printlogo


کد خبر: 255949تاریخ: 1401/8/15 00:00
دور دنیا

شهباز جواب خان را داد
نخست‌وزیر پاکستان گفت اگر عمران‌خان بتواند مدرکی دال بر دست داشتن من در ترورش ارائه کند، وی از سمتش استعفا می‌دهد. به گزارش ایسنا، شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان گفت اگر عمران‌خان، نخست‌وزیر سابق بتواند سند و مدرکی دال بر نقش او در ترورش ارائه کند، از سمت نخست‌وزیری استعفا خواهد داد. پنجشنبه گذشته کاروان عمران‌خان، نخست‌وزیر سابق هدف حمله افراد مسلح قرار گرفت که در نتیجه آن، عمران‌خان از ناحیه 2 پا زخمی شد اما از این ترور نافرجام جان سالم به در برد، ولی یکی از همراهانش کشته شد. عمران‌خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان بلافاصله اعلام کرد شهباز شریف نخست‌وزیر کنونی، وزیر کشور و یک مقام اطلاعاتی در حادثه ترور او دست داشته‌اند. 
 
***
 
جمهوری‌خواهان: یک پنی هم به اوکراین کمک نمی‌کنیم
«مارجری تیلور» نماینده جمهوری‌خواه کنگره از ایالت «جورجیا» متعهد شد در صورتی که در انتخابات آتی کنگره، جمهوری‌خواهان کنترل کنگره را از دموکرات‌ها بازپس‌ گیرند، حتی یک پنی هم از سوی آمریکا به اوکراین کمک نخواهد شد. وبگاه هیل در این باره گزارش کرد تیلور در گردهمایی هواداران ترامپ در «سیوکس سیتی» ایالت آیووا با انتقاد از سیاست دموکرات‌ها در قبال اوکراین، گفت: تنها مرزی که آنها به آن اهمیت می‌دهند، اوکراین و نه مرز جنوبی آمریکاست. تحت حکومت جمهوری‌خواهان، دیگر حتی یک پنی هم به اوکراین نخواهد رفت. کشور ما در اولویت قرار می‌گیرد. «کوین مک کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا نیز در اظهارنظری مشابه ماه گذشته گفته بود اگر جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره بازپس ‌گیرند، بودجه اوکراین را متوقف خواهند کرد. مک‌کارتی ماه اکتبر در این باره گفت: «اوکراین اهمیت دارد اما در عین حال نمی‌تواند تنها چیز باشد و نمی‌تواند چک سفید امضا باشد». 
 
***
 
بایدن: توئیتر دروغ می‌گوید
رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد که شبکه اجتماعی توئیتر ابزار دروغ‌پراکنی در سراسر جهان است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا عنوان کرد ایلان ماسک، کارآفرین میلیاردر آمریکایی که اخیرا شبکه اجتماعی توئیتر را خرید، در این معامله یک ابزار انتشار دروغ در سراسر جهان را خریده است. توئیتر تحت رهبری ایلان ماسک روز جمعه اخراج نیمی از نیروی کارش را اعلام کرد اما توضیح داد که کاهش نیروها در تیم مسؤول جلوگیری از انتشار اطلاعات دروغ کمتر بوده است. همزمان با اخراج 50 درصد از کارمندان توئیتر، چند برند مشهور نیز تبلیغات خود در این شبکه اجتماعی را به دلیل نگرانی درباره سیاست‌های تعدیل محتوا در این رسانه اجتماعی متوقف کردند.  جو بایدن عنوان کرد ایلان ماسک در معامله خرید توئیتر، یک ابزار انتشار دروغ در سراسر جهان را خریده است. در این میان توئیتر تحت رهبری ایلان ماسک روز جمعه اخراج نیمی از نیروی کارش را اعلام کرد اما توضیح داد کاهش نیروها در تیم مسؤول جلوگیری از انتشار اطلاعات دروغ کمتر بوده است. همزمان با اخراج 50 درصد کارمندان توئیتر، چند برند مشهور نیز تبلیغات خود در این شبکه اجتماعی را به دلیل نگرانی درباره سیاست‌های تعدیل محتوا در این رسانه اجتماعی متوقف کردند. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: اکنون چیزی که همه ما نگرانش هستیم این است: ایلان می‌آید، شرکتی را می‌خرد که به ارسال و اشاعه دروغ‌ها در سراسر جهان می‌پردازد... .
 دیگر در آمریکا ویراستاری وجود ندارد. دیگر ویراستاری نیست. چطور ما انتظار داریم بچه‌ها بتوانند مسائل خطیر را بفهمند؟ «کارین ژان پی‌یر» دبیر مطبوعاتی کاخ سفید پیش‌تر به خبرنگاران گفته بود جو بایدن صراحتا درباره لزوم کاستن از سخنرانی‌های اشاعه‌دهنده نفرت و اطلاعات غلط حرف ‌زده است. وی اظهار کرد: چنین باوری شامل حال توئیتر هم می‌شود و به فیسبوک و هر رسانه اجتماعی دیگری که در آن کاربران می‌توانند اطلاعات دروغ منتشر کنند، تسری می‌یابد. این در حالی است که ایلان ماسک وعده داده بود آزادی بیان را بازیابی کرده و اجازه نخواهد داد توئیتر دوباره به «جهنم‌ دره»‌ای که بود تبدیل شود. با این حال شرکت‌های بزرگ تبلیغاتی ماه‌هاست نسبت به تصاحب توئیتر توسط ایلان ماسک اظهار نگرانی کرده‌اند و برخی آگهی‌دهندگان مطرح ماه‌هاست از خرید توئیتر به دست ماسک در هراسند. 
 
***
 
باز شدن پرونده‌ای علیه حاکم دوبی
منابع خبری از شکایت مربی و دوست فنلاندی دختر محمدبن‌راشد، حاکم دوبی از وی به اتهام شکنجه در امارات خبر دادند. «تینا یاوهیانن»، مربی و دوست فنلاندی شاهدخت لطیفه، دختر محمدبن‌راشد که به فرار ناموفق او از امارات در سال ۲۰۱۸ کمک کرده بود، در دادگاهی در آلمان علیه حاکم دوبی شکایت کرد. یاوهیانن در این باره گفت در امارات ربوده و شکنجه شده است. وی در این باره تصریح کرد دستگاه‌های امنیتی امارات بدون حضور وکیلش برای یک مدت طولانی از او بازجویی کرده و او را مجبور به امضای برگه اعترافات کرده‌اند. یاوهیانن که مربی هنرهای رزمی لطیفه بوده است، همچنین گفت مقامات امارات او را متهم به ربودن دختر حاکم دوبی کرده‌اند.  
 
***
 
ضرب‌الاجل به ترامپ
 کمیته ۶ ژانویه که در حال تحقیق درباره حمله هواداران «دونالد ترامپ» به ساختمان کنگره است، به او تا هفته بعد فرصت داده اسناد مربوط به این موضوع را به این کمیته تحویل دهد. مسؤولان ارشد این کمیته در مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای تصریح کردند که آنها درباره احضاریه‌شان با وکلای ترامپ در تماس هستند. این کمیته چند هفته قبل‌تر اعلام کرده بود با ارسال احضاریه‌ای از ترامپ خواسته در کنگره حاضر شده و اسناد لازم را ارائه دهد. در این احضاریه، ترامپ به طراحی توطئه برای ابطال نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ که به پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا منجر شد متهم شده است. بنی تامپسون، رئیس کمیته منتخب تحقیقات درباره حوادث ۶ ژانویه در نامه‌ای خطاب به ترامپ نوشته بود: «ما اذعان می‌کنیم که صدور احضاریه برای یک رئیس‌جمهور سابق اقدامی قابل توجه و تاریخی است».

Page Generated in 0/0063 sec