printlogo


کد خبر: 255935تاریخ: 1401/8/14 00:00
«ارس»، «سووشون» و 3 فیلم دیگر در دستور کار روایت فتح
5 فیلم روایت فتح به فجر می‌رسد؟

گروه فرهنگ و هنر: بنیاد فرهنگی روایت فتح همان‌طور که در جشنواره فیلم مقاومت حضور پررنگی داشت، قصد دارد در جشنواره فیلم فجر هم پرقدرت حاضر شود و به همین خاطر 5 پروژه سینمایی در دستور کار دارد که برای رساندن آنها به جشنواره تلاش می‌کند؛ اما چه تعداد از این پروژه‌ها برای حضور در فجر امسال شانس بالایی دارند؟
به گزارش «وطن‌امروز»، ثبت‌نام برای جشنواره فیلم فجر آغاز شده اما تنور تولید فیلم برای این جشنواره همچنان داغ است و نهادهای گوناگون از جمله روایت فتح در تلاش هستند تا این فرصت حدودا 90 روزه تا آغاز جشنواره را غنیمت بشمارند و تولیدات‌شان را برای این فضای رقابتی عرصه سینما آماده کنند. آنچه از گزینه‌های احتمالی حضور در جشنواره فیلم فجر برمی‌آید، نویدبخش یک جشنواره متنوع است و تنوع موضوعات و ژانرهای در حال تولید، گویای این است که باید در انتظار جشنواره‌ای باشیم که می‌تواند پاسخگوی سلایق گوناگون مخاطبان باشد. 
به هر حال، روایت فتح به عنوان یکی از بنیادهای فرهنگی فعال در این عرصه، تلاش دارد تا حضور پررنگی در این دوره از جشنواره فیلم فجر داشته باشد. سیدمحمد حسینی، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس در جلسه هم‌اندیشی با عوامل جشنواره فیلم مقاومت، درباره فعالیت‌های بنیاد روایت فتح و تولیداتی که برای فجر در دست تولید دارد، گفت: ما در تلاش هستیم تا ۵ فیلم سینمایی را به جشنواره فیلم فجر برسانیم که یکی از مهم‌ترین این آثار فیلم سینمایی «ارس» است، فیلمی که ۲ سال زمان برای تحقیق و نگارش آن صرف شده است؛ این فیلم روایت 3 سرباز مرزبانی آذربایجان است که در مقابل ارتش شوروی مقاومت می‌کنند. 
وی همچنین با اشاره به سایر تولیدات انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس گفت: سریال «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار با تم ضدانگلیسی را در دست تولید داریم، همچنین فیلمی با موضوع اجتماعی درباره یک بوکسور که شیفته شهید ابراهیم هادی شده است را در دست تولید داریم، 2 پروژه دیگر هم که یکی با تم کمدی و طنز و با موضوع خانواده و دیگری نیز با موضوع شهید حاج‌قاسم سلیمانی عزیز است را در برنامه‌های‌مان قرار داده‌ایم که ان‌شاءالله همگی این آثار به جشنواره برسند، البته طرحی هم با محوریت استان‌ها در دست اقدام داریم که مربوط به شهیدان شاخص استان‌هاست؛ مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شد هر استان یک شهید و یک فرد شاخص را معرفی کند و ما از آن ‌یک اثر و پرتره بسازیم که تاکنون برخی استان‌ها معرفی کرده‌اند و برخی هم در حال انجام است. 
از بین 5 پروژه سینمایی در حال تولید روایت فتح که عبارتند از «ارس»، «سووشون»، پروژه اجتماعی بوکسور شیفته شهید هادی، پروژه کمدی با موضوع خانواده و پروژه شهید حاج‌قاسم سلیمانی، آماده شدن همه تولیدات برای فجر خوشبینانه‌ترین حالت ممکن است. طبق پیگیری‌های «وطن‌امروز» درباره وضعیت تولید هر یک از این پروژه‌های سینمایی، تنها فیلمی که از بین فیلم‌های مذکور فیلمبرداری خود را آغاز کرده است، «سووشون» نرگس آبیار است. «ارس» که به سرگذشت ۳ مرزبان ایرانی در تقابل شوروی و جمهوری آذربایجان می‌پردازد و طبق شنیده‌ها به کارگردانی برادران بهمن و بهرام ارک و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح ساخته می‌شود، هنوز به مرحله فیلمبرداری نرسیده است. فیلم اجتماعی‌ای که بوکسور شیفته شهید ابراهیم هادی را به تصویر می‌کشد، فیلمی در فضای امروزی است که در حال حاضر صرفا به عنوان یک ایده سینمایی مطرح است و طنزی که با موضوع خانواده در دستور کار است نیز هنوز به مرحله ضبط نرسیده است. پروژه سینمایی شهید سلیمانی هم در مراحل پژوهش و تحقیق برای نگارش فیلمنامه به سر می‌برد. 
بنابراین محتمل‌ترین گزینه از بین این 5 فیلم، همان «سووشون» است که در آخرین مراحل فیلمبرداری به سر می‌برد و می‌توان از آن به عنوان فیلمی یاد کرد که احتمالا خود را به فجر برساند و با روایت یک داستان ضدانگلیسی از خانواده‌ای در طبقه متوسط در زمان جنگ جهانی دوم، به یکی از مدعیان سیمرغ بلورین تبدیل شود. 
البته به این 5 فیلم، فیلم دیگری به نام «خانه گلی» را نیز می‌توان افزود. «خانه گلی» داستانی از نیروهای سپاه محمد رسول‌الله را به تصویر می‌کشد و به اتفاقاتی بازمی‌گردد که این نیروها در حین عملیات مرصاد از سر گذراندند و در اتاقکی گلی از زنان و کودکان محافظت کردند. بنیاد فرهنگی روایت فتح برای رساندن همه این فیلم‌ها به جشنواره فجر کار بسیار دشواری در پیش دارد و همه چیز به چگونگی پیشرفت تولید آثار در فرصت باقیمانده بستگی دارد.

Page Generated in 0/0048 sec