printlogo


کد خبر: 256140تاریخ: 1401/8/18 00:00
جواب‌های منفی به اجرای اسکار بالاخره پایان یافت
کیمل پذیرفت اما با کنایه!

احمد‌رضا انصاری‌پور: اسکار امسال برخلاف سال گذشته تنها یک کرسی برای مجری تدارک دیده که آن کرسی هم به جیمی کیمل، کمدین و مجری شوهای شبانه «جیمی کیمل لایو» رسید.
به گزارش «وطن‌امروز»، مراسم اسکار در طول تاریخ برگزاری‌اش همواره جنجال‌های مختص خودش را داشته است. از جنجال‌های سیاسی و غیرهنری گرفته تا اتفاقی که سال گذشته حین مراسم رخ داد. در مراسم اسکار 2022، ویل اسمیت که برای بازی در فیلم «پادشاه ریچارد» موفق به کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد، در جریان برگزاری مراسم به دلیل شوخی کریس راک، کمدین آمریکایی با ظاهر همسرش روی صحنه رفت و به او سیلی زد تا صحنه‌ای فراموش نشدنی در تاریخ اسکار رقم بخورد. به همین خاطر آکادمی اسکار او را به مدت ۱۰ سال از حضور در بخش رقابتی این رویداد محروم کرد اما این پایان داستان راک و اسکار نبود و چندی بعد از راک برای حضور در اسکار 2023 به عنوان مجری دعوت شد. او که پیش‌تر هم در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۶ سابقه اجرای اسکار را داشت، این دعوت را رد کرد تا پرونده انتخاب مجری برای نودوپنجمین دوره اسکار، همچنان باز بماند.
حالا آکادمی اسکار با معرفی جیمی کیمل به عنوان تنها مجری اسکار 2023 این پرونده را بسته است. انتخاب کیمل به عنوان مجری مراسم امسال رابطه مستقیمی با دغدغه فعلی برگزارکنندگان اسکار، یعنی افزایش میزان مخاطبان این رویداد دارد. اسکاری که در سال‌های 2015 تا 2020 بین 25 تا 35 میلیون مخاطب داشت، سال 2021 رکورد منفی تاریخ خود را شکست و به میزان مخاطب 10.5 میلیونی رسید. این موضوع زنگ خطر را برای برگزارکنندگان مراسم به صدا درآورد و موضوع انتخاب مجری در سالیان اخیر را به موضوعی بحث‌برانگیز و حائز اهمیت بدل کرد. پس اسکاری که 3-2 سالی بود به بدون مجری بودن عادت کرده بود و چهره‌های مشهور هالیوودی مثل برد پیت (بدون سمت مجری) به معرفی نامزدها و برندگان می‌پرداختند، به ناگاه در سال 2022 با 3 مجری زن یعنی امی شومر، وندا سایکس و رجینا هال فرمی جدید را به خود دید و رشد مخاطب 51 درصدی نسبت به دوره قبلی‌اش را تجربه کرد.
این جهش 51 درصدی مخاطب در یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده و با نگاهی به میزان مخاطبان اسکار در این بازه، به جز یک افزایش جزئی 0.4 میلیون نفری در سال 2019، افزایش مخاطبی نمی‌بینیم. این جهش 51 درصدی بینندگان اسکار، مسیر جدیدی است که اسکار از سال گذشته پای در آن نهاده و تداوم آن در ادوار آتی یقینا برای آکادمی اسکار مهم و حیاتی است. رابطه مستقیمی که در قضیه انتخاب کیمل به عنوان مجری اسکار و افزایش احتمالی مخاطبان از آن سخن گفتیم، همین جا روشن می‌شود و شاهد آن هستیم که آکادمی دست روی کمدینی محبوب و مجری یکی از پربیننده‌ترین شوهای تلویزیونی آمریکا گذاشته است تا این روند صعودی را حفظ کند، البته که این تصمیم اسکار، از سوی کیمل هم واکنش‌هایی را در پی‌ داشت.
جیمی کیمل پس از آنکه به عنوان مجری اسکار 2023 انتخاب و معرفی شد، از آکادمی بابت این اتفاق تشکر کرد اما این تشکر، یک تشکر ساده نبود. او که پیش از این هم ۲ بار در سال‌های  ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ حضور در این رویداد در قامت مجری را تجربه کرده است، در واکنشی کنایه‌آمیز گفت: «اجرای اسکار برای سومین بار یا یک افتخار است یا یک دام. به هر حال من از آکادمی سپاسگزارم که بعد از آنکه همه جواب منفی دادند، اینقدر سریع از من دعوت کرد». کیمل هر چند اضافه شدن سومین اجرای اسکار به کارنامه‌اش را افتخاری برای خود می‌داند اما از اینکه جزو اولین گزینه‌های اجرا برای این مراسم نبوده است، گلایه‌مند است. به عبارت دیگر، حرف کیمل این است که اسکار سراغ گزینه‌های متعددی برای اجرای این مراسم رفته و آن گزینه‌ها دست رد به سینه‌اش زده‌اند و وقتی از همه جا ناامید شده، سراغ او آمده است. هر چند از پیشنهادهایی که این آکادمی به مجریان مدنظرش ارائه کرده، اطلاعات دقیقی در دست نیست اما ماجرای کریس راک و اعلام اینکه پیشنهاد اجرای این مراسم را نپذیرفته تا حدودی بر این کنایه کیمل و پیشنهاداتی که بین آکادمی اسکار و جامعه مجریان رد و بدل شده، صحه می‌گذارد. پرسش اما اینجاست که مراسم هر ساله آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار که رویدادی شناخته‌شده در عرصه سینما در سطح بین‌المللی است، چگونه اعتبار خود را در بین مجریان آمریکایی از دست داد؟
کیمل هر چند با اغراق اما مدعی شده انتخابش برای این جایگاه، در ادامه پاسخ منفی همه (یا به عبارت بهتر اکثر) گزینه‌های اجرای مراسم اسکار اتفاق افتاده است. 
او خودش را جزو آخرین گزینه‌ها می‌داند و این موضوع حکایت از عدم رغبت بخش زیادی از مجریان به این موضوع دارد. شاید بتوان رکورد منفی اسکار در تعداد مخاطبان 2021 را به عواملی چون همه‌گیری کرونا و تعطیلی مقطعی سینماها مرتبط دانست و با استناد به جهش مخاطب 51 درصدی در سال بعد، این ریزش مخاطب را ناشی از عواملی خارجی دانست؛ شاید حتی بتوان گفت این جهش مخاطب 51 درصدی که سال 2022 برای اسکار رخ داد، بیش از آنکه به حاشیه مهمی چون سیلی اسمیت بر صورت راک مرتبط باشد، به متن خود مراسم بازمی‌گشته و مخاطبان از قبل برای تماشای اسکار برنامه داشته‌اند اما اعتبار از دست رفته اسکار بین مجریان و کنایه‌ای که آکادمی از سوی مجری منتخبش متحمل شده، نشانه چیست؟

Page Generated in 0/0068 sec