printlogo


کد خبر: 255946تاریخ: 1401/8/15 00:00
وزیر امور خارجه: ایران پیام رفع تحریم‌ها را به طرف غربی داده و منتظر پاسخ است
آمریکا به میز مذاکره باز می‌گردد؟
امیرعبداللهیان: تعداد معدودی از پهپادها را ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشتیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: بورل در گفت‌وگوی تلفنی اعلام کرد پیام اخیر ایران را به طرف آمریکایی منتقل کرده و آنها گفته‌اند پیام را به دقت بررسی و پاسخ ایران را طی روزهای آینده می‌دهند. حسین امیرعبداللهیان روز گذشته در حاشیه مراسم گروه دوستی منشور سازمان ملل متحد، در واکنش به اظهارات اخیر بایدن درباره آزاد کردن ایران گفت: آقای بایدن پاسخ خود را در اظهارات روز گذشته آقای دکتر رئیسی دریافت کرد و مقامات آمریکایی بلافاصله بعد از این اظهارات نسنجیده، این موضع را اصلاح کرده و اعلام کردند آمریکا چنین موضعی ندارد. وزیر امور خارجه ادامه داد: البته بر ما پوشیده نیست نیت کاخ سفید همواره در ۴۳ سال گذشته این بوده که برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند. این نیت قلبی آنهاست. بارها در مذاکرات هسته‌ای هم این موضوع به صراحت به طرف آمریکایی گفته شده که رفتار شما رفتار صادقانه و مبتنی بر حل مشکل نیست، بلکه شما همواره اهداف پنهانی را برای پیگیری منافع خود در منطقه دنبال می‌کنید و به فکر ملت‌ها در منطقه نیستید. رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: برای ما کاملا روشن است که در ۲ دهه گذشته آمریکایی‌ها در عراق، افغانستان و برخی کشورها چه اقداماتی را انجام دادند. آنها این نیت را داشتند و از مدت‌ها پیش گفته‌ بودند آمریکا «پلان بی» ‌را دنبال می‌کند. آنچه را که ملت عزیز ما در ۴۰ و چند روز گذشته شاهد بودند، همان «پلان بی‌» بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند دنبال کنند و بحمدالله در این مسیر، با بصیرت ملت و هدایت مقام معظم رهبری شکست خوردند. وی درباره نشست دوستان منشور در تهران هم گفت: این نشست با حضور ۱۸ تن از معاونان وزرای خارجه کشورهای عضو در تهران برگزار می‌شود که هدف اصلی آن این است که در مقابله با یکجانبه‌گرایی و تحریم‌های ناعادلانه برخی کنشگران غربی، پیامی قوی را به جامعه جهانی بدهد. 
 
* تعداد معدودی پهپاد ماه‌ها قبل  از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشتیم
امیرعبداللهیان همچنین درباره مناسبات ایران و روسیه خاطرنشان کرد: مناسبات ما با روسیه بر مبنای همسایگی و منافع متقابل است. این هیاهویی که برخی کشورهای غربی به راه انداخته‌اند که ایران برای کمک به روس‌ها در جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، بخش موشک آن کاملا غلط است و بخش پهپاد آن درست است. ما مقدار معدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشتیم. وزیر امور خارجه افزود: با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده، در اختیار ما قرار دهد. وی ادامه داد: چنین قراری را ۲ هفته پیش در یک کشور اروپایی داشتیم و هیأت سیاسی و دفاعی ما به آن کشور اروپایی رفت اما متاسفانه در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی حضور نیافت. وی توضیح داد: علت آن این بود که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و به طور ویژه آلمان از اوکراین خواسته بودند در حالی که ما می‌خواهیم علیه ایران تحریم را به واسطه پهپاد اعمال کنیم، شما می‌خواهید با ایرانی‌ها در یک کشور اروپایی قهوه بنوشید. بعد از آن در گفت‌وگوی تلفنی که هفته گذشته با همکارم وزیر خارجه اوکراین داشتیم، توافق کردیم اگر مستندی وجود دارد، در اختیار ما قرار دهند و قرار است چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پایبند بماند، طی روزهای آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات آنها مورد توجه ما است. وی تصریح کرد: البته اگر برای ما ثابت شود روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، ما نسبت به این مساله بی‌تفاوت نخواهیم بود. موضع ما درباره جنگ اوکراین توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازل‌شان است و در این مسیر جمهوری اسلامی تلاش‌های زیادی را از ابتدای جنگ اوکراین داشته و این تلاش‌ها هم در سطح رئیس‌جمهور و هم وزیر خارجه بوده و همچنان به این تلاش‌ها تا توقف جنگ در اوکراین ادامه خواهیم داد. 
 
* منتظر پاسخ طرف آمریکایی هستیم
امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره گفت‌وگویش با جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و پیامی که ایران به طرف مقابل ارائه کرده است نیز اظهار داشت: آقای بورل در گفت‌وگویی که 4 روز پیش با من داشت گفتند پیام شما را درباره مسائل مذاکره برای رفع تحریم‌ها به طرف آمریکایی منتقل کردیم و طرف آمریکایی گفته پیام را به دقت بررسی می‌کنیم و پاسخ ایران را طی روزهای آینده ارائه می‌دهیم. وی گفت: ما منتظر دریافت پاسخ هستیم. وی بیان کرد: خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای با ایران بار دیگر بی‌اعتنایی آن کشور به تعهدات بین‌المللی خود و نقض آشکار قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد را به منصه ظهور گذاشت. آن دولت برخلاف تمام ادعاهایش، با این اقدام خود قانون‌گریزی و زورگویی را جایگزین اجرای تعهدات حقوقی خود کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این در حالی است که به گواهی همه ناظران بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر و با وجود بدعهدی آمریکا و بی‌عملی اروپا به راهکار حل و فصل صلح‌آمیز موضوع پرونده هسته‌ای پایبند بوده و مسیر گفت‌وگو برای حفظ توافقنامه را باز گذاشته است. مایه تأسف است که دولت کنونی آمریکا به ‌رغم درخواست صریح جامعه بین‌المللی و با وجود وعده‌ها و ادعاهای قبلی، همچنان مسیر اقدامات خصمانه علیه ملت ایران و تداوم سیاست شکست‌خورده موسوم به فشار حداکثری را حفظ کرده و به جای جبران اشتباهات دولت قبلی و بازگشت بی‌قید و شرط به اجرای کامل تعهدات خود، برای دستیابی به توافق برعکس، مواضع دوگانه و ریاکارانه اتخاذ می‌کند. وی گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر اراده قاطع خود مبنی بر استیفای حق مسلم خویش در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در همه ابعاد آن شامل غنی‌سازی برای مقاصد صلح‌آمیز و با رعایت تعهدات بین‌المللی خود، با حسن‌نیت و بر مبنای برابری و احترام متقابل به ادامه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای پایبند است. وی بیان کرد: تنها هدف چنین مذاکراتی باید تعهد قوی همه طرف‌ها به اجرای کامل تعهدات‌شان تحت توافقنامه هسته‌ای باشد. آمریکا باید ثابت کند دارای حسن‌نیت و اراده واقعی بوده و درصدد استفاده از مذاکرات برای وقت‌کشی و یافتن بهانه دیگری برای تداوم نقض تعهدات خود و تداوم تحریم‌ها که این کشور متاسفانه بشدت به آن معتاد شده است، نیست.

Page Generated in 0/0050 sec