ شهرستان شامل ٥٣ منطقه (شهر: ٩، روستا: ٢٥، عشایرنشین: ١٧، محور: ٢) به شهروندان متاثر از شرایط آب و هوایی امدادرسانی کردند، افزود: به ٧٥٣ نفر در 3 روز گذشته امدادرسانی شده است، همچنین یک نفر به مناطق امن منتقل و ۷۴ نفر نیز اسکان اضطراری داده شدند. بر اساس پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، گفت: ٦٥ تیم عملیاتی شامل ٢٢٥ امدادگر و نجاتگر در عملیات امدادرسانی به متاثران از سیل و آبگرفتگی مشارکت داشتند و ۱۴ دستگاه چادر امدادی، ۳۶۲ تخته پتو، ۵۲ شعله والور، ۱۲۸ بسته غذایی، ۲۰۰ قرص نان و ۷۷۶ کیلوگرم نایلون بین حادثه‌دیدگان توزیع کردند.

 


Page Generated in 0/0066 sec