printlogo


کد خبر: 255973تاریخ: 1401/8/15 00:00
دمای هوای پایتخت، شمال و شمال شرق کشور کاهش می‌یابد
تداوم بارش برف و باران تا پایان هفته
سیل و آبگرفتگی در 40 شهرستان

رضا نصیری: بارش باران و بعضا برف در اغلب استان‌های کشور که از پنجشنبه هفته گذشته شروع شده است به صورت پراکنده همچنان ادامه دارد و طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی تداوم این روند تا پایان هفته جاری دور از انتظار نیست. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن تشریح وضعیت جوی استان‌های کشور طی هفته جاری، از بارش باران در نقاط مختلف کشور و کاهش دما در شمال و شمال شرق کشور خبر داد. صادق ضیاییان دیروز اظهار کرد: در خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال سمنان، گیلان، ارتفاعات البرز شرقی و مرکزی، شرق یزد، شمال سیستان‌وبلوچستان و ارتفاعات استان‌های هرمزگان و کرمان بارش پراکنده و وزش باد شدید موقت اتفاق افتاده است. 
وی افزود: یکشنبه و دوشنبه (۱۵ و ۱۶ آبان‌) در شرق اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، یکشنبه (امروز) در برخی مناطق خراسان جنوبی، سیستان‌وبلوچستان، ارتفاعات کرمان، هرمزگان و دوشنبه علاوه بر این مناطق در آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، بارش پراکنده و وزش باد شدید موقت مورد انتظار است. وی ادامه داد: سه‌شنبه ۱۷ آبان در شمال غرب، سواحل غربی خزر، ارتفاعات البرز غربی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، جنوب سیستان‌وبلوچستان، ارتفاعات هرمزگان، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان خاطرنشان کرد: چهارشنبه نیز در شمال غرب، بخش‌هایی از کرمان، هرمزگان و بوشهر بارش رخ می‌دهد. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، امروز و فردا در اردبیل و استان‌های ساحلی خزر و سه‌شنبه و چهارشنبه در شمال شرق کشور ۶ تا ۹ درجه کاهش دما پیش‌بینی می‌شود، طی این مدت در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف انتظار می‌رود. وی افزود: یکشنبه و دوشنبه در دامنه‌های جنوبی البرز و سه‌شنبه و چهارشنبه در نوار شرقی کشور در بعضی ساعات وزش باد شدید موقت با احتمال گردوخاک رخ می‌دهد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: طی یکشنبه و دوشنبه مرکز و شرق خلیج‌فارس همچنین دریای خزر مواج خواهد بود. 
 
* کاهش دمای هوای تهران طی هفته جاری
اداره کل هواشناسی استان تهران از کاهش دما طی هفته جاری و وقوع رگبار پراکنده در ارتفاعات استان خبر داد. بر اساس آخرین نقشه‌های هواشناسی، تصاویر ماهواره‌ای و خروجی مدل‌های پیش‌یابی عددی، وضعیت جوی استان، صاف تا کمی ابری گاهی همراه با وزش باد و در بعضی نقاط بویژه ارتفاعات با احتمال رگبار پراکنده باران پیش‌بینی می‌شود. طی امروز و فردا در ساعات بعدازظهر در ارتفاعات افزایش ابر و در بخش‌های جنوبی و غربی استان وزش باد شدید دور از انتظار نخواهد بود. در ساعات بعدازظهر روز سه‌شنبه ۱۷ آبان نیز در ارتفاعات استان ابرناکی، رگبار باران گاهی رعدوبرق با احتمال بارش پراکنده برف و وزش باد شدید و برای نقاط شهری افزایش غلظت آلاینده‌ها موجب کاهش کیفیت هوا می‌شود. از دوشنبه تا پایان هفته جاری کاهش محسوس دما در سطح استان تهران پیش‌بینی می‌شود. 
 
***
امدادرسانی به بیش از ۲۲۰۰ نفر 
قائم‌مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی به بیش از ۲۲۰۰ نفر در جریان وقوع سیل و آبگرفتگی در ۴۰ شهرستان کشور خبر داد. حسین عرفانی دیروز درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به متأثران از سیل و آبگرفتگی در کشور گفت: ماموریت‌های امدادی مربوط به سیل و آبگرفتگی در کشور از دهم آبان‌ ماه آغاز شده و همچنان نیز در برخی استان‌ها ادامه دارد. تاکنون در ۴۰ شهرستان از ۱۴ استان کشور شامل اصفهان، بوشهر، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، فارس، کرمان، کهگیلویه‌وبویراحمد، گلستان، لرستان و یزد ماموریت‌های امدادی اجرا شده است. وی با بیان اینکه در ۷۳ منطقه از این ۴۰ شهرستان شامل ۱۱ شهر، ۳۸ روستا، ۲۱ منطقه عشایرنشین و 3 محور مواصلاتی نیز عملیات امدادی انجام شده است، گفت: ‌در مجموع ماموریت‌های انجام‌شده در جریان وقوع سیل و آبگرفتگی به ۲۲۷۶ نفر امدادرسانی شده است. همچنین ۱۳۰ نفر اسکان اضطراری داده شده‌اند و از ۴۱ واحد مسکونی نیز عملیات تخلیه آب انجام شده است. قائم‌مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر به ایسنا گفت:‌ در مجموع این ماموریت‌ها، ۳۵۳ نفر در پوشش ۸۲ تیم امدادی مشارکت داشتند. توزیع ۲۸ دستگاه چادر، ١٠١١ پتو، ٤٢٥ تخته موکت، ٢٢٠٧ کیلوگرم نایلون، ۷۸ شعله والور، ۲۶۷ بسته غذایی، ۴۹۴ کنسرو و... از دیگر اقدامات انجام شده است. به گفته عرفانی، ماموریت امدادگران سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه‌وبویراحمد همچنان ادامه دارد.

 


Page Generated in 0/0047 sec