printlogo


کد خبر: 255970تاریخ: 1401/8/15 00:00
اخبار

زنان مستمری‌بگیر سرپرست خانوار حق عائله‌مندی می‌گیرند
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت با پیگیری‌های کمیسیون اصل ۹۰ قرار شده تمام خانم‌های مستمری‌بگیر سرپرست خانوار از حق عائله‌مندی برخوردار شوند؛ بخشنامه این موضوع به تمام ادارات تامین اجتماعی در کل کشور ابلاغ شده است. نصرالله پژمانفر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به خانم‌های سرپرست خانوار که تحت پوشش تامین اجتماعی بودند، حق عائله‌مندی و حق اولاد پرداخت نمی‌شد، دلیل تامین اجتماعی هم این بود که آنها باید نامه‌ای از دادگاه مبنی بر کفالت ارائه کنند اما دادگاه از لحاظ شرعی نمی‌تواند این کار را بکند، چون کفالت و کفیل فرزند بودن از لحاظ شرعی فقط برای پدر و پدر پدری است و غیر از آن فقط حق سرپرستی و حضانت داده می‌شود. 
وی افزود: بر این اساس پرونده‌ای در کمیسیون اصل ۹۰ شکل گرفت و مکاتباتی را با تامین اجتماعی داشتیم تا مجوز پرداخت حق عائله‌مندی به زنان سرپرست خانوار داده شود؛ یعنی مشخصا خانم‌های مستمری‌بگیری که مطلقه و سرپرست خانوار بوده و هزینه اداره فرزند را هم برعهده دارند. پژمانفر افزود: با پیگیری‌های انجام شده مقرر شد تامین اجتماعی حق عائله‌مندی را به این خانم‌های سرپرست خانوار بدهد. وی توضیح داد: این حق عائله‌مندی مشمول خانم‌های مطلقه سرپرست خانوار می‌شود که مستمری‌بگیر و بیمه تامین اجتماعی هستند؛ برای آن دسته از خانم‌های سرپرست خانوار که همسرشان فوت کرده حق عائله‌مندی پرداخت می‌شده است. 
 
***
 
بازدید گروهی مدارس از جشنواره «ایران آینده»
سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران جشنواره «ایران آینده» را به مناسبت هفته ملی نوجوان در باغ کتاب تهران برگزار می‌کند. علاوه بر امکان بازدید فردی نوجوانان از این رویداد، مدارس نیز می‌توانند به صورت گروهی در جشنواره «ایران آینده» حاضر شوند. همزمان با هفته ملی نوجوان، سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران جشنواره «ایران آینده» را از ۱۱ تا ۲۰ آبان هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ با برنامه‌های متنوع در باغ کتاب تهران برگزار می‌کند. علاوه بر امکان حضور نوجوانان با خانواده‌های‌شان در جشنواره از ساعت ۱۵ تا ۲۲، مدارس مقطع متوسطه اول و دوم نیز می‌توانند برای حضور گروهی در «ایران آینده» اقدام کنند. ساعت حضور دانش‌آموزان به صورت گروهی ۹ تا ۱۳ در نظر گرفته شده است که روزهای زوج به نوجوانان پسر و روزهای فرد به نوجوانان دختر اختصاص دارد. دانش‌آموزان ابتدا با ارائه مشخصات فردی خود کارت دریافت می‌کنند و با شرکت در بازی‌های مختلف و جمع‌آوری امتیاز، می‌توانند از کارت هدیه خرید از باغ کتاب بهره‌مند شوند. 
 
***
 
حمایت از برنامه‌های بنیاد ۱۵ خرداد در حوزه فرزندآوری
امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: اقدامات و برنامه‌های بنیاد ۱۵ خرداد در حوزه فرزندآوری و افزایش جمعیت با شتاب بیشتری دنبال شود. حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد با بیان این مطلب و با اشاره به مساله افزایش جمعیت و تحدید نسل خاطرنشان کرد: برای اینکه کشور در آینده به پیری جمعیت دچار نشود فرصت کمی باقی است و اگر اقدامات اصولی انجام نشود پنجره جمعیتی کشور برای مدت طولانی بسته خواهد شد. در این زمینه باید از اقدامات و برنامه‌های بنیاد ۱۵ خرداد در حوزه فرزندآوری و افزایش جمعیت تجلیل و حمایت کرد. 
وی که در مراسم یادواره شهدای نهضت اسلامی که به همت بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برگزار شد سخن می‌گفت، ضمن تمجید از ستاد اجرایی فرمان امام به خاطر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، یکی از عوامل موفقیت این شرکت‌ها را استفاده از نیروهای جوان و نخبه دانست و گفت: اگر نقشه راه، درست تشخیص داده شود و همه اهداف به خلق ارزش افزوده با دانش سوق پیدا کند کشور در مسیر توسعه شتاب بیشتری می‌گیرد. همچنین سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نیز گفت: بنیاد ۱۵ خرداد اقدامات موثری را در حوزه سلامت و حمایت از بیماران صعب‌العلاج و مبتلا به سرطان انجام داده است. عارف نوروزی افزود: تشکیلات ستاد، یک تشکیلات جهادی است که با هدف محرومیت‌زدایی، اشتغال‌آفرینی و خدمت به نیازمندان در راستای خدمات مورد تایید حضرت امام فعالیت می‌کند. 
 
***
 
پرتی ۳۰ درصدی آب در تهران
شهردار تهران با تاکید بر اینکه ۴۷ نقطه به عنوان گلوگاه‌های سیلابی در تهران شناسایی شده است، گفت: ۱۲ نقطه از این گلوگاه‌ها رتبه یک، ۱۵ نقطه رتبه ۲ و ۲۰ نقطه رتبه ۳ را به خود اختصاص دادند. علیرضا زاکانی در آیین‌ بهره‌برداری از 5 پروژه توسعه و نگهداشت شبکه اصلی مدیریت آب‌های سطحی پایتخت گفت:‌ برای تهران علاوه بر حوادث غیرمترقبه و تهدیداتی که در حوزه‌های مختلف در آن وجود دارد، همیشه موضوع سیل را نیز باید مورد توجه قرار داد. در حال حاضر ۱۲ هزار بافت ناپایدار به همراه 3 گسل فعال در تهران وجود دارد که تهدیدی بالفعل ایجاد شده و باید نسبت به حل و فصل آن اقدام کنیم. وی افزود: تهدید دیگر علاوه بر زلزله، موضوع سیلاب‌های تهران است، بی‌تردید با ایجاد ۷۰۰ کیلومتر شبکه اصلی جمع‌آوری آب‌های سطحی که در طرح جامع هدف‌گذاری شده، می‌توانیم نسبت به ایمن‌سازی تهران اقدام کنیم. در حال حاضر ۵۳۰ کیلومتر از این طرح اجرا شده و ۱۷۰ کیلومتر آن در دستور کار قرار دارد. 
زاکانی افزود: امروز ناظر بر موضوع سیلاب به عنوان دومین تهدید در تهران، 5 افتتاح انجام شد و در ادامه نیز قطعا شاهد توسعه در این حوزه خواهیم بود. علاوه بر این در جلسات متعددی درباره پرتی ۳۰ درصدی آب به دلیل فرسودگی شبکه صحبت شده؛ شبکه‌ای که بیش از ۵۵ سال قدمت دارد. در کنار نوسازی این شبکه باید نسبت به فرهنگسازی و صرفه‌جویی در مصرف آب نیز اقدامات لازم را انجام دهیم.

Page Generated in 0/0069 sec