printlogo


کد خبر: 256021تاریخ: 1401/8/16 00:00
از موشک صیاد B4 رونمایی شد
ارتقای برد عملیاتی سامانه «باور ۳۷۳» به ۳۰۵ کیلومتر

گروه سیاسی: موشک صیاد B4 صبح روز گذشته با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش رونمایی شد. 
آزمون سامانه ارتقایافته باور ۳۷۳ علیه اهداف دورایستا با موشک برد بلند صیاد B4 با موفقیت انجام شد. در این آزمون، هدف دورایستا در برد بیش از ۴۵۰ کیلومتر توسط رادار بهینه شده سامانه باور ۳۷۳ کشف شد و در برد حدود ۴۰۵ کیلومتر ردگیری و در برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر مورد اصابت و انهدام کامل قرار گرفت. موشک برد بلند صیاد B4 دارای سوخت جامد مرکب بوده و برای نخستین‌بار مورد ارزیابی کامل عملیاتی قرار گرفت. برد رادار کشف سامانه باور ۳۷۳ از ۳۵۰ به ۴۵۰ کیلومتر و برد رادار درگیری این سامانه از ۲۶۰ به ۴۰۰ کیلومتر ارتقا پیدا کرده است. برد موشک سامانه از ۲۰۰ به ۳۰۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن از ۲۷ به ۳۲ کیلومتر افزایش یافته است. 
امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه تحقیقات درباره این سامانه سال‌‌ها قبل آغاز شد، تصریح کرد: متخصصان ما در وزارت دفاع و صنعت دفاعی موفق شدند در تولید یکی از سامانه‌های برد بلند که به نام باور ۳۷۳ نامگذاری شده، اقدامات خود را ساماندهی و دنبال کنند. وی ادامه داد: برد درگیری سامانه باور ۳۷۳ ابتدا ۲۰۰ کیلومتر بود و‌ با ارتقای این سامانه در آخرین آزمایش انجام شده با همت عزیزان نیروی پدافند هوایی ارتش این سامانه موفق شد در راستای مقابله با اهداف هوایی دورایستا، موشک‌های بالستیک و انواع هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن، هدف مورد نظر را در برد ۳۰۵ کیلومتری مورد اصابت قرار دهد. آشتیانی با اشاره به سایر قابلیت‌های سامانه باور ۳۷۳ تصریح کرد: سامانه مذکور این قابلیت را دارد که با ۶ هدف درگیر شده و آنها را منهدم کند. بسیاری از کشورهای صاحب فناوری در دنیا آرزوی داشتن چنین سامانه‌ای را دارند. 
 امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش نیز با بیان اینکه برای ارتقای برد سامانه باور۳۷۳ یک کار تحقیقاتی بسیار سنگین و‌ شبانه‌روزی در فاصله زمانی کمتر از ۲ سال انجام‌ شد، تصریح کرد: موفق شدیم در کمتر از ۲ سال برد این سامانه را به بیش از ۳۰۰ کیلومتر ارتقا دهیم، یعنی توانستیم یک هدف را در بالای ۳۰۰ کیلومتری با پهپاد ارتقایافته بومی منهدم کنیم. این پهپاد مجهز شده بود تا بتواند به سقف ارتفاع بسیار بالا در بیش از ۴۰ هزار برسد. وی افزود: هنگامی که در دنیا می‌خواهند هدفی را در برد زیر ۲۰۰ کیلومتر منهدم کنند از یک پهپاد یا هواپیمایی با سطح مقطع بسیار بالا استفاده می‌کنند اما این توانمندی در باور ۳۷۳ وجود دارد که بتواند با پهپادها و حتی هواپیماهای نسل پنجم با سطح مقطع بسیار پایین مقابله کند. 
 
***
    ماهواره‌بر سپاه برای مدار ۳۶ هزار کیلومتری در راه است  
فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه در گفت‌وگویی اظهار کرد: ماهواره زیرمداری یعنی ماهواره‌بر برای آزمایش بدون نصب ماهواره و انرژی کمتر پرتاب می‌شود و بدون چرخش دور کره زمین به زمین بازمی‌گردد. سردار علی جعفرآبادی افزود: در این آزمایش موفق می‌توان گفت یک ماهواره‌بر ۳ مرحله‌ای با سوخت جامد پا به عرصه وجود گذاشت. وی اضافه کرد: ماهواره‌بر قاصد در واقع یک نقطه شروع و میانبر برای ورود سپاه به باشگاه فضایی دنیا بود اما قائم 100 نخستین پله از نقشه راه سپاه در توسعه سری ماهواره‌برهای قائم است که از قائم 100 شروع شده و سپس 105، 110 و بعد هم قائم 120 هست که ان‌شاءالله به مدار 36 هزار کیلومتر خواهد رفت. سردار جعفرآبادی تصریح کرد: ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» هم‌وزن ماهواره‌بر قاصد است اما وزنی که می‌تواند در مدار قرار دهد ۲ برابر قاصد خواهد بود و ماهواره ناهید را قرار است در پرتاب بعدی در مدار قرار دهد. 

Page Generated in 0/0063 sec