printlogo


کد خبر: 255972تاریخ: 1401/8/15 00:00
با وجود روند افزایشی مبتلایان به آنفلوآنزا میانگین استفاده از ماسک در کشور به 20 درصد رسیده است
ناکامی ویروس در مواجهه با ما

با فروکش موج هفتم کرونا در کشورویروس آنفلوآنزا مدتی است جامعه را فراگرفته، به شکلی که وزارت بهداشت از مراجعه روزانه 30 هزار نفر با علائم این بیماری به مراکز درمانی خبر می‌دهد؛ بیماری خطرآفرینی که ممکن است افراد مسن، کودکان، مادران باردار و افراد دارای نقض ایمنی را در صورت ابتلا از پا درآورد. کارشناسان تنها راه مقابله با این بیماری را خودمراقبتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرده و معتقدند نه تنها کرونا هنوز تمام نشده است، بلکه با ورود به ماه‌های سرد سال معمولا بیماری‌های ویروسی فعال خواهند شد و احتمال شیوع گسترده در صورت سهل‌انگاری در رعایت  دستورالعمل‌های بهداشتی وجود دارد. در چنین شرایطی اما میزان استفاده از ماسک در کشور به 20 درصد کاهش یافته است. توجه به این مهم تا جایی است که رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با ابراز خرسندی از کاهش آمار ابتلا و متوفیان این بیماری بر تداوم آموزش و رعایت کامل ضوابط بهداشتی برای عبور ایمن از سویه‌های جدید بیماری تأکید کرد و با اشاره به شیوع آنفلوآنزای فصلی در کنار بیماری کرونا گفت: کارشناسان تنها راه پیشگیری از بیماری و کاهش ابتلا را استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی می‌دانند که انتظار می‌رود مردم بویژه در اماکن عمومی پرتردد نسبت به این مساله توجه کافی داشته باشند. اتخاذ تدابیر لازم برای گسترش پوشش بیمه‌ای اقلام دارویی به منظور کاهش هزینه داروها در سبد خانوار از دیگر تاکیدات رئیس‌جمهور در جلسه دیروز بود.
سیدابراهیم رئیسی در ادامه با اشاره به نزدیک بودن روز پرستار، از زحمات پرستاران در خدمت‌رسانی به بیماران و صیانت از جان مردم، بویژه در ایام شیوع بیماری کرونا قدردانی و بر تسریع در پرداخت معوقات تعرفه پرستاری تاکید کرد و آن را قدردانی عملی از این قشر زحمتکش دانست. در این جلسه همچنین با توجه به برگزاری قریب‌الوقوع جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ و تردد هموطنان و گردشگران بین ایران و قطر، بر ضرورت انجام تست پی‌سی‌آر از مسافران در مبادی ورودی کشور در این ایام تاکید شد. 
 
* روند افزایشی آنفلوآنزا و آمار 19.99 درصدی استفاده از ماسک
وزارت بهداشت در جدیدترین آمارها از رعایت موارد بهداشت فردی و عمومی، میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی را 19.99 درصد اعلام کرد؛ این در شرایطی است که بیماری آنفلوآنزای فصلی روند رو به رشدی را طی می‌کند و «کووید ۱۹» نیز هر چند خفیف اما همچنان درصدی از مبتلایان روزانه بیماری‌های تنفسی را تشکیل می‌دهد. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، میانگین استفاده از ماسک توسط خدمت‌دهندگان و خدمت‌گیرندگان در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۴ تا ۱۱ آبان 19.99 درصد، میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی 44.97 درصد، میانگین رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی 46.04 درصد و میانگین رعایت دستورالعمل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی نیز 29.43 درصد بوده است. بیشترین میزان استفاده از ماسک در فرودگاه‌ها با 76.47 درصد و دانشگاه‌ها 43.52 درصد و کمترین میزان استفاده از ماسک در اماکن تفریحی و مراکز ورزشی با 17.82 و 16.07 درصد بوده است. بیشترین میزان رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی در استادیوم‌ها و فرودگاه‌ها با 96.97 و 94.12 درصد و کمترین میزان رعایت تهویه مناسب نیز در مراکز ورزشی و رستوران‌ها با 43.67 و 42.48 درصد گزارش شده است. 
 
* دانش‌آموزان در معرض ابتلا به آنفلوآنزا
وزارت آموزش‌وپرورش دستورالعمل آشنایی با بیماری آنفلوآنزا و راه‌های انتقال و پیشگیری در مدارس را ابلاغ و راهکارهای اساسی در راستای پیشگیری از ابتلا به بیماری و اقداماتی را که باید در صورت ابتلا انجام داد، اعلام کرده است. در دستورالعمل آشنایی با بیماری آنفلوآنزا و راه‌های انتقال و پیشگیری در مدارس که از سوی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌و‌پرورش و با همکاری معاونت بهداشت وزارت بهداشت تدوین شده، آمده است آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که باعث آلودگی دستگاه تنفسی در بسیاری از حیوانات، پرندگان و انسان می‌شود. آنفلوآنزای انسانی بیماری بشدت واگیردار است و معمولا از طریق سرفه و عطسه یک فرد بیمار منتشر می‌شود. این بیماری با بیماری سرماخوردگی متفاوت است و 4 گونه ویروس آنفلوآنزا تاکنون شناسایی شده است. به طور کلی تخمین‌ زده می‌شود آنفلوآنزا سالانه 5 تا ۱۰ درصد از بالغان و ۲۰ تا ۳۰ درصد از کودکان را مبتلا می‌کند. ناخوشی یا بیماری حاصله می‌تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ بویژه و عمدتا در گروه‌های پرخطر (کودکان، سالمندان، افراد دارای بیماری مزمن) شود. همه‌گیری این بیماری می‌تواند منجر به این شود که دانش‌آموزان از مدرسه و کارمندان و کارگران بسیاری از محل کار خود غبیت کنند که می‌تواند باعث کاهش میزان یادگیری و پایین آمدن راندمان کاری و تولید شود. 
در همین باره وزیر بهداشت اما گفته است آنفلوآنزا در کشور نسبت به هفته‌های گذشته روند کاهشی دارد. بهرام عین‌اللهی  تأکیدکرده است در بازگشت مسافران جام‌جهانی از قطر برای جلوگیری از شیوع احتمالی ویروس‌ها کنترل تست پی‌سی‌آر انجام می‌شود. وی دیروز با اشاره به تشکیل جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد:‌ خوشبختانه 2 ماه است که آمار مرگ و میر کرونا در کشور ما زیر 10 نفر و در برخی روزها صفر بوده است، در حالی که در همین بازه زمانی آمریکا روزانه بالای 200 نفر و اروپا بیش از 100 نفر مرگ و میر دارند و موج کرونا در کشورهای شرقی مانند ژاپن و کره در حال افزایش است. وی تأکید کرد:‌ ما از مردم می‌خواهیم برای حفظ شرایط خوب کشورمان حتما در سال جاری یک دوز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند؛ همچنین به دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و افزایش تجمعات، استفاده از ماسک ضروری است. 
وی با اشاره به اینکه در پیش رو بودن جام‌جهانی فوتبال نیز یکی از مباحث مطرح شده در این جلسه بود، خاطرنشان کرد:‌ مردم کشورهای مختلف به قطر می‌روند و خطر ابتلا به کرونا در جام‌جهانی بالاست. قرار شد افرادی که برای جام‌جهانی به قطر سفر می‌کنند نیز تست پی‌سی‌آر بدهند و توصیه می‌کنیم که دوز یادآور واکسن کرونا را بزنند و در بازگشت به کشور نیز نتیجه تست کرونای آنها بررسی می‌شود. 
 
* ۵ فوتی و شناسایی ۷۶ بیمار جدید کرونا در کشور
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۷۶ بیمار «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۳۵ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری، به ۱۴۴ هزار و ۵۹۲ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۸۱۹ نفر از بیماران بهبود یافته‌اند و ۱۰۱ نفر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه هستند. مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور نیز به ۱۵۴ میلیون و ۹۹۶ هزار و ۸۹۳ دوز رسید.
 
***
 
ظرفیت تولید داخلی آنتی‌بیو ۲ برابر شد
نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: ظرفیت تولید داخلی آنتی‌بیوتیک ۲ برابر افزایش یافت و کارخانه‌های داروسازی کشور در چند شفیت در حال تولید این محصول هستند تا کمبودها را پوشش دهند. سیدعلی فاطمی افزود: از اواخر مهر افزایش قیمت نهایی دارو مصوب شد و صنایع داروسازی شروع به افزایش تولید آنتی‌بیوتیک کردند و بزودی کمبودها برطرف خواهد شد. وی اظهار داشت: البته افزایش قیمت نهایی دارو منوط به آن نیست که فشاری بر مردم وارد شود، بلکه قرار است بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۱، هزینه پرداختی دارو از جیب بیمار افزایش نیابد و سازمان‌های بیمه‌گر نیز مابه‌التفاوت این افزایش را پوشش دهند. فاطمی تصریح کرد: اکنون آنتی‌بیوتیک در ۶۰ درصد کارخانه‌های دولتی در کشور تولید می‌شود و آنها زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی و بانک‌های دولتی هستند. نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران از اقدام دولت برای واردات ۵۰ تن آنتی‌بیوتیک قدردانی کرد و اظهار داشت: با افزایش ظرفیت تولید داخلی برای آنتی‌بیوتیک دیگر نیازی به واردات نیست و بزودی مشکل کمبود برطرف می‌شود، البته باید فرهنگ مصرف منطقی و جلوگیری از تجویز بی‌رویه دارو را در کشور نهادینه کنیم و دارو بر اساس مقدار نیاز بیمار توسط پزشک ارائه شود و خودسرانه مصرف نشود.
 

Page Generated in 0/0061 sec