printlogo


کد خبر: 256157تاریخ: 1401/8/19 00:00
اخبار

رئیسی:‌ 
همکاری کشورهای مستقل،‌ پاسخ به استراتژی بی‌‌ثبات‌سازی آمریکاست
روز گذشته نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه با حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. رئیسی در این دیدار با بیان اینکه اراده ایران و روسیه ارتقای سطح روابط راهبردی در عرصه‌های مختلف است، این روابط را در حال تقویت و چشم‌انداز آن را روشن توصیف کرد و افزود: همکاری کشورهای مستقل،‌ قاطعانه‌ترین پاسخ به سیاست تحریم و بی‌‌ثبات‌سازی آمریکا و متحدانش است. رئیسی با تاکید بر اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مخالفت با جنگ است، اظهار داشت:‌ توسعه دامنه و تصاعد سطح جنگ باعث نگرانی همه کشورها است. نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز با ارائه گزارشی از وضعیت همکاری‌های دوجانبه تاکید کرد: برای توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های سیاسی، ‌تجاری، ‌انرژی،‌ کشاورزی و ترانزیت، بسیار فعالانه تلاش می‌کنیم و کمیسیون مشترک اقتصادی ایران -روسیه نیز بخوبی پیگیر اجرای توافقات رؤسای‌جمهور ۲ کشور است. پاتروشف با ابراز امیدواری نسبت به توسعه روابط با جمهوری اسلامی در قالب مجامع و سازمان‌های منطقه‌ای، اظهار داشت: ایجاد جهان چندقطبی در راستای منافع همه کشورهای جهان است.
***
 
انتشار مدرک هویتی و تصویر عاملان اصلی حمله تروریستی شاهچراغ
مدرک هویتی «سبحان کُمرونی» با نام مستعار «ابوعایشه» عامل اصلی حمله تروریستی به حرم حضرت شاهچراغ(ع) در شهر شیراز که عضو داعش بود، منتشر شد. در این مدرک که تصویر گذرنامه وی است، نشان داده می‌شود ابوعایشه تبعه تاجیکستانی است. همچنین تصویر هماهنگ‌کننده اصلی عملیات که تبعه‌ جمهوری آذربایجان است و از فرودگاه امام وارد کشور شده در کنار ابوعایشه منتشر شده است. 
در اطلاعیه‌ای که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در روز 16 آبان 1401 منتشر کرد، عامل تیراندازی در حرم مطهر به نام «سبحان کُمرونی» با نام مستعار «ابوعایشه» که تبعه تاجیکستان بود، معرفی شده بود. درباره هماهنگ‌کننده اصلی نیز نوشته شده بود: «عنصر اصلی هدایت و هماهنگ‌کننده عملیات در داخل کشور، تبعه جمهوری آذربایجان بوده که از فرودگاه بین‌المللی حیدرعلی‌اف در باکو پرواز و از مرز هوایی فرودگاه امام خمینی(ره) وارد کشور شده است. این فرد پس از رسیدن به تهران خبر حضور خود را به عنصر هماهنگ‌کننده در جمهوری آذربایجان اعلام نمود. بلافاصله از طریق سرپل عملیاتی داعش در افغانستان با شبکه اتباع خارجی داعش نیز ارتباط گرفته و حضور خود در تهران را به اطلاع آنها رسانده است».
***
 
سرلشکر باقری: 
ایران آماده کمک برای حل اختلاف میان قرقیزستان و تاجیکستان است
سرلشکر محمد باقری روز چهارشنبه با ژنرال باکتیبیک بیک‌بولاتوف، وزیر دفاع قرقیزستان درباره مسائل مهم منطقه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. سرلشکر باقری با اشاره به نگاه ویژه دولت جدید جمهوری اسلامی ایران در ارتقای سطح همکاری با کشورهای همسایه  و منطقه آسیای مرکزی گفت:  با توجه به روابط متعادل و خوبی که بین ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان وجود دارد، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌های دفاعی در ابعاد مختلف آموزشی، عملیاتی و اطلاعاتی اعلام می‌کند. 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ترسیم و تصویب یک سند همکاری اقتصادی در سال ۲۰۱۶ بین ۲ کشور، افزود: بحمدالله زمینه‌های فراوانی برای توسعه همکاری امنیتی وجود دارد و نیروهای مسلح ۲ کشور باید سطح تعامل و همکاری خود را در تمام حوزه‌های دفاعی و امنیتی افزایش دهند. سرلشکر باقری در ادامه با قدردانی از رای مثبت دولت جمهوری قرقیزستان درباره پیوستن جمهوری اسلامی ایران به پیمان شانگهای، گفت: با توجه به اختلافات و درگیری‌های مرزی در ماه سپتامبر بین 2 کشور قرقیزستان و تاجیکستان، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای هرگونه کمک به منظور حل مسالمت‌آمیز و جلوگیری از هرگونه درگیری اعلام می‌کند. 
وی با اشاره به موضوع ارسال پهپادهای ایرانی به کشور تاجیکستان خاطرنشان کرد:  پهپادهای ابابیل ۲ صرفا دارای قابلیت شناسایی هستند و این گونه پهپادها مجهز به تسلیحات و تجهیزات تهاجمی نیستند و در درگیری مرزی بین جمهوری قرقیزستان با کشور تاجیکستان، نیروهای مسلح ایران همواره درباره عدم استفاده آنها در مناقشات بین 2 کشور به نیروهای مسلح تاجیکستان تاکید کرد. ژنرال باکتیبیک بیک بولاتوف، وزیر دفاع قرقیزستان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، ارتباطات سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان را بر اساس روابط و اعتماد دوجانبه بیان کرد و گفت:  2 کشور تقریبا در هیچ حوزه‌ای اختلاف‌نظر ندارند و این ارتباطات خوب سیاسی بین 2 کشور آینده روشنی را برای ما ایجاد می‌کند که می‌توانیم در حوزه‌های  دیگر هم ارتباط و همکاری گسترده داشته باشیم و من امروز آمادگی نیروهای مسلح جمهوری قرقیزستان را برای توسعه همکاری با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنم.
 

Page Generated in 0/0053 sec