printlogo


کد خبر: 256065تاریخ: 1401/8/17 00:00
اخبار

رئیسی: 
با هر گونه تخلف اداری بدون مسامحه برخورد شود
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در ادامه فرآیند نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی صبح دیروز دوشنبه به سازمان اداری و استخدامی رفت و در جمع مدیران این سازمان به عنوان ششمین مقصد نظارت‌های ستادی، ضمن استماع گزارش عملکرد یک‌ساله این مجموعه، راهکارها و پیشنهادات مهمی برای ارتقای کمی و کیفی عملکرد این سازمان ارائه کرد. رئیسی گفت: قانون رسیدگی به تخلفات اداری یکی از کارآمدترین قوانین موجود در کشور است و اعضای هیات عالی نظارت بر تخلفات اداری موظفند بدون تعارف نص صریح این قانون را اجرا و با هر گونه تخلف اداری بدون مسامحه برخورد کنند تا در دستگاه‌های اجرایی تخلف به جرم تبدیل نشود. رئیس‌جمهور همچنین قانون ارتقای سلامت نظام اداری را از قوانین کاربردی دانست و بر اجرای کامل آن از طرف تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها و پیگیری این موضوع از سوی سازمان اداری و استخدامی تاکید کرد. وی همچنین از سازمان اداری و استخدامی کشور خواست با همکاری با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گلوگاه‌های فساد را شناسایی و برای از بین بردن آنها اقدام کنند. 
***
اژه‌ای: 
روند تکمیل پرونده‌های عناصر اغتشاشات به صورت روزانه پیگیری شود
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه، ضمن قدردانی از حضور مردم بصیر و ولایتمدار ایران اسلامی در راهپیمایی روز سیزدهم آبان، اظهار کرد: مردم در جریان راهپیمایی‌های حماسی خود در سراسر کشور در روز سیزدهم آبان از تمام نیروها و دستگاه‌های امنیتی خواستند با آشوبگران و مخلان امنیت کشور در میدان برخورد قاطع داشته باشند و هر چه زودتر عناصر و مسببان اصلی قضایای اخیر را شناسایی و دستگیر کنند. رئیس عدلیه بیان داشت: مردم ما در همه راهپیمایی‌های اخیر خود از جمله راهپیمایی روز سیزدهم آبان این درخواست جدی را از قوه‌ قضائیه داشتند که با عناصر و مسببان اصلی جنایت‌های صورت گرفته برخورد قاطع و سریع داشته باشد و محاکمه و مجازات بازدارنده آنها را مطابق قانون، اجرایی و عملیاتی کند. 
رئیس قوه‌ قضائیه تصریح کرد: در این زمینه، توفیقات خوبی حاصل شده و این روند ادامه دارد؛ بر همین اساس بار دیگر تاکید می‌کنم عناصری که در قضایای اخیر مرتکب قتل و جرح دیگران شدند، با خود سلاح به همراه داشتند، اموال مردم را به آتش کشیدند، در نظم اجتماعی اختلال ایجاد کردند، مانع کسب و کار مردم شدند، خوف ایجاد کردند و آرامش مردم را به هم زدند، هر چه زودتر شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شوند. قاضی‌القضات همچنین ضمن اشاره به دستگیری و آغاز فرآیند محاکمه برخی عناصری که در جریان قضایای اخیر مرتکب قتل شدند، تصریح کرد: باید هر چه زودتر تمام افرادی که در جریان اغتشاشات اخیر مرتکب قتل شدند، شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شوند. 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در ادامه مجددا به مقامات ذی‌ربط قضایی تاکید کرد: همان‌طور که از روز اول گفتیم صف معترضان و افراد تحت ‌تأثیر هیجانات از عناصر اصلی که دست به جنایت زده‌اند و دستور گرفته از دشمن هستند جداست؛ لذا همکاران قضایی هر چه زودتر در راستای محاکمه و مجازات بازدارنده عناصر و مسببان اغتشاشات اخیر اقدام کنند. 
رئیس قوه‌ قضائیه در همین راستا به معاون اول خود و دادستان کل کشور دستور داد روند تکمیل پرونده‌های عناصر اصلی اغتشاشات اخیر را به صورت روزانه پیگیری کنند و مساعدت‌های لازم را با مقامات ذی‌ربط قضایی که مسؤول تکمیل پرونده این عناصر هستند، داشته باشند. رئیس دستگاه قضا با اشاره به عیان شدن ماهیت قضایای اخیر برای تمام قضات و مقامات ذی‌ربط قضایی، به تبیین و تشریح موادی از قانون مجازات اسلامی و مشخصاً مواد ۲۷۹ تا ۲۸۸ این قانون ناظر بر جرائم «محاربه»، «افسادفی‌الارض» و «بغی» و مصادیق و مجازات آنها پرداخت و در همین راستا توصیه‌هایی تخصصی را خطاب به مقامات قضایی مطرح کرد و گفت: در جریانات اخیر کسانی هستند که مشمول یکی از این مواد یا حتی بیش از این مواد هستند، قضات این موارد را با دقت تطبیق دهند؛ ممکن است فردی یک فعل مرتکب شده باشد که عناوین متعددی بر آن صدق کند؛ در اینجا هم قانون تکلیف را روشن کرده است؛ برای نمونه، کسی که سلاح گرم یا سرد در دست گرفته و از آن استفاده کرده و برای همراهی با دشمن یا به عنوان عامل دشمن، امنیت کشور را به هم‌ زده و در محدوده‌ای خوف ایجاد کرده و در عین حال کسی را هم به قتل رسانده، این فرد را هم می‌توان قصاص کرد و هم عناوین دیگری بر آن صدق می‌کند. 
***
 
آلمان: 
اروپا به دنبال اعمال بسته جدید تحریمی علیه ایران است
سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه گفت که اتحادیه اروپایی در حال کار روی اعمال بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران است. این مقام آلمانی همچنین افزود: اتحادیه اروپایی درباره اینکه آیا سپاه پاسداران را مشمول بسته جدید تحریم‌ها کند یا خیر، تصمیم‌گیری خواهد کرد. مجله اشپیگل آلمان اخیرا بدون افشای منابع خود ادعا کرده بود که برلین و 8 کشور دیگر عضو اتحادیه اروپایی در حال برنامه‌ریزی برای گسترش تحریم‌ها علیه ایران هستند که در آن افراد و سازمان‌های مرتبط با آنچه به‌‌کارگیری خشونت علیه معترضان در ایران نامیده، هدف قرار داده شده‌اند. اتحادیه اروپایی و 3 کشور انگلیس، آلمان و فرانسه اخیرا به بهانه مسائل حقوق بشری و ادعای بی‌اساس مشارکت ایران در جنگ اوکراین تحریم‌های جدیدی را وضع کرده‌اند که با پاسخ متقابل ایران روبه‌رو شده است. 
 

Page Generated in 0/0063 sec