printlogo


کد خبر: 256136تاریخ: 1401/8/18 00:00
اخبار

کنایه پسر مبارک به آمریکا
پسر رئیس‌جمهوری اسبق مصر در واکنش به حضور نماینده آمریکا در نشست آب و هوایی در شرم‌الشیخ با لحنی کنایه‌آمیز جویای سرنوشت اموال و دارایی‌های بلوکه شده پدرش در آمریکا شد. به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، «علاء مبارک» پسر حسنی مبارک همزمان با حضور «جان کری» فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در امور محیط‌زیست در نشست آب و هوایی سازمان ملل در شرم‌الشیخ در توئیتی از وی درباره سرنوشت دارایی‌های بلوکه شده پدرش در آمریکا در سال ۲۰۱۱ سؤال کرد. علاء مبارک با لحنی کنایه‌آمیز با اشاره به اظهارات جان کری در سال ۲۰۱۱ مبنی بر بلوکه کردن 31.5 میلیارد دلار دارایی حسنی مبارک در آمریکا نوشت: «به شرم‌الشیخ خوش آمدی! چه خبر از دارایی‌های بلوکه شده؟»
***
 
دیدار مکرون با مادورو
رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با همتای ونزوئلایی خود در حاشیه اجلاس مقابله با تغییرات آب و هوایی در مصر تاکید کرد 2 کشور می‌توانند روابط دوجانبه بهتری داشته باشند. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، این در حالی است که امانوئل مکرون همین 3 سال قبل «خوآن گوایدو» رهبر مخالفان دولت ونزوئلا را که مدعی روی کار آمدن مادورو با تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری شده بود، به عنوان رئیس‌جمهور این کشور به رسمیت شناخته بود. پایگاه خبری تله‌سور ونزوئلا تصاویری از گفت‌وگوی کوتاه مکرون با نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا را که روز دوشنبه در جریان اجلاس آب‌ و هوایی سازمان ملل در شرم‌الشیخ رخ داد، منتشر کرد. 
***
 
مدودف: یکی از دلایل حمله به اوکراین، تهدید هسته‌ای بود
رئیس‌جمهوری سابق روسیه گفت یکی از دلایل کلیدی حمله روسیه به اوکراین، تهدید کی‌یف نسبت به از سرگیری برنامه هسته‌ای‌اش بود. به گزارش ایسنا، «دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سابق روسیه و معاون کنونی شورای امنیت این کشور در مطلبی برای شبکه خبری وی‌کونتاکته نوشت: مقامات اوکراین امروز به دلیل دست برداشتن از سلاح‌های هسته‌ای خود پس از فروپاشی شوروی «به تلخی اشک می‌ریزند». به گفته مدودف، کی‌یف سلاح‌های هسته‌ای خود را به دستور «اربابان کنونی خود» در واشنگتن رها کرد و تمام رؤسای‌جمهوری اوکراین اذعان دارند این کار از روی اجبار بوده است. مدودف تصریح کرد اوکراین آشکارا می‌گوید حاضر است علیه روسیه از سلاح هسته‌ای استفاده کند و افزود: آنها نشانه‌های شفافی در این باره ارائه کرده‌اند؛ تهدید کرده‌اند که برنامه هسته‌ای خود را از سر خواهند گرفت. این یکی از دلایل آغاز عملیات ویژه نظامی (حمله روسیه به اوکراین) بود. 
***
 
امیرعبداللهیان: ایرانیان مقیم اروپا سرمایه‌ هستند
وزیر امور خارجه کشورمان ۱۶ آبان‌ در گفت‌وگویی برخط با سفرا و سرکنسول‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای اروپایی، بر اهمیت تلاش مضاعف نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای پیشبرد و تحقق راهبرد سیاست خارجی دولت سیزدهم تحت عنوان «سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند» در شرایط چالش‌های بین‌المللی تأکید کرد. حسین امیرعبداللهیان یادآور شد: مواجهه با این چالش‌ها مستلزم کنشگری فعال، قدرتمند و موثر نمایندگی‌های کشورمان برای ارتقای منافع و مصالح جمهوری اسلامی ایران است. امیرعبداللهیان همچنین با تاکید بر اینکه هموطنان ایرانی فرهیخته مقیم اروپا سرمایه‌های مهم جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور هستند، بویژه اهمیت ارتقای خدمت‌رسانی به هموطنان ایرانی مقیم اروپا را یادآور شد. در این دیدار برخط، سفرا و سرکنسول‌های جمهوری اسلامی ایران دیدگاه‌های خود درباره آخرین تحولات در روابط ایران با کشورهای اروپایی را با وزیر امور خارجه کشورمان در میان گذاشتند. 
***
 
چاووش اوغلو: با دولت سوریه روابط امنیتی داریم
وزیر خارجه ترکیه در سخنانی مدعی شد این کشور با دولت سوریه روابط امنیتی دارد و هنوز برای برقراری روابط دیپلماتیک تصمیمی نگرفته است. در ادامه اصرار مقامات ترکیه مبنی بر وجود روابط میان آنکارا و دمشق و احتمال برقراری روابط در آینده نه چندان دور، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه این کشور بار دیگر از وجود روابط امنیتی با دولت سوریه سخن گفت. وی گفت: «در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای ارتباط با سوریه وجود ندارد، جز اینکه روابط امنیتی همچنان برقرار است و در حال ارزیابی این موضوع هستیم که در صورتی که شرایط اجازه دهد روابط را از سطح امنیتی به سطح دیپلماتیک ارتقا دهیم». در ماه‌های گذشته بارها محافل مختلف از عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه سخن گفته‌اند و رسانه‌ها از دیدارهای مختلف در سطوح مختلف نوشته‌اند، هر چند به شکل رسمی از سوی دمشق تأیید نشده است. 
***
 
به جریان افتادن دوباره پرونده محاکمه نتانیاهو
 منابع رسانه‌ای اعلام کردند روند محاکمه بنیامین نتانیاهو بار دیگر از سر گرفته شده است و وی دیروز در دادگاه قدس حاضر شد. نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی که اخیرا پیروز انتخابات پارلمانی این رژیم اعلام شد، دیروز بار دیگر در ادامه روند بررسی‌ اتهامات مطرح شده علیه وی در پرونده موسوم به «۱۰۰۰» در دادگاه قدس حاضر شد. این دادگاه با حضور شاهدان جدید در پرونده ۱۰۰۰ برگزار شد. روند محاکمه نتانیاهو در حالی از سرگرفته شده است که وی پس از پیروزی در انتخابات کنست برای دستیابی مجدد به پست نخست‌وزیری تلاش می‌کند اما احزاب مخالف وی سعی دارند مانع تحقق این امر شوند. 

Page Generated in 0/0058 sec