printlogo


کد خبر: 256112تاریخ: 1401/8/18 00:00
اخبار

رئیسی قانون ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان را ابلاغ کرد
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری» را که در جلسه علنی روز یکشنبه هشتم آبان‌ ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ یازدهم آبان ۱۴۰۱ به تایید شورای نگهبان رسیده است، برای اجرا به قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی ابلاغ کرد. 
اوایل شهریور ۱۴۰۱ مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه از بررسی ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در دولت برای دومین بار در سال جاری خبر داده بود. پس از اعلام این موضوع لایحه «متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری» که به پیشنهاد سازمان‌های اداری و استخدامی و برنامه و بودجه با قید 2 فوریت در جلسه ششم مهر ۱۴۰۱ به تصویب هیأت وزیران رسیده بود، یازدهم مهر با امضای رئیس‌جمهور برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. این لایحه پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی هفته گذشته از سوی شورای نگهبان نیز تأیید شد.
***
 
وحیدی: 
دشمن به دنبال تسلط بر اذهان است
وزیر کشور با بیان اینکه دشمن به دنبال تسلط بر ذهن است و می‌خواهد از این طریق اهداف شومش را پیش ببرد، تصریح کرد: باید با زیرساخت‌های عمیق فرهنگی، با فرهنگ منحط غربی مقابله کنیم. وی به موضوع فضای مجازی و نقش آن در آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: یک ابزار جنگ ترکیبی دشمن، استفاده از فضای مجازی است و از این طریق جنگ ‌شناختی ایجاد می‌کند. 
وزیر کشور با یادآوری این نکته که «دشمن به دنبال ترویج فرهنگ خود در بین جوانان کشور است»، درباره راه‌حل‌های مقابله با سیاست‌های فرهنگی دشمن گفت: اساس اسلام بر شفقت و رحمانیت است، بنابراین طبیعی است در کشوری که تجلی مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است، به تأسی از این مکتب، جبهه بزرگی در برابر تهاجمات فرهنگی دشمن ایجاد کنیم. وحیدی بر مشارکت‌های اجتماعی در پیشبرد امور و برنامه‌ها تاکید کرد و افزود: گفت‌وگو و عمل به جهاد تبیین نیاز امروز جامعه است و باعث همدلی و افزایش سرمایه اجتماعی در کشور می‌شود. 
وی با اشاره به برنامه‌های دشمن در ایجاد افتراق و ترویج فضای فردگرایانه و کاهش ارتباطات اجتماعی، نقش حلقه‌های واسط و میانی در جامعه را یادآور شد و تاکید کرد: با وحدت و همدلی، بحران‌ها فروکش می‌‌کند و مدیریت می‌شود.
***
 
اعلام آمادگی روسیه برای میانجیگری بین ایران و عربستان
معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو آمادگی دارد در تماس‌های ایران و عربستان برای حل اختلافات میانجیگری کند، تأکید کرد مشکلات موجود بین تهران و ریاض باید از طریق گفت‌وگو حل شود. بنا به این گزارش، «میخائیل بوگدانوف» درباره تشدید تنش‌ها در روابط ایران و عربستان گفت: ما با دوستان سعودی و ایرانی خود در تماس هستیم و از حل و فصل همه اختلافات و سوءتفاهم‌ها بر سر میز مذاکره در چارچوب گفت‌و‌گوی سازنده حمایت می‌کنیم. 
وی افزود: ما همیشه آماده بوده و تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا در صورت درخواست دوستان‌مان در ریاض و تهران، نقش میانجیگری معینی را بین آنها ایفا کنیم. گفتنی است روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال اخیراً در گزارشی مدعی شد عربستان سعودی اطلاعات مربوط به حمله قریب‌الوقوع ایران به اهدافی در داخل خاک خود را به آمریکا تحویل داده است. این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این ادعا اعلام کرد کشورهای غربی عمداً با طرح این ادعا که ایران قصد دارد به عربستان حمله کند، فضای ضد ایرانی را تهییج می‌کنند.
***
 
موافقت رهبر انقلاب با تقاضای دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی
مسعود میرکاظمی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی گفت: از طرف رئیس‌جمهور نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری داده شده است و از ایشان اجازه خواستیم بتوانیم از ۲۰ درصد منابع حاصل از فروش نفت فقط برای 2 موضوع تملک و اشتغال استفاده شود. 
رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: در نامه رئیس‌جمهور به هیچ عنوان موضوع هزینه‌های جاری مطرح نشده و اجازه‌ای در این زمینه گرفته نشده است. میرکاظمی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور با برداشت ۱۰ درصد از منابع مذکور موافقت کردند. امیدواریم بانک مرکزی زودتر مقدمات این مساله را فراهم کند تا نسبت به موضوعات تملک و اشتغال اقدامات لازم انجام شود.
 

Page Generated in 0/0063 sec