printlogo


کد خبر: 256163تاریخ: 1401/8/19 00:00
فایننشال‌تایمز: آلمان در آستانه نقص تعهدات «تغییرات اقلیمی» قرار دارد
پایان ژست‌های محیط‌زیستی اروپا
منابع آگاه خبر از تحرکات آلمان برای اکتشاف، تولید و پردازش گاز در خارج از مرزهای این کشور داده‌اند اقدامی که ناقض تعهدات تغییرات اقلیمی ژرمن‌هاست پیش‌بینی می‌شود پس از آلمان، دیگر کشورهای اروپایی نیز به دلیل بحران انرژی تعهدات اقلیمی خود را نقض کنند

گروه اقتصادی: کشورهای اروپایی به دلیل کمبود انرژی ناشی از بلای خودساخته تحریم روسیه، در حال پشت پا زدن به تمام تعهدات محیط زیستی‌شان هستند. 
فارغ از اینکه اساسا سیاست‌های بازدارنده آب و هوایی تا چه میزان واقعی و در راستای حمایت از کره زمین است، آلمان اخیرا در حال رایزنی برای توسعه میادین گازی در سنگال است.
به گزارش «وطن‌امروز»، کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ که از آن به عنوان COP27 یاد می‌شود، بیست‌وهفتمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد است که از ۶ نوامبر (یکشنبه 15 آبان) در شرم الشیخ مصر آغاز شده و تا ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲ ( 27 آبان) ادامه دارد. 
در این بین سایه سنگین جنک اوکراین بر سر این کنفرانس حس می‌شود. این نزاع نظامی بازار جهانی انرژی را ناآرام کرده، تورم را برانگیخته و برخی کشورها را به سمت حفاری بیشتر برای یافتن ذخایر جدید نفت و گاز سوق داده است. در همین حال کشورهای فقیری که از اثرات آب و هوایی رنج می‌برند، به شکل فزاینده‌ای از کشورهای ثروتمندی که انتشار آلاینده آنها بسیار زیاد است ناامید شده‌اند. آنتونیو گوترس، دبیرکل سازمان ملل متحد در این کنفرانس گفته است: «ما با شتاب در بزرگراهی به سمت جهنم آب و هوایی در حرکت هستیم». در این شرایط اما برخی کشور‌ها در حال شانه خالی کردن از وظایف خود در قبال تعهدات آب و هوایی هستند. 
فایننشال‌تایمز در گزارشی در این باره نوشته است: «عجله دولت آلمان برای جایگزینی گازی که دیگر نمی‌تواند از روسیه تامین کند، خطر شکستن وعده‌ای را که در نشست اقلیمی سازمان ملل یک سال پیش مبنی بر پایان دادن به تامین مالی سوخت‌های فسیلی در خارج از کشور تا پایان سال 2022 داده بود، تهدید می‌کند». 
فایننشال‌تایمز به نقل از کارشناسانی که در اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در مصر شرکت کرده‌اند نوشت آلمان در حال بررسی ادامه پروژه‎های گازی از اکتشاف و تولید اولیه تا پردازش و توزیع است. 
بنا بر این گزارش، در زمان صدراعظم سابق این کشور یعنی آنگلا مرکل، آلمان در میان 34 کشوری بود که در COP26 در گلاسکو متعهد شد اختصاص بودجه عمومی برای پروژه‌های زغال‌سنگ، نفت و گاز در خارج از کشور را پایان دهد اما جانشین او اولاف شولتس در حال بررسی ادامه تامین مالی به روش تولید بالادستی و میان‌دستی است. 
به نقل از فایننشال‌تایمز یک مقام ارشد آلمان این هفته در پاسخ به این سوال که آیا دیدارهای اخیر از سنگال درباره توسعه میادین گازی به معنای زیر پا گذاشتن تعهدات خود در اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در گلاسکو نیست؟ گفت: «هر گونه تامین مالی در آینده با رشته‌هایی از این آلایندگی همراه خواهد بود». 
این مقام که اسم او فاش نشده همچنین گفت: «هیچ حمایت کورکورانه‌ای وجود نخواهد داشت. کشورهای دریافت‌کننده وجوه آلمانی باید نشان دهند به تعهدات اقلیمی خود پایبندند و هر سرمایه‌گذاری گازی بالقوه بر اساس شایستگی‌های فردی ارزیابی می‌شود».
این مقام افزود: آلمان معتقد است گاز به عنوان یک منبع انرژی انتقالی مورد نیاز است و دولت آلمان این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که هر کاری را برای در دسترس قرار دادن گاز به عنوان منبع انرژی لازم برای شهروندانش انجام دهد و همواره بر ماهیت انتقالی آن تاکید می‌کند. 
جنیفر مورگان، فرستاده ویژه آلمان به کنفرانس تغییرات اقلیمی نیز اخیراً گفته است گاز، پلی رو به خرابی است، زیرا او آماده می‌شود مذاکرات در COP27 را درباره جنبه‌های حیاتی بودجه برای آسیب‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی رهبری کند. 
وی در کنفرانس خبری فایننشال تایمز گفت: «ما یک هدف قانونی الزام‌آور برای گازهای گلخانه‌ای برای سال 2045 داریم. ما در واقع زودتر به اوج مصرف گاز خود خواهیم رسید. تصمیماتی که اکنون گرفته می‌شود، مشخص می‌کند که آیا هدف گرمایش 1.5 درجه در معرض دید باقی می‌ماند یا خیر. این نبردی است که نه‌تنها در بازار، بلکه بین شرکت‌ها و کشورها در حال وقوع است».
کارشناسان تغییرات آب و هوا می‌گویند یک سیاست ضعیف می‌تواند اعتبار آلمان را در صحنه بین‌المللی زیر سوال ببرد و سایر کشورهایی را که این تعهد را امضا کرده‌اند اما هنوز سیاست‌های به ‌روز شده منتشر نکرده‌اند (مانند ایتالیا) برای عقب‌نشینی تشویق کند. این کارشناسان همچنین به فاینشنال‌تایمز گفته‌اند این عقب‌نشینی‌ها می‌تواند اهداف ملی، اروپایی و جهانی آب و هوا را به خطر بیندازد. 
عقب‌نشینی از حذف تدریجی گاز از سبد انرژی مصرفی احتمالا به فشار بر مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپایی در COP27 می‌افزاید، زیرا این اتحادیه قبلا توسط کشورهای فقیر متکی به سوخت‌های فسیلی به ریاکاری متهم شده است. 
موضع در حال تحول آلمان، بازتاب بیانیه‌ای است که توسط رهبران G7 در نشست ژوئن به میزبانی شولتس در 
«Schloss Elmau» بایرن به تصویب رسید. رهبران 7کشور صنعتی جهان گفتند سرمایه‌گذاری در گاز طبیعی مایع پاسخی ضروری به بحران کنونی انرژی در غرب است و حمایت دولت از آن می‌تواند به عنوان یک واکنش موقت مناسب باشد. 
دولت آلمان همچنین ماه سپتامبر، در متن بسته انرژی داخلی‌اش گفت به عنوان بخشی از تلاش‌هایش برای جایگزینی گاز روسیه، به دنبال بهره‌برداری از ذخایر خارجی گاز خواهد بود، اگرچه این موضوع فقط باید در چارچوب تعهدات آلمان تحت توافقنامه آب و هوایی پاریس اتفاق بیفتد. 
یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپایی به بلومبرگ گفته است نگرانی‌هایی درباره فشار به آلمان برای استفاده از سوخت‌های فسیلی وجود دارد اما این کشور تنها نیست، تمام کشورهای اروپایی در حال حاضر امنیت گاز و انرژی را ۲ برابر می‌کنند. اما «آلدن مایر» دستیار ارشد اندیشکده E3G می‌گوید ادامه حمایت آلمان از استفاده از گاز یک موضوع نگران‌کننده خواهد بود. 
 در این دور از کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد اما تنش بر سر پول همچنان ادامه دارد. کشورهای فقیرتر خواستار کمک بیشتر از سوی کشورهای ثروتمندتر هستند؛ چرا که بر این باورند بخش زیادی از افزایش دمای زمین نتیجه رفتار کشورهای ثروتمندتر است، بنابراین این کشورها باید مسؤولیت بیشتری را برای کمک بپذیرند. هند خواستار تعهد یک ‌تریلیون دلاری کشورهای ثروتمند برای کمک به توسعه کشورهای ضعیف‌تر و گذار آنها از سوخت فسیلی به سوخت‌های تجدیدپذیر شد. کشورهای جزیره‌ای کوچک‌تر که با افزایش دما احتمالا زیر آب بروند، توماری را تسلیم دادگاه بین‌المللی کردند تا بخش‌های ثروتمندتر جهان را به پرداخت غرامت به آنها مجبور کنند. با این حال روز سه‌شنبه بیش از ۱۰۰ کشور که بیشترین میزان جنگل‌ها در دنیا را دارند، وعده دادند تا سال ۲۰۳۰ جلوی جنگل‌زدایی را بگیرند. با این وجود به خاطر تمام وعده‌ها و قول‌هایی که تاکنون به آنها داده شده است، هیچ‌یک از رهبران جرات نکردند وعده جدیدی بدهند که نتوانند از پس آن برآیند. 
 

Page Generated in 0/0061 sec