printlogo


کد خبر: 255996تاریخ: 1401/8/16 00:00
دور دنیا

نانسی پلوسی:
دموکراسی در آمریکا در خطر است
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، روز جمعه به فاصله چند روز تا انتخابات میاندوره‌ای کنگره ضمن ابراز تأسف از حمله به همسرش با اذعان به اینکه دموکراسی در آمریکا به خطر افتاده است، خطاب به شهروندان آمریکایی تاکید کرد: ما نباید بترسیم و تسلیم شویم، بلکه باید شجاع باشیم. پلوسی در ویدئویی که در فیسبوک منتشر شد، تاکید کرد: این اتفاق موجب شد من به ترس برخی مردم از آنچه در خارج اتفاق می‌افتد، پی ببرم. این ترس در میان کارکنان مراکز رأی‌گیری به طور خاص و در میان آمریکایی‌ها، به طور عام احساس می‌شود.
 
***
مخالفت آلمانی‌ها با کمک به کی‌یف
بیش از ۷۰ درصد آلمانی‌ها مخالف افزایش کمک‌‌های نظامی به اوکراین هستند. بر اساس نظرسنجی DeutschlandTrend، حدود ۴۱ درصد پاسخ‌دهندگان کمک آلمان به اوکراین را کافی و ۳۰ درصد حتی بیش از اندازه می‌دانند. از سوی دیگر، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثر آلمانی‌ها بر این باورند که بحران اوکراین و روسیه از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی قابل حل است و شمار کمتری معادل ۲۴ درصد حل این بحران را از راه نظامی می‌دانند. در ماه‌های گذشته برلین از ارسال سلاح‌های سنگین به اوکراین خودداری کرده ولی تحت فشار آمریکا و کشورهای اروپایی سیاست خود را تغییر داده است.
 
***
کی‌‌یف در آستانه خاموشی مطلق
در پی شکست‌های سنگین اوکراین در برابر روسیه و تخریب زیرساخت‌های انرژی این کشور در حملات موشکی مسکو، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» گزارش داد در حالی‌که دولت اوکراین برای حفظ شبکه برق که بشدت در حملات موشکی روسیه آسیب دیده، تلاش می‌کند، مقام‌های «کی‌یف» پایتخت اوکراین می‌گویند در حال برنامه‌ریزی برای یک احتمال هستند که زمانی غیرقابل تصور بود و آن خاموشی کامل شهر است که نیازمند تخلیه حدود 3 میلیون شهروند باقیمانده در این شهر است. ناکامی‌های دولت اوکراین در مقابل روسیه تا اندازه‌ای است که در گزارش نیویورک‌تایمز آمده است اوضاع بسیار وخیم است و ۴۰ درصد زیرساخت‌های انرژی اوکراین آسیب دیده یا از بین رفته است و اینکه کارکنان شهرداری در حال ایجاد یکهزار پناهگاه گرمایشی هستند که احتمالاً به پناهگاه‌های دائمی تبدیل می‌شود و در عین حال مهندسان اوکراینی در تلاش هستند تا نیروگاه‌های بمباران شده را بدون در دست داشتن تجهیزات مورد نیاز تعمیر کنند.
 
***
مانور ارتش رژیم اسرائیل در مرز لبنان
شبکه الجزیره اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی مانور نظامی خود در مناطق مجاور مرزهای لبنان را آغاز کرد. هنوز جزئیات بیشتری درباره اهداف این مانور و مدت آن ارائه نشده است. نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی تقریبا ۲۰ روز پیش نیز مانوری یک هفته‌ای را در مرزهای شمال فلسطین اشغالی با لبنان برگزار کرده بودند. ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه خود اعلام کرد که در مدت انجام رزمایش صدای انفجار در مناطق مرزی با لبنان شنیده خواهد شد. صهیونیست‌ها در این بیانیه مدعی شدند که این مانور از پیش تعیین شده است. به عقیده تحلیلگران سیاسی، برگزاری مکرر و در فواصل زمانی کوتاه مانور نظامی از سوی رژیم اسرائیل در مرز با لبنان نشان از نگرانی و ترس صهیونیست‌ها از توان بالای مقاومت و اقدام غافلگیرکننده آن دارد.
 
***
وعده نخست‌وزیر ژاپن برای تقویت ارتش
فومیو کیشیدا روز یکشنبه ضمن بازدید از یک ناوگان بین‌المللی گفت ژاپن فورا به تقویت قابلیت‌های نظامی خود نیاز دارد، چرا که خطرات امنیتی از جمله تهدیدهای ناشی از پیشرفت هسته‌ای و موشکی کره شمالی و جنگ روسیه علیه اوکراین در حال افزایش است. به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، ۱۸ ناو از ۱۲ کشور در این بازدید حضور یافتند که شامل آمریکا، استرالیا، کانادا، هند، نیوزیلند، سنگاپور و کره جنوبی می‌شود و همچنین آمریکا و فرانسه جنگنده‌های خود را نیز در این بازدید مشارکت دادند. کره جنوبی برای نخستین‌بار در 7 سال گذشته در چنین مراسمی شرکت کرده که بزرگ‌ترین نشانه از تحول بین روابط توکیو و سئول بابت اقدامات استبدادی ژاپن در خلال جنگ دوم جهانی است.
 
***
ساز مخالفت علیه بارزانی در کردستان عراق
 ۱۲ عضو پارلمان اقلیم کردستان عراق از فراکسیون‌های عدالت، فراکسیون تغییر و فراکسیون جنبش نسل جدید و نمایندگان مستقل در اعتراض به تمدید دوره کنونی پارلمان استعفا کردند. عبدالستار مجید، رئیس فراکسیون عدالت در پارلمان اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: این نمایندگان قبلا گفته بودند که با تمدید غیرقانونی دوره کنونی پارلمان مخالف هستند. ما به تلاش‌ها و فشارهای خود برای برگزاری انتخابات پارلمانی در سریع‌ترین زمان ممکن ادامه می‌دهیم. فراکسیون اتحاد اسلامی اقلیم کردستان عراق اول نوامبر از استعفای جمعی این فراکسیون در اعتراض به تمدید دوره پارلمان خبر داد. پارلمان اقلیم کردستان عراق در جلسه ماه اکتبر تمدید دوره کنونی برای بیش از یک سال را تصویب کرد. این اقدام بعد از شکست در برگزاری انتخابات اقلیم کردستان در موعد مشخص صورت می‌گیرد. فراکسیون حزب دموکرات، اتحاد میهنی و جنبش تغییر، اول اکتبر درخواست رسمی به ریاست پارلمان برای تمدید دوره پارلمان داده بودند. دیروز (یکشنبه) دوره کنونی پارلمان اقلیم کردستان عراق به پایان رسید.

Page Generated in 0/0056 sec