printlogo


کد خبر: 255932تاریخ: 1401/8/14 00:00
دور دنیا

با فشار آمریکا و اتحادیه اروپایی صورت گرفت
لغو جلسه‌ دوجانبه ایران و اوکرایندر لهستان درباره پهپادهای ایرانی
همزمان با ادعاهای اوکراین درباره به کارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه و اوکراین و تلاش اتحادیه اروپایی برای فضا‌سازی رسانه‌ای بر پایه‌ این ادعا، وزارت امور خارجه ایران علاوه بر ارائه نامه کتبی از جانب خود و طرف روس به سازمان ملل درباره عدم استفاده از هیچ‌یک از سلاح‌های ایرانی در جنگ اوکراین، در‌این زمینه چند اقدام عملی نیز انجام داد. 
به گزارش روزپلاس، برخی اخبار منتشره و گفت‌وگو با یک منبع آگاه نشان می‌دهد با ابتکار وزارت امور خارجه‌ به اوکراین اعلام شد آمادگی بررسی شواهد استفاده از هر گونه سلاح ایرانی توسط روسیه از سوی ایران وجود دارد، با موافقت اوکراین گروهی از دیپلمات‌های ایرانی و کارشناسان متخصص عازم لهستان شدند تا دیدار مشترکی در ورشو برگزار شود. ساعاتی پیش از برگزاری جلسه، طرف اوکراینی با فشارهای آمریکا و اتحادیه اروپایی از حاضر شدن در این جلسه منع شد. دستور ممانعت از حضور در این جلسه از خارج از اوکراین به نمایندگان این کشور ابلاغ شد که طرف اوکراینی و همچنین میزبان لهستانی از این رفتار بسیار ناراضی و متعجب شدند. با حسن‌نیت طرف‌ ایرانی و مانع‌تراشی اتحادیه اروپایی که با هماهنگی و دستور آمریکا رخ داد، سوءاستفاده از کشور اوکراین برای رسیدن به اهداف سیاسی بیش از پیش مشخص شده است. بر خلاف ادعای زلنسکی که اوکراین را در تصمیم‌گیری‌های مهم مستقل اعلام کرده بود، این چندمین مورد است که تصمیماتی تحت فشار آمریکا یا مستقل از سیستم سیاسی اوکراین و توسط آمریکا و اتحادیه اروپایی برای مردم اوکراین اتخاذ می‌شود.
 
سفر صدراعظم آلمان به چین
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در سفری جنجالی وارد پکن شد و ابتدا با رئیس‌جمهور چین دیدار کرد. یک هیأت تجاری شولتز را در این سفر همراهی می‌کند. اولاف شولتز (SPD) برای نخستین بار در دوران صدراعظمی خود وارد پکن شد. هواپیمای وی صبح دیروز به وقت محلی در فرودگاه پایتخت چین به زمین نشست. پس از ورود، شولتز مورد استقبال شی جین پینگ، رئیس‌جمهور این کشور قرار گرفت. به‌ گزارش تلویزیون دولتی چین، شی‌جین‌پینگ دیدار با صدراعظم آلمان را مایه تشدید همکاری‌های عملی دانست و تصریح کرد آلمان و چین به ‌عنوان 2 کشور بزرگ پرنفوذ باید به‌ خاطر صلح جهانی در زمان «تغییر و آشفتگی» همکاری داشته باشند. شولتز هم به ‌نوبه خود ابراز امیدواری کرد علاوه بر مسائل اقتصادی، طرفین بتوانند در حوزه‌هایی نظیر امنیت ‌غذایی، تغییرات اقلیمی و وضعیت کشورهای مقروض هم همکاری‌های خود را افزایش دهند. اولاف شولتز، نخستین رهبر یکی از کشورهای اتحادیه اروپایی و گروه 7 کشور صنعتی است که از آغاز همه‌گیری «کووید-19» راهی چین شده است. 
 
تنهایی آمریکا در سازمان ملل
مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه با رأی قاطع، تحریم‌های آمریکا علیه کوبا را محکوم کرد. به نوشته وبگاه خبری آکسیوس، قطعنامه محکومیت 3 دهه تحریم آمریکا علیه کوبا با ۱۸۵ رأی موافق در برابر ۲ رأی مخالف (آمریکا و رژیم صهیونیستی) تصویب شد. «برونو رودریگز» وزیر خارجه کوبا پیش از انجام این رأی‌گیری گفت: تحریم‌های آمریکا «اقدامی عامدانه در راستای جنگ اقتصادی با هدف جلوگیری از ورود درآمد به کشور، از بین بردن توان دولت در رفع نیازهای مردم و فروپاشی اقتصادی و ایجاد شرایط حکومت‌ناپذیری است». این مقام ارشد کوبا افزود: «ایالات متحده از سال ۲۰۱۹ محاصره علیه کشور ما را به ابعاد شدیدتر، بی‌رحمانه‌تر و غیرانسانی‌تری رسانده و عامدانه، شدیدترین آسیب ممکن را به خانواده‌های کوبایی تحمیل می‌کند». 
 
مدودوف: همه دشمنان خود را به آتش ابدی جهنم می‌فرستیم
معاون شورای امنیت روسیه روز جمعه جنگ روسیه با اوکراین را «مقدس» لقب داد و گفت روسیه می‌تواند همه دشمنان خود را به آتش ابدی جهنم بفرستد. به نوشته خبرگزاری رویترز، «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه در پیامی به مناسبت «روز وحدت ملی روسیه»، جنگ روسیه در اوکراین را یک درگیری مقدس با شیطان دانست. وی هشدار داد روسیه می‌تواند همه دشمنان خود را به آتش ابدی جهنم بفرستد. مدودف گفت روسیه در حال مبارزه با «نازی‌های معتاد و دیوانه» در اوکراین است که توسط غربی‌ها حمایت می‌شوند. معاون شورای امنیت روسیه گفت روسیه سلاح‌های مختلفی دارد و قادر است همه دشمنان خود را به جهنم داغ بفرستد. 
 
قطع برق 4.5 میلیون اوکراینی
در ادامه بحران انرژی اوکراین در پی عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور این کشور از قطع برق 4.5 میلیون اوکراینی خبر داد. زلنسکی که با سودای پیوستن به ناتو، حدود ۲۰‌درصد خاک اوکراین را از دست داده و اکنون با مشکل بی‌برقی گسترده مواجه است،  شامگاه پنجشنبه گفت به دلیل حملات روسیه 4.5 میلیون اوکراینی به انرژی برق دسترسی ندارند. به نوشته خبرگزاری رویترز، او طی پیامی ویدئویی با بیان اینکه رقم مذکور بیش از ۱۰ درصد جمعیت اوکراین تا قبل از آغاز جنگ است، توضیح داد کی‌یف و ۱۰ استان دیگر با مشکل کمبود شدید برق دست‌وپنجه نرم می‌کنند. رئیس جمهور اوکراین که با وجود متحمل‌شدن خسارات سنگین در جنگی که خود آتش آن را شعله‌ور کرد، هنوز تمایلی به مذاکره با روسیه ندارد، از مقامات محلی خواست ضمن خاموش کردن تابلوها و چراغ‌های فروشگاه‌ها، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند. 

Page Generated in 0/0052 sec